• Nort

Vad är Androstendion?

Jag hade normala värden på de blodprover jag tagot, förutom ett avvikande -
    "S-Androstendiion."
    Jag ska ta om detta blodprov om ett par veckor,,men oroar mig för vad det kan vara. Någon som vet vad det kan betyda. Hittar inte så mycket info om detta på nätet.

• Svar på tråden Vad är Androstendion?
  • LiselottePCOS

Det är ett manligt hormon som bildas i binjurarna.kan ge gererandehårväxt ( hirsutism ). Du bör få ditt kortisolvärde kollat också samt insulin.

• Nort

Hej Liselotte! Tack för ditt svar.
    Jag har inte hirsutism, men däremot åker mitt blodsocker berg- och dalbana om jag inte sköter min kost.
    Har försökt hitta info om S-Androstendiion på nätet. Funderar nu på om det är sjukdomen CAH jag har istället för PCOS eftersom de har en del liknande symptom - eller har jag kanske både och???
    Frågan är hur det påverkar mina chanser att bli gravid.

• LiselottePCOS

CAH är det cuschings syndrom ? Då brukar man ha fula blåröda bristningar i huden både , mage, lår, överarmar osv. Tror det är så ovanligt som ca 4 fall per år i Sverige om jag minns rätt.

Minns att den endokrinlog som tog hand om mig 2002-2003 årskiftet före han skulle skriva ut metformin, tog prov på kortisol som binnjurana gör. Kortilsotillverkningen kan öka om man har för mycket insulin i kroppen, dvs insulinresistens.

Insulinet påverkar flera hormoner i kroppen så att det kan leda till obalans. Har man för mycket kortisol kan det reta kroppen till att producera för mycket av av det hormon du nämner. Som behandling får man då kortison, prednisolon i låg dos.

Att jag nämnde insulinvärdet var just med tanke på insulinreistensen som gör att blodssockret svänger då sockret inte kommer in i cellerna tappar vi energi att göra någort och blir trötta, sugna på något att äta,( ju mer man äter desto mer insulinbildas och blodsockersvänget ökar)man kan känna sig nedstämd och deprimerad. Provet för insulin heter insulin eller c-peptid prov. Är det värdet högt bör du få metformin , och jag känner till hur svårt det kan vara att få utskrivet,om du inte lyckas sänka insulinproduktionen själv genom kost med lågt GI och mottion.

• LiselottePCOS

Gravid kommer du nog att bli förr eller senare bara du får benhandling och de hittar felet. Klarar inte gyn av det själv be att de konsulterar endokrinilogmottagning eller ger dig en remiss dit.

• Nort

Tack igen för ditt svar.
    Här kommer väldigt kort sammanfattat vad jag hittat om CAH= Congenital Adrenal Hyperplasia.

Enzymbrister som medför låg produktion av kortisol.
    De mildare formerna kan upptäckas hos kvinnor först i tonåren och/eller vid vuxen ålder, på grund av ökad behåring eller nedsatt fruktsamhet. Orsaker till den låga fruktsamheten är förhöjda androgener, förhöjda progesteronnivåer i follikelfas och hög frekvens av polycystiska ovarier,
    Varje form av CAH ger således sin specifika symtombild och sitt speciella steroidmönster. Olika patienter visar en mycket varierande sjukdomsbild
    Även milda former kan ge sig till känna som hirsutism och menstruationsstörning hos den vuxna kvinnan. CAH-kvinnor med PCO behandlas på etablerat sätt med kombinerade p-piller eller cykliska gestagener vid utebliven ägglossning. Bedömning av insulinresistens är väsentlig.

Vill tillägga att jag har en mild grad av PCOS. Jag har ett pärlband av äggblåsor, sekundär amenorre och blodsockersvängningar. Har dock ingen övervikt eller andra typiska PCOS symtom.

• LiselottePCOS

misstänker att jag har läst om detta tidigare, om du misstänker att du har det är en endokrilog troligen bättre än gyneklog eller en gynekolog med hormonpåbyggnad. jag ska förska läsa på lite och hörqa mig för , ev på jobbet eller på torsdag när jag ska till endokrn på återbesök. Den läkare jag går hos vet att jag är bra på att prata.

Sedan så behöver man inte ha alla syntom vid PCOS för att ha PCOS. Två av förlande tre kriterier räcker
    1 orgelbunden eller utebliven mens
    2.påverkade hormonnivåer
    3.PCO äggstockar

Övervikt är inget typiskt vid PCOS det är "bara" omkring 40 % av alla med PCOS som har övervikt. Många med övervikt lide r av övervikten sig då idealen är normalvikt därför tror jag att vi har en tendens att synas. Normalviktiga eller underviktiga skriver nog sällan om din vikt.

• LiselottePCOS

Det lönar sig att söka på google, sidor på svenska. Troligt är att du inte har CAH med tanke på saltbrister i kroppen som kan påverka blodtrycket. Samt hur ovanligt det är. Min vän i USA hennes som har sjukdomen som jag kände till via det gamla namnet androgenitalat syndrom. Kommer att maila ett par läkare för säkerhets skull.

Bifrogar några exempel, 97 träffarpå sökorden, till er som vill veta mera

www.cah.se/
    www.cmm.ki.se/forskning/g_genEndo.htm
    www.sos.se/smkh/1996-29-011/1996-29-011.HTM
    sv.wikipedia.org/wiki/Intersexuell
    www.medicallink.se/news/showNews.cfm
    www.blf.net/endodiab/vprogags.htm

Svar på tråden Vad är Androstendion?