Saffransgul skrev 2013-10-01 20:45:45 följande:
Jag tycker att det är bra att föräldrarna reagerar och jag hoppas och önskar att fler föräldrar gör det. Vi råkade ut för en likartad historia med ett av våra barn och vi reagerade i princip likadant som föräldrarna i artikeln. Idag är vårt barn drogfri och har fått andra förutsättningar i livet. Det är jag oerhört tacksam för och även vårt barn.
det är fritt fram att ha en åsikt, tycket samtidigt att man tar och kollar om denna har armar och ben innan man yttrar den.
Du tycker alltså det är bra när folk avhumaniserar sina barn i det fallet vuxen dotter, visar total brist på respekt, hänsynslöshet och begår regelrätta övergrepp på sina närmsta.
jag kan säga så här mycket att jag håller inte med dig i ett stavelse.
Reagerar skriver du, skulle det handla om en reaktion där föräldrar öppnar upp för en dialog under vilket dom uttrycker eventuell oro skulle jag hålla med dig, det är bra att ha öppen kommunikation.
Inte så som det ser ut i det fallet där föräldrar överreagerar nått så fruktansvärt, undviker allt vad dialog heter och forcerar sin vilja på den annars myndiga dottern, det är inte sånt beteende som gör folk till bra föräldrar, tvärt om.
vd mer får man som förälder ha så pass rabiata åsikter om?
Val av pojkvän?
Sexdebut?
Klädesval?
Filmsmak?
Vilka andra områden är det okey för föräldrar att totalt bortse från sina ungars behov och tvinga dom till blint lydnad?
Du ska vara oerhört tacksam då övergrepp, total avsaknad av respekt för individen, och omyndigetsförklaring är inget folk i regel är tacksamma för.
Har man mer tur ärn skicklighet så kan man forcera sin vilja eller manipulera sig fram och till och med komma undan med det men generelt så sker rena motsatsen när man anfaller nån så pass rakt på.
ungen tar avstånd, man förlorar allt vad tillit och förtroende man hade, om man sedan verkligen tar det över gränser och anger sitt barn till myndigheter så är det ett svek som aldrig kan repareras eller glömas.
håller jag med att man ska ignorant explodera när fel droger dyker upp?
Nej, jag tycker inte att man behandlar sina ungar som ägodelar eller husdjur, speciellt inte när det kommer till folk gamla nog att ta medvetna beslut i sitt liv.
Tycler inte att man ska leka med elden med sina barns liv som insats och det är precis det man gör när man reagerar med hysteri och inte saklig bemöter ämnet.
Surpuppan skrev 2013-10-01 20:55:56 följande:
Men vem bedömer det? Forskningen visar att personer som röker på stannar i utvecklingen, särskilt om missbruket börjar i tonåren. Personerna riskerar då att fastna i sitt tonårsbeteende. Man har även påvisat att intelligensen sjunker. Hur vet 18-åringen att ingen negativt kommit av det? Det negativa kanske ännu inte märks, men har likväl börjat sätta sina spår. Jag har nära personer i mitt liv som rökt på ordentligt. Den ena fortfarande. han är snart 40 och ser ut som en liten fjunig 14-åring och har inget jobb utan lever med förhoppningen att han ska bli en stor rockstjärna... Den andra har stundtals varit inlåst på psyket och även ätit tung medicinering, pga av de psykoser hennes cannabismissbruk dragit med sig. Denna person hamnade på gatan, arbetslös och bostadslös. Fantastiskt nog har denna person lyckats reda upp sitt liv nu sedan några år tillbaka, men spåren sitter där. När man pratar med personen är det mer än tydligt att mognaden släpar ordentligt efter. Barnsliga argument och omoget tänkande. Även intelligensen är det sämre med. De märkte säkert ingen när de var 18 heller. Men sen smög det sig på.
Vem bedömer det frågar du, jag kan ställa en motfråga, med tanke på hur vinklad och hysterisk artikeln var, tycker du att det minsta lilla negativt skulle utelämnas?
Det fanns inget mer att skriva än faktum att cannabis hittades, det i sig är nått som hittas hos över en milion svenskar i alla åldrar.
Nja, din forskning är en sanning med modifikation, det som är konstaterat är att missbruk i låg ålder kan hämna utvecklingen, det i sig är ganska självförklarande, fokuserar man till 100% på en syssla för att ignorera resten av livet så går man miste om erfarenheter, brist på dom gör att man inte utvecklas i samma takt som jämnåriga med aktiva liv.
Det spelar i det fallet ingen roll om det är cannabis som röks 24/ eller om man ägnar samma tid och engagemang åt online spel som wow.
Hur som helst så fanns det ingen missbruk med i bilden så vi behöver inte fördjupa oss i ämnet, bruk däremot skadar inte på det sättet.
När det kommer till cannabis och psykoser så är det en av dom mest seglivade myter myndigheter har inga planer på att dementera,
Cannabis skapar inga psykoser, finns ingen vetenskaplig stöd för den teorin, däremot så även om cannabis fungerar antipsykotiskt så erbjuder den ingen 100 % skydd, är man genetiskt predisponerat mot tillståndet så kan man få psykos i samband med rökning.
Samma princip som man kan få psykos i samband med förlossning, jag skulle däremot inte påstå att förlossning är psykosskapande även om det finns dom som inte orkar pressen.
Det finns omkring 1% av befolkningen som är predisponerade och dom kommer få psykisk ohälsa vare sig dom röker eller ej.
Anekdotisk bevisning kommer man heller inte långt på, så du kände två missbrukare, okey, om jag säger att jag känner tvärt om endast akademiker och egna företagare som röker så är det inte likhetstecken mellan cannabisrökning och framgång.