Det är ju fruktansvärt att ni och era barn inte får riktad, individanpassad hjälp! Det ska ju utgå från svårigheter inte alltid diagnos heller! Däremot kan det vara skönt att bolla med andra föräldrar med barn med samma diagnoser... Jag vet inte hur vår habilitering jobbar ännu då vi inte träffar dem förrän om några veckor. Jag har fyra barn varav en med Asperger och en med autism, ev utvecklingsstörning och språkstörning. Jag riskerar att upprepa saker ni redan vet nu, det är absolut inte min mening, har själv hört en hel del okänsliga kommentarer, så snälla ta det för vad det är. Ett tips. Jag har en liten kille som skadar sig själv vid affekt, han dunkar huvudet i kanter, väggar och golv. Hårt ofta och länge. Det gör så ont att se detta och jag hade inte en endaste ide om hur jag skulle kunna hjälpa honom. Fick tips om Bo Hejskovs bok, "Problemskapande beteenden". Idag använder vi det tänket kring vår lille, vilket har gett oss en kille som inte gör sig själv illa lika ofta, lika länge och lika hårt. Vet ju inte om ni redan känner till boken men ville tipsa ifall om att. För oss fungerar det bäst hittills av alla "goda råd" folk gärna strör omkring sig... Specialpedagogerna i vår kommun använder sig av Bo Hejlskovs tänk och lär även personal i skola och dagis att använda det. Det som är så energikrävande är ju just att hela tiden söka vägar att få rätt hjälp! Eller att kämpa mot skola/dagis som inte alltid fattar. Slapp man det kunde allt fokus ligga på att bara vara mamma och ta hand om sitt annorlunda barn! Vilket i sig är enormt krävande! Men ja man har ju inget val liksom
Att se till att syskon får lite tid är också tufft att få ihop ofta, det dåliga samvetet pockar hela tiden och känsla att inte räcka till. Så många gånger jag önskat att jag kunde klona mig haha! Att du inte har samma ork även om barnen är de samma är inte heller så underligt, du har ju kanske inte brottats med de tankar, den oro på samma medvetna plan innan? Någon gång kommer ju allt ikapp
Med vår lilla har ingenting fungerat någonsin, han är mer annorlunda än de andra syskonen varit. Så det har varit pusslande, nya funderingar och nya tankebanor kring att få dels lillen att må bättre och dels att få syskonen att må bra också. Jag gör så gott jag bara kan, även om jag ibland önskar det var mer jag kunde göra. Klona sig blir en bättre och bättre ide ju mer jag tänker på det!!