• Äldre 30 Sep 17:10
    13829 visningar
    17 svar
    17
    13829

    Hjälp med 7-sitsig bil. Vw sharan, plats för tvillingvagn?

    Hej. Vi har två barn sen innan och väntar nu tvillingar som kommer om ca två månader och är därför i behov av en 7-sitsig bil. Vi funderar på en Volkswagen sharan. Någon som har erfarenhet av den? Går en tvillingvagn in i bagageutrymmet när alla stolarna är på plats? Tacksam för tips och råd!!

  • Svar på tråden Hjälp med 7-sitsig bil. Vw sharan, plats för tvillingvagn?
  • Äldre 30 Sep 20:37
    #1
    LittlePinkStar skrev 2013-09-30 17:10:33 följande:
    Hej. Vi har två barn sen innan och väntar nu tvillingar som kommer om ca två månader och är därför i behov av en 7-sitsig bil. Vi funderar på en Volkswagen sharan. Någon som har erfarenhet av den? Går en tvillingvagn in i bagageutrymmet när alla stolarna är på plats? Tacksam för tips och råd!!

    Tar gärna del av de tips som kommer in här! Har två barn sedan tidigare och väntar tvillingar efter årsskiftet o har precis samma funderingar när det gäller både bil och tvillingvagn.
    Vilken tvillingvagn har ni fastnat för? 
  • Äldre 30 Sep 20:38
    #2

    Chrysler Voyager är en bra bil. Har bra plats i.a.f på höjden i bagaget.

  • Äldre 30 Sep 20:41
    #3

    Vi har en Sharan och det är tveksamt om vagnen går in om alla sätena är på plats. Vi får visserligen in vår ganska stora vagn (handikappsanpassad till vår 10-åring) med alla sätena inne men får ställa den på högkant bak. En syskonvagn är ju lite större skulle jag tro.
    Men med bara ett säte borttaget bak så finns det gott om plats för packning.
    Älskar dock vår bil :)  


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 1 Oct 09:03
    #4
    tua79 skrev 2013-09-30 20:37:16 följande:
    Tar gärna del av de tips som kommer in här! Har två barn sedan tidigare och väntar tvillingar efter årsskiftet o har precis samma funderingar när det gäller både bil och tvillingvagn.

    Vilken tvillingvagn har ni fastnat för? 



    Just nu lutar det åt Basson duo Twin eller Emmaljunga double viking. Just för att vi vill ha barnen bakåtvända i sittdelarna. Ni?
  • Äldre 2 Oct 14:54
    #5

    Vi köpte en Ford Galaxy innan tvilligarna kom. Vi blev då fem i familjen och behövde plats för tre bakåtvända bilbarnstolar samt tvillingvagn. Vi har de bakersta sätena nedfällda så att vi kan köra in tvillingvagnen i bakluckan, men om man ställer vagnen på högkant så kan ha det ena baksätet uppfällt. Vi har en Teutonia Team Cosmo och den tar väl relativt mycket plats, vi valde den för att den har stora svängbara hjul och möjlighet att ha barnen vända mot oss. 

  • Äldre 2 Oct 14:57
    #6

    Vi har en WV caddy maxi life och vi älskar den! Har dock inte testat med tvillingvagn där bak när alla sätena är på plats. Men ni skulle ju kunna provköra bilar och köra till en barnvagnsaffär och prova.

  • Äldre 2 Oct 14:58
    #7

    Ska även tillägga att den är billig i skatt, försäkring och drivmedel!

  • Äldre 2 Oct 18:41
    #8

    Känns som det kommer bli en utmaning att få plats med 2 vuxna, en framåtvänd bilbarnstol, en bakåtvänd(så småningom 3 bakåtvänd) + till en början 2 babyskydd samt tvillingvagn.. Kommer ju bara kunna fälla ner ena baksätet o där ge plats åt vagnen. Värst första halvåret när det krävs liggdelar.

  • Äldre 3 Oct 07:07
    #9

    Mm, det kommer bli trångt.

    Nu sitter ju våra stora barn framåtvända i varsin bältestol. Men det blir trångt ändå...

  • Äldre 3 Oct 21:07
    #10
    LittlePinkStar skrev 2013-10-01 09:03:55 följande:
     
    Just nu lutar det åt Basson duo Twin eller Emmaljunga double viking. Just för att vi vill ha barnen bakåtvända i sittdelarna. Ni?
    Vi har mindre än 1 1/2 år mellan våra barn, inför att lillebror skulle födas köpte vi baby proffsens "Dublin". Vi har varit nöjda med köregenskaperna, men den tar STOR plats i bilen, inte minst under den tiden man använder liggdel. Vår "budgetlösning" är därför att hitta en begagnad liggdel att uppgradera vagnen med alt sälja den och investera i någon annan vagn(mer trolig). Jag vill helst köpa någon modell så vi kan ha tvillingarna vända mot oss längre... Lillebror kändes till en början så liten i vår "gamla" syskonvagn när han väl ville sitta upp, så ofta använde jag vår "singelvagn" och lät storasyster gå de gånger vi inte behövde förflytta oss så långt. I och med att vi bor på landet så är det mycket bil när vi ska någonstans.

    Jag gillar det jag sett av Emmaljunga double viking (efter lite surfande), har inte känt och klämt. Har ingen koll på Basson duo Twin.. Har funderat på en Bugaboo, i så fall som import. Så himla svårt!!, det handlar om så mycket pengar när det gäller en bra tvillingvagn och samtidigt är det så viktigt att man trivs med vagnen eftersom den kommer få hänga med konstant de kommande 2 åren!! 
      

      
  • Äldre 28 Oct 17:41
    #11

    Jag ääälskar att Chrysler Voyagers bakdörrar "dras bakåt" istället för "öppnas utåt"!
    Minimerar risk för "ooops, barnet slog upp dörren i någons bil"... 

  • Äldre 28 Oct 17:46
    #12

    Enligt en del så e Chrysler Voyager skitbilar å dyra att laga. Vill själv ha en sån. Men sambon vägrar. Även om vi behöver en.. 

  • Äldre 3 Nov 19:25
    #13

    Vi har en sharan och är också skeptisk till om vår Mountain Buggy Duo hade fått plats i den med alla stolar uppe. Däremot hade vår _fantastiska_ Baby Jogger City Select gått in utan problem. Den tar inte mer plats än en smidig enkelvagn.

    Hade jag vetat det tidigare hade jag aldrig ens tänkt tanken att köpa en otymplig, bred syskonvagn. Snacka om bortkastade pengar *morr*. Tvillingarna har älskat att sitta i den både framåt och bakåt, och de gånger vi har tagit med bara en av dem nånstans har vagnen varit en lika smidig singelvagn.

    Vår 1,5 år gamla Sharan är nu till salu om ni är ute efter en fullt utrustad sådan med inbyggda barnstolar och tillhörande nackstöd i mittenraden

  • Mollym­ajs
    Äldre 11 Dec 22:10
    #14

    Vi är i samma sits. Dock har vi lite tid att leta bil. Vi har kollat på Ford Galaxy eller S-Max och tror oss gå in en vagn på högkant när ett säte är nerfällt. Kommer bli riktigt trångt under tiden vi har liggdelarna. Åker vi långt får det bli takbox. Bi har tänkt att vi vuxna sitter fram. Ett av de stora barnen mitten bak och det andra stora i ena längst bak de har båda bältesstolar med rygg 5,5 och 7,5 år. Tvillingarna får sitta på varsin sida i baksätet. Vagn vi funderar på är emmaljunga Viking eller bugaboo donkey.

  • Äldre 17 Dec 13:49
    #15

    Vi har en Sharan och har tre bakåtvända bilbarnstolar, en fram och två bak och har alltså inte alla stolar på plats. Våran Teuteonia Team Cosmo skulle med största sannolikhet inte få plats om så vore fallet. Vi har inte provat att åka alla fem i familjen någon gång än med mig där bak med en av tvillingarna och storasyster 2 år.

    Förutom att den är lite otymplig att frakta med sig så är jag nöjd med Teutonian, funkar att köra med i snö också,  om vägen är någorlunda plogad vill säga. Gillar att jag kommer kunna ha tvillingarna mot mig även när de blir stora nog för sittdelarna. Vi har den mest hemma. När vi ska någonstans så kör vi än så länge med en Gracco-vagn där tvillingarna sitter på längden och där man bara klickar i babyskydden vilket jag tycker är himla smidigt, De är bara 7 veckor så vi har inte gjort några stora utflykter ännu!

  • Äldre 3 Jan 18:30
    #16

    Hur ofta åker ni hela familjen i samma bil? Motiverar det inköpet en av 7 sitsig bil? 

    För om man ändå aldrig åker hela familjen så får man mer plats i en 5+2 bil med avstäningsbar airbag fram. 

    Med de två bakersta sätena nerfällda i golvet så får man en kombi med plats för syskonvagn. Tre stolar bak och en fram. De får gånger alla platser behövs så fäller man upp en/två stolar bak och struntar att ta med sig vagnen. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 19 Mar 22:24
    #17

    Jag har en sharan, tre bakåtvända stolar på mittenraden för min 3åring + 1åriga tvillingarna, 6åringen sitter i bältesstol längst bak och med ett säte utplockat så fick vi plats med våran UJ duo + tvillingkorgen utan problem :)

Svar på tråden Hjälp med 7-sitsig bil. Vw sharan, plats för tvillingvagn?