• Mabrau

Barn med födelsevikt under 2500 gram

Hej. Födde en liten tjej för en dryg vecka sedan, hon tittade ut i vecka 37+3. Höll på att få en smärre chock när det visade sig att hon bara vägde 2255 gram och var 43 cm lång. Enligt barnläkarna är det ingen fara, och vi är hemma och mår bra. Hon har ökat till 2450 gram på en vecka och gillar mat. Men jag är ändå orolig, och undrar om ni vill dela med er av era erfarenheter av ett litet barn? Hur har de utvecklats i fråga om längd och vikt? Har ni upplevt några andra problem som ni tror är relaterade till låg födelsevikt? / orolig förstagångsmamma

• Svar på tråden Barn med födelsevikt under 2500 gram
  • Burberry

Mina tvillingar som nu är 4,5 år gamla vägde 1,8 respektive 2,3 när de föddes i vecka 35

Dottern (hon som var 1,8) är ännu idag liten för åldern, men inte minst av de jämnåriga.

Sonen (2,3 kg) är helt normalstor för åldern.

De har inte varit sena med något, varken tal eller motorik. Pigga o duktiga barn som bvc brukar skriva.

Inte heller har de varit sjukliga av sig, började dagis vid 1,5 års ålder och har bara haft typ en sjukfrånvaro per år.

• Jag är bara jag

Min systersom vägde 2600 när han föddes v.35. Vid ett halvår var han redan betydligt längre än "normalt" och idag 190 lång och duktig i skolan.

Det är vid vikter under kilot det oftare blir framtida problem,men inte alls säkert det måste bli det då heller. Din tös kommer säkert ta sig bra och bli som hon ska! {#emotions_dlg.flower}

• katja1

Har tvillingar som vägde 2 kg och 2,2 kg vid födseln, 45 cm långa. Föddes i v 36+2. De är 16 v och väger nu 5 kg och 5,2, runt 59 cm långa. De mår prima och har hittills inte varit sena, snarare tidiga med leenden, vända från mage till rygg, stadiga i nacken, är mycket medvetna om omgivningen. Tycker om musik och när man blåser dem på magen, då skrattar de så de kiknar :) härliga ungar! Lycka till med din lilla tjej, det kommer helt säkert gå bra!

• plop

födde en son 2008 som föddes i vecka 37+4 han vägde 2104gram och var 47cm lång, han sondades i början. Men han fyller nu snart 5år och är small men inte sjukligt small väger ca 17kg är 108cm lång. Han utvecklas fint hänger med i allt, räknar lite kan skriva sitt mitt och pappa samt lilla systers namn, är lite sjukligt av sig han blir lätt sjuk snuvig osv. Men jag tror inte du behöver oroa dig. Och han var en super enkel bebis och är fortfarande super lugn av sig.

Grattis till din lilla flicka  

• cosinus

Min trea föddes i v 39+4 och vägde 2.55 och var 45 cm lång. Hade han kommit i samma tid som din tjej så hade de nog varit jämnstora. Nu är han 5.5 år ca 104 cm och 14.5 kg. Liten men inga andra problem.

• TeresB

Min kille kom i v 29 vägde 1300g o var 38 cm. Nu vid 3 mån korr ålder väger han 5200g och är 59 cm. Du ska nog inte oroa dig om allt ser bra ut och hon äter bra.

• emmesjo

jag födde en dotter för nästan 3 månader sen, i v 38, födelsevikt 2460 g. 45 cm.. idag 2,5 månad senare väger hon 5 kg och är stark och stadig för sin ålder.. att va liten behöver inte va dåligt, alla barn kan inte va lika stora:) 

• lllm

Jag födde en dotter för fem månader sen, vägde 2500 exakt och va 44 lång tror jag om jag minns rätt! Gick över två dagar så allt va ju som de skulle, men svag va hon så fick sondmatas i 2 veckor! Och bara två veckor för fort gick hon upp och hon älskade och älskar mat som bara den! Nu är hon en rejäl klump på 9 kilo så liten är hon då inte längre :D De va en skum känsla att hamna på neonatal faktiskt, inget vi hade räknat med..

• Mercurialis

Mitt första barn föddes i vecka 36+3 och vägde 2095 g till sina 46 cm.
    När han var i tvåårsåldern hade han mer eller mindre vuxit ikapp sina jämnåriga kamrater.
    Idag är han sex år och är "normallång" för den åldern.

Mitt andra barn föddes i vecka 35+3 och vägde 1510 g och var ca 40 cm lång.
    Han är idag drygt 3,5 år och är märkbart mindre än de jämnåriga kompisarna. Barnen som är nästan ett år yngre börjar växa om honom. Han har precis börjat använda storlek 92 i kläder och om jag minns rätt är det en storlek som normalt sett används i 2-årsåldern, så han är liten för sin ålder.

Inget av barnen har haft några problem som varit relaterade till sin låga födelsevikt. Starten blev lite knölig med neonatalvistelse och sondmatning men därefter har det varit problemfritt. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mabrau

Tack för alla era svar! Det känns skönt att höra att det verkar gått bra för er alla. Hade hon inte varit liten så hade jag säkert hittat något annat att hänga upp min oro på. Vi slapp ju neo, hon bedömdes vara fullt frisk och tillräckligt stark själv, så det är ju ett bra tecken. Idag är hon 10 dagar och har ökat flera cm i längd och ca 400 gram i vikt. Så det går stadigt framåt!

• cosinus
    Mabrau skrev 2013-10-03 07:00:31 följande:
    Tack för alla era svar! Det känns skönt att höra att det verkar gått bra för er alla. Hade hon inte varit liten så hade jag säkert hittat något annat att hänga upp min oro på. Vi slapp ju neo, hon bedömdes vara fullt frisk och tillräckligt stark själv, så det är ju ett bra tecken. Idag är hon 10 dagar och har ökat flera cm i längd och ca 400 gram i vikt. Så det går stadigt framåt!
    Härligt.

Min plutt var den första av mina barn som slapp neo (första föddes med lunginflammation och andra var för mager för att hålla blodsockret - han vägde dock mer 2.7 men var 49 cm lång så han var mycket magrare). Första månaden växte min plutt från 2.55 till 3.5 kg och gick från 45 till 50 cm. Så visst hände massor i början.
  • Schatzi

Min bebis vägde 1900 g och var 44 cm när han föddes i våras. Hade bestämt fått höra av min barnmorska att "det absolut var bli en bebis över 3 kg"! Förvåningen var alltså total. Vi låg på neoavdelningen i en vecka och där sondmatades han och fick näringsdropp. Han snoddars ytterligare en vecka hemifrån. Allt har gått bra, men det blev en lite annorlunda start och jag var så glad över att få lämna neo och komma hem! Sedan födseln har han ökat jättefint och den övriga utvecklingen är precis som övriga bebisar i hans ålder (6 månader). Han ålar, kryper, skrattar och mår toppen. Men visst är han fortfarande mindre än andra 6-månaders. Vid 6-månaderskontrollen vägde han 7 kg och drar stl 62/68. Jag undrar dock fortfarande varför han var så liten. Vid rutinultraljudet var allt enligt "standard". Jag har lämnat blodprov men ingen har hittat någon anledning. Vid nästa graviditet kommer jag definitivt att göra ett tillväxtultraljud.

• missmaja

Min dotter föddes i v26+1 och vägde 980g och efter 4mån på neo fick vi flytta hem. Hon är idag mycket frisk och kavat, jämnstor med kamraterna i samma ålder. :)

• marcitron

Dottern föddes 40+3 vägde 2590 och var 50 lång. Idag är hon fortfarande en smalis och normallång :) Inga problem med sen utveckling, snarare tvärtom :)

• Dustpuppy

Se till att din lilla tjej fär järntillskott, prematurer brukar få det, men man har mest gett det till barn under 2 kg.

I år  infördes nya nationella riktlinjer om järntillskott  för barn under 2,5 kg, men alla vårdinrättningar har inte hunnit läsa på och införa ännu.

Anledningen till järntillskott är att  järnbrist under första levnadsåret ökar risken för att utveckla ADHD från 3 % till 12 %. Risken för normalviktiga barn ligger alltså på 3 %, 3 av 100 barn utvecklar ADHD, medans hos barn under 2,5 kg som inte får järntillskott är det 12 av 100. Man tror att järnbrist tidigt ger hjärnskador som inte går att läka, som senare i livet visar sig som ADHD.

Riktlinjerna finns här. Förhoppningsvis vet din dotters läkare/BVC om det, men ifall inte, be dem läsa på:

www.blf.net/neonatol/images/pdf/Fe_LBW_nationella_riktlinjer_v1_2_mars_2013.pdf

/Dustpuppy

• katja1

Aah blir galen på järntillskottet som ger fläckar på kläderna som inte går bort!! Hur gör ni? Nu är snart alla kläder fläckiga. Kul. Kan man förresten ge det i samband med matning?

• Dustpuppy

Katja1: Gnid med citron och tvätta direkt, det funkade hyfsat.

Jag gav i samband med amning och absolut lättast var att ta en spruta utan nål (jag tror det var en på 2 ml) och tillsammans med pyttelite vatten eller bröstmjölk göra så här:

Droppa tillskottet i en liten kopp (jag hade en äggkopp i porslin). Droppa i lite vatten eller bröstmjölk och skölj runt så att du får med järndropparna. Sug upp med sprutan (den blev kanske kvartsfull). Stick sprutan in i mungipan och in mot kinden och spruta in. Det hamnade ofta så nära svalget att sonen svalde reflexmässigt och inget läckte ut.

/Dustpuppy

• Fru envis

jag var 42cm och vägde 2,3 kg när jag tittade ut.
    när läkarna ställde längden mot vikten så visade det sig att jag var helt normal, dock storlek xsmall så att säga. ja det var då det :P. 

Svar på tråden Barn med födelsevikt under 2500 gram