• Fridahlicious

Jag ger upp...

Nu orkar jag inte mer, hur länge ska jag behöva vänta jag och min sambo :(
    vi har lyckats blivit gravida två gånger men det har slutat i missfall. och snart har det gått 2 år och inget barn.
    Vill inte ha det såhär, vill ha en liten familj. någon med samma problem? hur lyckades ni om ni blev gravida efter att försökt ett tag? vill ha tips, för nu snart ger jag upp..

• Svar på tråden Jag ger upp...
  • Betula74
    Fridahlicious skrev 2013-10-01 16:53:52 följande:
    Nu orkar jag inte mer, hur länge ska jag behöva vänta jag och min sambo :(
    vi har lyckats blivit gravida två gånger men det har slutat i missfall. och snart har det gått 2 år och inget barn.
    Vill inte ha det såhär, vill ha en liten familj. någon med samma problem? hur lyckades ni om ni blev gravida efter att försökt ett tag? vill ha tips, för nu snart ger jag upp..
    Vad har ni fått för hjälp? Går ni på ngn utredning eller klinik?
  • Fridahlicious
    Betula74 skrev 2013-10-01 17:00:09 följande:
    Vad har ni fått för hjälp? Går ni på ngn utredning eller klinik?
    Vi har inte fått någon hjälp alls, vi båda två är rädda för vad resultatet ska visa :(
    Men den stora delen jag tror det handlar om är att jag spänner och stressar alldeles för mycket :(
  • Betula74
    Fridahlicious skrev 2013-10-01 17:05:56 följande:
    Vi har inte fått någon hjälp alls, vi båda två är rädda för vad resultatet ska visa :(
    Men den stora delen jag tror det handlar om är att jag spänner och stressar alldeles för mycket :(
    Fast studier visar att stress inte påverkar fertiliteten. Lite tidigt att ge upp när man inte tagit reda på om man kan få hjälp särskilt med tanke på att ni har lyckats bli gravida två gånger då borde det finnas hopp. 
  • Fridahlicious
    Betula74 skrev 2013-10-01 17:14:07 följande:
    Fast studier visar att stress inte påverkar fertiliteten. Lite tidigt att ge upp när man inte tagit reda på om man kan få hjälp särskilt med tanke på att ni har lyckats bli gravida två gånger då borde det finnas hopp. 
    Finns säkert hopp, vi försöker och försöker.
    vart läste du om att stress inte påverkar ?
  • Mli 014

Kram!
    Jag vet inte annars vad jag ska säga.
    Jag har lyckats bli gravid på midsommar tre gånger på raken, vet inte om det egentligen har något med det att göra, eller om det kan fungera. Men tydligen blir jag lättast gravid där, eftersom tvåan var planerad och försöken startade redan i november. Ettan var inte planerat men blev gjord på midsommar, trean var verkligen inte planerad eftersom jag fortfarande är mammaledig med tvåan, men den blev också gjord på midsommar.. 
    Det är nog mitt enda tips tyvärr!

Hoppas att ni vågar hitta lite hjälp!
    Kram igen!

• Jag är bara jag

Utan att ens ha gjort en utredning och till råga på allt när du vet att du kan bli gravid finns ju inga skäl alls att ge upp! Glad Ni kan inte ha några större hinder, möjligen nån av er-eller båda- lite nedsatt fertilitet. Och det är ju en stor tröst! Solig

Ring och sök hjälp,det kommer nästan garanterat att gå ganska snart eftersom ni lyckats 2 ggr på 2 år-det är mindre än många andra faktiskt. Det där med stress kan du lägga ner helt,det påverkar inte fertiliteten ö.h.t om vi inte pratar extrem fysisk stress som ger utebliven äl och säkert utebliven mens också.

Vi har ingalunda gett upp trots att det gått 7 år,men säremot sett oss om efter alternativa vägar till ett barn. Där är ni inte på långa vägar,först provar man kanske pergo eller insemination och sen IVF minst några gånger och sen provar man annat som adoption,ÄD eller EA.

• Det vackraste

Är en slump. Ni har nog lite mindre sannolikhet/äl men likväl möjlighet! Ni har fått två geaviditeter det är bevis att ni är fwrtila. Mf är en slumo med så ni har haft otur.... Näta geav troligare att det går bra. Förstår dig. Varit i samma sits. Uran geav alls då på 2,5 år Vilken äl fick ni första geav? Vilken andra? Nästa lan bli på första. Lider med er men fortsätt snart funkar det! Ni kan annars kolla er på privstklinik. Du ksn få hormoner, ni kan göra insemination, ivf, spermidonation, äggdonation, embyodonation (utomlands) få immunbehandling, få barn mha surrogatmamma här eller utomlands eller adoptera. Det finns massa möjligheter.

• Fridahlicious
    Det vackraste skrev 2013-10-01 17:35:44 följande:
    Är en slump. Ni har nog lite mindre sannolikhet/äl men likväl möjlighet! Ni har fått två geaviditeter det är bevis att ni är fwrtila. Mf är en slumo med så ni har haft otur.... Näta geav troligare att det går bra. Förstår dig. Varit i samma sits. Uran geav alls då på 2,5 år Vilken äl fick ni första geav? Vilken andra? Nästa lan bli på första. Lider med er men fortsätt snart funkar det! Ni kan annars kolla er på privstklinik. Du ksn få hormoner, ni kan göra insemination, ivf, spermidonation, äggdonation, embyodonation (utomlands) få immunbehandling, få barn mha surrogatmamma här eller utomlands eller adoptera. Det finns massa möjligheter.
    Jag blev första gravid vid november förra året. och efter mitt missfall blev jag gravid i december, så på raken med andra ord. Finns en hel del saker att göra för att lyckas, men någon gång ska vi allt lyckas :D
  • Det vackraste
    Fridahlicious skrev 2013-10-01 17:48:02 följande:
    Jag blev första gravid vid november förra året. och efter mitt missfall blev jag gravid i december, så på raken med andra ord. Finns en hel del saker att göra för att lyckas, men någon gång ska vi allt lyckas :D

Javisdt finns det det. Ni vet att ni kan bli gravid och då bör ni kunna få barn oxå. Jag ska själv bära barn (om det blir som vi hoppas) åt ett barnlöst par. Så ge inte upp om det är er dröm.
  • Fridahlicious
    Det vackraste skrev 2013-10-01 18:36:15 följande:

Javisdt finns det det. Ni vet att ni kan bli gravid och då bör ni kunna få barn oxå. Jag ska själv bära barn (om det blir som vi hoppas) åt ett barnlöst par. Så ge inte upp om det är er dröm.
    Nej måste bara finna motivation och hoppas att det snart tar sig.
    Jaså, hur funkar det där? är du inte rädd att bli fast vid barnet du bär på?

• NLAL

Jag har blivit gravid 3 ggr. Första: spricken kondom en gång, slutade i mf. Andra: Direkt då jag slutade med p-piller efter att ha ätit dom i 8 år. Tredje: Tog 16 månader från mf nr 2. Fick hjälp med pergo och nu har jag en 6 veckors bebis breve mig.

Men ge inte upp innan ni ens sökt hjälp!

• Det vackraste
    Fridahlicious skrev 2013-10-01 18:42:37 följande:
    Nej måste bara finna motivation och hoppas att det snart tar sig. Jaså, hur funkar det där? är du inte rädd att bli fast vid barnet du bär på?

Det är bara leva ett gott liv ha roligt och lite sex när lusten faller på så växer det snart (allt är relativt) en kotte. Hur det funkar är lite invecklat så tar det en annan gång. Nej jag vet att det inte är mitt barn och jag vill under inga omständigheter ha fler barn! Däremot vet jag mycket väl att de här två fina människorna innerligt önskar sig en liten och att de behöver det barnet
  • Fridahlicious
    NLAL skrev 2013-10-01 20:55:56 följande:
    Jag har blivit gravid 3 ggr. Första: spricken kondom en gång, slutade i mf. Andra: Direkt då jag slutade med p-piller efter att ha ätit dom i 8 år. Tredje: Tog 16 månader från mf nr 2. Fick hjälp med pergo och nu har jag en 6 veckors bebis breve mig.

Men ge inte upp innan ni ens sökt hjälp!
    Oj, du har varit med om lite. 
    Nej, ska inte ge upp, men ibland känns det som man bara vill sjunka ner i jorden och komma upp när man väl är gravid :) men så funkar det inte direkt. men bara försöka och hoppas att vi snart blir gravida :D och får vårt efterlängtade barn =)

• Fridahlicious
    Det vackraste skrev 2013-10-01 22:16:53 följande:

Det är bara leva ett gott liv ha roligt och lite sex när lusten faller på så växer det snart (allt är relativt) en kotte. Hur det funkar är lite invecklat så tar det en annan gång. Nej jag vet att det inte är mitt barn och jag vill under inga omständigheter ha fler barn! Däremot vet jag mycket väl att de här två fina människorna innerligt önskar sig en liten och att de behöver det barnet
    Jag förstår, och det är väldigt fint av dig att hjälpa dessa människor. 
    underbart att det funkar att göra sådär =) härligt härligt.

lycka till.  
  • Lillsudd

Att inte stressa är bara bra för ditt eget välbefinnande - fertiliteten har inte med det att göra. Men det är förstås skönt att slippa vara stressad. Men du behöver inte stressa dig att stressa ned

Det första du ska göra är att försöka till dess ni är gravida eller det gått ett år sedan sista missfallet. Om ni, gud förbjude, skulle få ett tredje missfall - ska ni be vården om en missfallsutredning. Tre missfall är en varningsklocka, två är däremot relativt vanligt. Har ni inte blivit gravida innan året är över behöver ni söka sjukvården för fertilitetsutredning - även om det tar emot.

Får man reda på ett specifikt skäl till att man har nedsatt fertilitet blir behandlingen därefter. Har man låg spermakvalitet är det förstås hemskt onödigt att stimulera ägglossningen. Men 1/3 får "oförklarlig barnlöshet" som stämpel och då brukar man gå ut milt med tex tabletter för att stimulera ägglossning och sedan avancera vidare via insemination mot IVF. För många räcker det med tabletter, och är det så enkelt är det förstås onödigt att lägga tid på att ha ångest över själva utredningen. Den tiden kan man ju utnyttja för roligare saker än nojja. Graviditet tex

Svar på tråden Jag ger upp...