• Fläderpärlan

Pergotime pga för lång mencykel?

kan man få detta utsrkivet pga för lång mencykel... ibland får jag inte utslag på stickorna och jag har mencyklar som kan vara upp mot 40-45 dagar som längst, jag kanske inte har ägglossning varje månad? Erfarenheter, någon?

• Svar på tråden Pergotime pga för lång mencykel?
  • Längtar1985

Hej. Ja om du försöker att bli gravid så kan du få det. Hur länge har ni försökt och hur länge har du varit utav preventivmedel? Jag är själv inne på min andra pergotime kur och håller tummarna att det tar sig denna gång. Jag hade oxå väldigt lång cykel och efter första kuren så vart den normal igen. Dock är ju biverkningarna jobbiga med tabletterna men så värt det om man lyckas.

• Fläderpärlan

ok, så man kan det alltså? Har bara hört de som har fått det pga att de inte har någon ägglossning alls eller att den kommer väldigt tätt mensen. Vi har försökt aktivt i 1,5 år nu.. imorgon ska jag göra en hysteroskpoi som är sista steget innan remiss till ivf... jag hoppas att allt ser bra ut, det har allt annat gjort hittills, spermaprov, mina blodprover, gynundersökning och vaginalultraljud också... mina prover visar att jag har ägglossning men jag är ändå rädd att den hoppas över ibland för några månade får jag som sagt inga positiva äl-tester och den kommer väldigt sent... hoppas, hoppas jag får pergo utskrivet..

Hur ser det ut för eran del? Utredning ni också? Är det något "fel" som har hittats?  

• Längtar1985

Du kan absolut få pergotime även fast du har egen ägglossning. Jag har oxå egen ägglossning och mens varje månad. Vi har försökt sedan maj 2012. Maj 2013 började vi vår utredning och alla prover både mina och min mans visade inget fel. Vad är hystorskopi för något, varför måste man göra den? Jag tror jag fortsätter med pergotime Max fyra kurer sen börjar jag jaga IVF som jag har fått remiss på. Lång väntetid dock :(

• Fläderpärlan

okej, så skönt att höra! Då ska jag fråga efter pergo imorgon! Hysteroskopi är när man spolar äggledarna och kollar livmodern osv. jag skulle ha gjort det under vaket tillstånd men det gick inte så nu ska jag göra detta under narkos. Har inte du gjort detta under er utredning? Spolat äggledare osv?

Ni har alltså fått en remiss redan? hur lång väntetid är det hos er?

• Längtar1985

Jag har inte fått spola mina äggledare. Min gynekolog har inte sagt att det ens finns som alternativ. Vet däremot en kompis som gjorde det innan hennes insemination.
    Varför gick det inte för dig att göra det vaken? Det gör inte ont sa min kompis.
    Kostar det inte jättemycket pengar att söva dig?   

Vårdgarantin i Stockholm är 3 månader men Karolinska sa att dom inte kunde hålla den men att jag kan få en tid på en privatklinik. Problemet är att dessa också är fulla.. Så man måste ligga på mer än vad jag gjort men jag har ju haft så stora hopp på att det ska fungera utan IVF och att det skulle vara sista utvägen så därför har jag inte lagt ner så mycket tid på det.  

• Fläderpärlan

De försökte de göra det vaken på mig men kom inte in i livmodertappen, ibland kan den krampa och de ville göra det då jag var sövd, eftersom de kan ta i mer och inte skada mig + att man är med avslappnad då, man kan även spola med ett högre tryck om det skulle vara något i äggledarna..

Konstigt att du inte har blivit erbjuden en spolning tycker jag eftersom vi här i Dalarna gör det som ett steg i vår utredning innan det skickas en remiss...? Men det är väl olika från län till län antar jag.    

Svar på tråden Pergotime pga för lång mencykel?