CAH är det cuschings syndrom ? Då brukar man ha fula blåröda bristningar i huden både , mage, lår, överarmar osv. Tror det är så ovanligt som ca 4 fall per år i Sverige om jag minns rätt.
Minns att den endokrinlog som tog hand om mig 2002-2003 årskiftet före han skulle skriva ut metformin, tog prov på kortisol som binnjurana gör. Kortilsotillverkningen kan öka om man har för mycket insulin i kroppen, dvs insulinresistens.
Insulinet påverkar flera hormoner i kroppen så att det kan leda till obalans. Har man för mycket kortisol kan det reta kroppen till att producera för mycket av av det hormon du nämner. Som behandling får man då kortison, prednisolon i låg dos.
Att jag nämnde insulinvärdet var just med tanke på insulinreistensen som gör att blodssockret svänger då sockret inte kommer in i cellerna tappar vi energi att göra någort och blir trötta, sugna på något att äta,( ju mer man äter desto mer insulinbildas och blodsockersvänget ökar)man kan känna sig nedstämd och deprimerad. Provet för insulin heter insulin eller c-peptid prov. Är det värdet högt bör du få metformin , och jag känner till hur svårt det kan vara att få utskrivet,om du inte lyckas sänka insulinproduktionen själv genom kost med lågt GI och mottion.