• Nort

Vad är Androstendion?

Jag hade normala värden på de blodprover jag tagot, förutom ett avvikande -
    "S-Androstendiion."
    Jag ska ta om detta blodprov om ett par veckor,,men oroar mig för vad det kan vara. Någon som vet vad det kan betyda. Hittar inte så mycket info om detta på nätet.

• Svar på tråden Vad är Androstendion?
  • Nort

Hej Liselotte! Tack för ditt svar.
    Jag har inte hirsutism, men däremot åker mitt blodsocker berg- och dalbana om jag inte sköter min kost.
    Har försökt hitta info om S-Androstendiion på nätet. Funderar nu på om det är sjukdomen CAH jag har istället för PCOS eftersom de har en del liknande symptom - eller har jag kanske både och???
    Frågan är hur det påverkar mina chanser att bli gravid.

• Nort

Tack igen för ditt svar.
    Här kommer väldigt kort sammanfattat vad jag hittat om CAH= Congenital Adrenal Hyperplasia.

Enzymbrister som medför låg produktion av kortisol.
    De mildare formerna kan upptäckas hos kvinnor först i tonåren och/eller vid vuxen ålder, på grund av ökad behåring eller nedsatt fruktsamhet. Orsaker till den låga fruktsamheten är förhöjda androgener, förhöjda progesteronnivåer i follikelfas och hög frekvens av polycystiska ovarier,
    Varje form av CAH ger således sin specifika symtombild och sitt speciella steroidmönster. Olika patienter visar en mycket varierande sjukdomsbild
    Även milda former kan ge sig till känna som hirsutism och menstruationsstörning hos den vuxna kvinnan. CAH-kvinnor med PCO behandlas på etablerat sätt med kombinerade p-piller eller cykliska gestagener vid utebliven ägglossning. Bedömning av insulinresistens är väsentlig.

Vill tillägga att jag har en mild grad av PCOS. Jag har ett pärlband av äggblåsor, sekundär amenorre och blodsockersvängningar. Har dock ingen övervikt eller andra typiska PCOS symtom.

Svar på tråden Vad är Androstendion?