• M Lakkala

Rädd katt! :-(

Hej!

I fredags tog jag emot en ettårig kastrerad katthona. Hon har bott i stödhem men där fanns ca 10 katter så hon fick inte så mycket tid med människor. Hon har bott på detta stödhem sen hon var 2 månader.  
    Sedan hon kom till oss har hon bara gömt sig och tittat på oss med stora uppspärrade ögon. Hon är livrädd för oss. Även har hon inte ätit eller druckit och bara kissat en gång vad som har märkt. För har sedan innan en kastrerad hankatt. Han har varit snäll mot henne, inte fräst eller liknande utan försökt att leka samt nosat på henne. Men hon vill inte umgås med han...

Vi har tagit fram henne och myst med henne så hon har börjat lugna sig. Hon är snäll för hon verken river eller biter oss. Utan vi kan ta upp henne utan problem men vi ser att hon egentligen inte vill. Men vi tänkte att hon kanske börja vänja sig vid oss om hon börja slappna av vilket hon gjorde. Hon börjar även att mysa. Men direkt när vi släpper henne så springer hon och gömmer sig igen och är lika rädd för oss. I början låg hon bara under badkaret men under tredje natten la hon sig under vår säng vilket vi såg som positivt.

Snälla ge mig tips på hur vi ska göra.  Ska vi låta henne vara eller fortsätta ta upp henne för kel? Hur gör vi så hon börjar gilla vår katt? Vi vill ju att de ska bli "bästisar" för hon kom jätte bra överens med de förra katterna på stödhemmet. De sov och lekte med varandra. Vi börjar även bli nervösa över att hon inte äter, dricker elller går på kattlådan, hur ska vi göra henne bekväm med detta? Fast hon kan ha ätit och druckit  LITE utan att vi har märkt det. Längtar efter alla tips från er katt kunniga människor!Glad

• Svar på tråden Rädd katt! :-(
  • nemo1

Tre dgr för en katt i nytt hem är  ingen tid. Ställ mat vatten och låda där hon ligger och gömmer sig så att hon inte behöver gå fram om hon inte vill. Servera blötmat som lockar mer till ätande. Låt katten vara några dagar så ska du se att hon tinar upp.
    Hjälper själv hemlösa katter så jag vet vad jag pratar om. 

• Lovisblomman

Katten måste ju vänja sig vid det nya hemmet o lukterna.
    Jag har en honkatt på 10, för två pr sedan flyttade vi från lägenhet till hus. Såg knappt röken av henne första dagarna för att hon låg o tryckte. Kan vara miljöombytet som gör det!

• Lovisblomman

Det du kan göra är att sätta hon på lådan om du tror att det var länge sedan hon gjorde ifrån sig. Fick jag göra med min.
    Annars tror jag att det är bara att fortsätta som ni gör!

• IceJossan

Sätt lådan precis intill hennes gömställe och göm lådan under en filt eller nåt så att hon känner sig gömd och säker även där. Mat och vatten under sängen, fler sorters mat för att locka extra. Vissa katter tar flera veckor på sig att bli trygg i ny miljö.

Svar på tråden Rädd katt! :-(