• Anonym (Blyger)

Hur blir man mindre blyg?

jag har så enorma problem med min blyghet, tycker de flesta sociala sammanhang är jobbiga. känner mig tafatt och felplacerad. har massa bra saker jag skulle vilja säga, men min blyghet gör att jag oftast bara är tyst när det är mycket folk omkring mig.

det kan vara både möten i skolan (har två barn), kickoffer med jobbet och liknande. är jag med människor jag känner väl är jag pratig, skojig och öppen. och sen med nytt folk eller folk jag inte känner så bra är jag som en grå mus. Någon som har något tips om hur jag kan göra för att bli mindre blyg???

• Svar på tråden Hur blir man mindre blyg?
  • Anonym (blyger 2)

Och om man övat, övat och övat (är 40+ och har övat i 20 år) och det ändå inte blir bättre. Vad gör man då?

• Anonym (Blyger)

Ja det där med att öva är inte så lätt. Jag är nästan 40 år och har varit så här blyg i hela mitt liv. Jag blir helt låst när jag hamnar i situationer där jag måste vara social eller småprata.

Föräldramöte på skolan, eller möte på barnens hockeyklubb är rena mardrömmen för mig. Och så skäms jag över vad folk måste tänka om mig. Att jag är korkad eller konstig som alltid är tyst eller skyndar mig hem istället för att stanna och småprata. Jag kan knappt hejja på andra föräldrar utanför dagis utan att låsas i min blyghet.

skitjobbigt!

• Anonym (acceptera)

Man övar övar och övar på att prata mer i de situationer då man bara känner sig lite obekväm med att öppna munnen. Sedan accepterar man att det finns sammanhang där det bara inte funkar. Alla kan inte bli bra på allt, och på föreningsmöten är det dessutom långt mer irriterande med glappkäftar än med tysta grå möss.

• Anonym (no worry)

Men lite så är det för alla! Man är inte als lika pratig med människor man inte känner bra! D blir det stelare kallprat. Inget du ska oroa dig över. Visst finns det pratkvarnar som maler på från dag ett men dessa är också irriterande ibland ;)

• Anonym (Blyger)

Men min blyghet kommer i vägen för så mycket. Är tex för blyg för att kunna lära känna nya människor, skulle gärna ha mer folk att umgås med.

Kan känna avund över att en del har folk att umgås med ihop med sina familjer, grillar eller åker på semester tillsammans. I vår familj är min man social, framåt och en sån som folk gillar. Medans jag bara är grå, tyst och livrädd bland folk. Känns så otroligt torftigt att inte ha en umgängeskrets.

De två vänner jag har, har jag känt sedan gymnasiet. Efter det har jag inte umgåtts med folk på det sättet att jag lärt känna någon på ett personligt plan. Och då är jag snart 40 år..... :(  

• Anonym (no worry)
    Anonym (Blyger) skrev 2013-10-02 18:44:08 följande:
    Men min blyghet kommer i vägen för så mycket. Är tex för blyg för att kunna lära känna nya människor, skulle gärna ha mer folk att umgås med. Kan känna avund över att en del har folk att umgås med ihop med sina familjer, grillar eller åker på semester tillsammans. I vår familj är min man social, framåt och en sån som folk gillar. Medans jag bara är grå, tyst och livrädd bland folk. Känns så otroligt torftigt att inte ha en umgängeskrets. De två vänner jag har, har jag känt sedan gymnasiet. Efter det har jag inte umgåtts med folk på det sättet att jag lärt känna någon på ett personligt plan. Och då är jag snart 40 år..... :(  

Men om du sätter sådan stämpel på dig och sätter sådan press på dig så blir det ju inte bättre. Du ska först och främst acceptera dig själv, ja alla är vi inte så sociala. Jag är det själv inte speciellt inte med nya, och det tar tid för mig att öppna upp och bli mer social också. Beroende på vem den andra är, vissa går det helt enkelt aldrig med men då är det något med personkemin, och andra går det bättre med. Det bästa är att slappna av i dessa situationer och acceptera sig själv då brukar det lätta. Att sitta och tänka negativt om sig själv och stirra sig blind på hur man är gör saken inte bättre. Alla är vi olika. Jag önskar ibland att jag också vore social från dag ett, men nej jag är helt enkelt inte den typen och idag ger jag mig själv den tid JAG själv behöver med att se vad för folk jag har framför mig och tar det gradvis så som jag själv vill och kan då mår jag bäst :) Det brukar vara så att en social människa bäst hör ihop med en som inte är så social, för hur hade det varit med två pratkvarnar som talar i mun på varandra. Idelala är ju så som ni har det :)
  • Blyg så in i bomben HJÄLP

Jag har försökt öva i 34 år nu.. fortfarande blyg och rädd säga fel... sedan säger vissa människor taskig saker om dig och vill inte ens pratar med dig mer för att man är för blyg. Då blir jag ännu mer blyg och tyst.. våga inte säga mer.. HUR fan gör jag då för att vara mera öppen????????????

Blyg
  • Blyg så in i bomben HJÄLP
    Anonym (Blyger) skrev 2013-10-02 13:53:06 följande:
    Ja det där med att öva är inte så lätt. Jag är nästan 40 år och har varit så här blyg i hela mitt liv. Jag blir helt låst när jag hamnar i situationer där jag måste vara social eller småprata.

Föräldramöte på skolan, eller möte på barnens hockeyklubb är rena mardrömmen för mig. Och så skäms jag över vad folk måste tänka om mig. Att jag är korkad eller konstig som alltid är tyst eller skyndar mig hem istället för att stanna och småprata. Jag kan knappt hejja på andra föräldrar utanför dagis utan att låsas i min blyghet.

skitjobbigt!
    Jag känner likadan... skit jobbigt också... jag vill SÅ JÄTTE GÄRNA PRATA :(
Svar på tråden Hur blir man mindre blyg?