Inlägg från: aneka |Visa alla inlägg
  • aneka

1v gammal o går ner istället för upp i vikt :-(

Jag har varit med om nästan samma sak som du. Har en 5 veckors tjej som gick ner mkt första veckan och vi började tillmata på BB. När vi kom hem från BB efter 7 dagar fasade vi ut ersättningen ganska fort, vilket resulterade i att hon stod still på 2700 g i ca 2 veckor, dvs hon gick inte upp när jag bara ammade. Vi började då med ersättning igen 3 ggr per dygn och ammar alltid före hon får ersättning. Tycker det är svårt för jag märker att hon blir lite slö på suga när hon får flaska också. I början blev hon helt däckad av ersättningen och ammade inte så ofta som jag ville. Men nu ger vi nog så pass lite ersättning i förhållande till hennes ålder o storlek (40 ml 3ggr/dygn, hon väger nu 3100 g) så nu tycker jag att hon vill äta ofta ändå (minst var 3:e timme, på morgon och kväll oftare). 
    Jag försöker amma så ofta hon bara visar minsta tecken, och brukar försöka mjölka ur lite om hon sover lite längre för att hålla uppe produktionen. Min förhoppning är att vi ska kunna fasa ut ersättningen igen snart
    Så mitt råd är väl kanske att om ni nu måste ge ersättning igen att gärna ge den med kopp så hon inte blir tuttförvirrad, och ge så pass lite att hon fortfarande är sugvillig. Men som de andra skriver är det nog bra om du kan intensivamma för att få igång produktionen, men vad jag förstår kan det ta från några dagar upp till någon vecka, så hon kanske behöver tillägg i väntan på att produktionen ska ta sig Känns som att det har varit så för mig...  

Svar på tråden 1v gammal o går ner istället för upp i vikt :-(