• Anonym (TS)

Kan era spädbarn det här? Rädd att vår son är döv!

Reagerar på höga ljud?
    Lugnas av din röst?
    Vrider på huvudet när du pratar?
    Väcks av höga ljud?
    Ler när man talar till det?

Nyfödda till 3 månaders ska kunna detta och vår son gör egentligen inget av detta. Vet ju inte om han ler eller lugnas av oss pga att han hör oss eller ser oss?! Hur vet man det? Han regerar inte på höga ljud och väcks definitivt inte när han sover.

Han är 5 veckor så jag vet inte om det är för tidigt att oroa sig, men jag kan inte låta bliRynkar på näsan

Han har varit lugn sedan han föddes och sover jättebra oavsett om storasyster springer runt och tjoar i närheten. Dammsugaren är inte heller nåt problem. Han verkar liksom inte reagera på nåt... Hans OEA-test på BB var dock godkänt.

Åhh, hatar att känna sådan här oro!            

• Svar på tråden Kan era spädbarn det här? Rädd att vår son är döv!
  • Anonym (xxx)

Låter helt normalt. Var glad att du har ett lugnt barn.

• hymafr

Det enda jag tänker är det att reagera på höga ljud.
    Allt annat kan ha naturliga förklaringar.
    Kanske det helt enkelt är så att han är van vid höga ljud?

Jag tycker du ska kontakta BVC så kanske de kan göra om provet om du är orolig.    

• theea

Min dotter var som din son, sov genom allt. Kunde dammsuga bredvid sängen utan att hon vakna. Hon har perfekt hörsel. Har en son nu som vaknar av minsta lilla. Så det är olika från barn till barn. Om testet var okej så behöver du inte oroa dig. Njut att han sover så gott :)

• Malimari

Känns som det är vanligare att just syskon blir lugnare och mer "ljudtåliga". Storasyskonet härjar ju rätt bra utanför magen hela graviditeten :)

• Anonym (.....)

Begär nytt hörseltest, har läst om flera som fått godkänt på bb men där det några mån senare visat sig att barnet haft hörselskador eller t o m varit döva.

• Anonym (TS)

Folk runt omkring oss säger samma sak, att vi oroar oss i onödan och att han bara är "van" vid storasyster och alla ljud. MEN jag kan inte släppa tanken och oron. Ska ringa vårt BVC imorgon igen.

Var världens "coolaste och lugnaste" mamma med första barnet, men nu oroar jag mig över allt. Usch.  

• Rockan

Det är helt normalt att ett 5-veckors barn inte gör något av det du listar upp, men ta kontakt med BVC om du är orolig. Mina barn har inte reagerat på höga ljud när de varit så små.

Anonym (.....) skrev 2013-09-30 14:53:03 följande:
    Begär nytt hörseltest, har läst om flera som fått godkänt på bb men där det några mån senare visat sig att barnet haft hörselskador eller t o m varit döva.
    Det test som görs på nyfödda (OAE) fångar upp alla som vid testtillfället har den typ av hörselskador som det testar för, dvs inneröreskador. De som senare diagnostiseras med hörselskador/dövhet har en annan typ av hörselskada som det krävs andra testmetoder för, eller har förvärvat den efter det första testet.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • krompa

Reagerar han på ovanliga ljud?

Ett högt ljud som han hör ofta är ju inget nytt, testa med något nytt även om det inte är jättehögt.
    Låt honom höra en kul låt från en hörsnäcka, då bör ni se någon reaktion som att han vrider huvudet för att titta mot ljudet. 

• Furstinna

Behöver inte alls vara så :).

Jag kunde dammsuga under flickans säng när hon sov i den utan att hon regerade. Du kan ju prova med plötsliga ljud när han är vaken, att klappa högt och se om han rycker till.

• Anonym (TS)

Kan uppdatera lite.

Var på en extra hörselkontroll idag och tog ett OAE som visade negativt eller vad man säger. Fick alltså inga svar. Sedan kollades trumhinnan, visade vätska därbakom. Enligt henne finns det då ingen anledning att göra ett OAE då det garanterat kommer att visa negativt. Återkoll om 3 veckor och då får vi antingen träffa en läkare som gör en hjärnstamsundersökning eller så ser allt bra ut...

Mår illa av oro!  

• Anonym (www)
    Anonym (TS) skrev 2013-10-02 18:15:01 följande:
    Kan uppdatera lite.

Var på en extra hörselkontroll idag och tog ett OAE som visade negativt eller vad man säger. Fick alltså inga svar. Sedan kollades trumhinnan, visade vätska därbakom. Enligt henne finns det då ingen anledning att göra ett OAE då det garanterat kommer att visa negativt. Återkoll om 3 veckor och då får vi antingen träffa en läkare som gör en hjärnstamsundersökning eller så ser allt bra ut...

Mår illa av oro!  
    Jag förstår att du blir orolig. Men samtidigt, om det är ett hörselnedsättning p.g.a vatten bakom örat så brukar ju sådana problem gå att lösa genom "rör". Eller är man orolig för något bakomliggande problem?
    Hjärnstammsundersökning lät ju skrämmande men jag läste att det är ett vanligt "nästa steg" om scenningen inte går igenom (possitivt resultat kan vården det) och att det går snabbt och är smärtfritt.

Jag önskar dig lycka till, undersökningar, tankar och funderingar kring barn är jobbigt.
  • Themis

Vår son reagerade på elvispens ljud och kraftig basgång från v 28 i magen.

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Puolukka

Det här är väldigt extremt, särskilt om barnet INTE är dövt. Men jag har en döv kusin, vars föräldrar ville kolla om hans yngre syskon också var det. Så när barnet var litet smällde de med kastrullock vid barnets öra. Lyckligtvis var barnet dövt, eller kanske han blev det då ... hm.

• Anonym (www)
    Puolukka skrev 2013-10-02 23:03:37 följande:
    Det här är väldigt extremt, särskilt om barnet INTE är dövt. Men jag har en döv kusin, vars föräldrar ville kolla om hans yngre syskon också var det. Så när barnet var litet smällde de med kastrullock vid barnets öra. Lyckligtvis var barnet dövt, eller kanske han blev det då ... hm.
    Ja, det hörs. Min 1.5åring brukar utföra liknande test när han får chansen. Hoppas de inte tog i för fullt.

• Puolukka
    Anonym (www) skrev 2013-10-02 23:14:52 följande:
    Ja, det hörs. Min 1.5åring brukar utföra liknande test när han får chansen. Hoppas de inte tog i för fullt.

Det är en rolig historia så här i efterhand, men kanske lite extremt som sagt. Kan ju inte vara roligt för ett barn som faktiskt har fullgod hörsel liksom. Vet dock inte hur hårt de tog i :p.
  • Anonym (TS)
    Anonym (www) skrev 2013-10-02 23:02:09 följande:
    Jag förstår att du blir orolig. Men samtidigt, om det är ett hörselnedsättning p.g.a vatten bakom örat så brukar ju sådana problem gå att lösa genom "rör". Eller är man orolig för något bakomliggande problem?
    Hjärnstammsundersökning lät ju skrämmande men jag läste att det är ett vanligt "nästa steg" om scenningen inte går igenom (possitivt resultat kan vården det) och att det går snabbt och är smärtfritt.

Jag önskar dig lycka till, undersökningar, tankar och funderingar kring barn är jobbigt.

Det är just vad vi hoppas på, att han inte hör ordentligt pga vätskan i örat. Hon sa att om vätskan sitter i tills han är 3-4 mån så får han en hörapparat tills dess att han är stor nog att sövas (så de kan sätta in rör). Men enligt henne brukar vätskan försvinna av sig själv inom 7-8 veckor. Men eftersom jag var så himla orolig fick vi en tid redan om 3 veckor.
  • Rockan
    Anonym (TS) skrev 2013-10-03 09:42:50 följande:

Det är just vad vi hoppas på, att han inte hör ordentligt pga vätskan i örat. Hon sa att om vätskan sitter i tills han är 3-4 mån så får han en hörapparat tills dess att han är stor nog att sövas (så de kan sätta in rör). Men enligt henne brukar vätskan försvinna av sig själv inom 7-8 veckor. Men eftersom jag var så himla orolig fick vi en tid redan om 3 veckor.
    Vätska i mellanörat försvinner nästan alltid av sig självt och det är även mycket vanligt hos små barn, vilket jag hoppas att audionomen berättade för er. Jag förstår att du är orolig och det finns inga garantier, men eftersom det finns ett positivt OAE gjort på ditt barn och det kunnats konstatera vätska i mellanörat så är sannolikheten väldigt hög att det inte handlar om någon bestående hörselnedsättning. Hjärnstamsaudiometri kan låta läskigt, men det är smärtfritt och görs när barnet sover, och kan utesluta skador på hörselnerven (vilket inte testas med OAE).

Och du, om det skulle vara något så finns det stöd. Möjligheterna för barn med hörselnedsättningar/dövhet i Sverige är stora och habiliteringsverksamheten bra.
    /Audionomstudent
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Anonym (TS)
    Rockan skrev 2013-10-03 15:48:51 följande:
    Vätska i mellanörat försvinner nästan alltid av sig självt och det är även mycket vanligt hos små barn, vilket jag hoppas att audionomen berättade för er. Jag förstår att du är orolig och det finns inga garantier, men eftersom det finns ett positivt OAE gjort på ditt barn och det kunnats konstatera vätska i mellanörat så är sannolikheten väldigt hög att det inte handlar om någon bestående hörselnedsättning. Hjärnstamsaudiometri kan låta läskigt, men det är smärtfritt och görs när barnet sover, och kan utesluta skador på hörselnerven (vilket inte testas med OAE).

Och du, om det skulle vara något så finns det stöd. Möjligheterna för barn med hörselnedsättningar/dövhet i Sverige är stora och habiliteringsverksamheten bra.
    /Audionomstudent

Hej. Tack för ditt svar. Hur görs en hjärnstamsundersökning om barnet inte sover? Eller måste vi se till att pricka in när han sover?

Nu när några dagar har gått sedan undersökningen börjar det kännas bättre. Dels så tyder det mesta på att hans hörsel är nedsatt pga vätskan, precis som du skriver, plus att vi tycker oss uppleva att han faktiskt hör oss nu. Iaf i vaket tillstånd, sover han så sover han och då störs han inte av något. Vilket vi iofs ska vara glada förGlad 
  • Anonym (TS)

En uppdatering: På återbesöket kollades trumhinnorna och vätskan var borta, så då togs ett OAE som visade positivt! Grabben hör! Skrattande 

Nu har han börjat vrida huvudet efter ljud, men han är ändå inte alls ljudkänslig utan sover bäst om det låter. Han reagerar knappt på plötsliga ljud utan vrider sig mest bara lugnt åt det hållet ljudet kom ifrån men han har aldrig blivit rädd eller "ryggat tillbaka".

Känns iaf skönt att han hör ordentligt!   

Svar på tråden Kan era spädbarn det här? Rädd att vår son är döv!