• Hallodar

Vid vilken ålder satte ni era barn att göra sysslor hemma?

T.ex vika in sin rena tvätt och sätta i garderoben, tömma diskmaskinen osv?

• Svar på tråden Vid vilken ålder satte ni era barn att göra sysslor hemma?
  • Philippa

Städa sitt rum: vid 2-3 års ålder

Vika sin tvätt: vid 6 års ålder

Tömma diskamaskinen: vid 6 års ålder (med hjälp av mig)

Fylla diskmaskinen: vis 6 års  ålder (med hjälp av mig) 

Dammtorka i resten av bostaden: vid 5 års ålder (de har haft roligt då )

Dammsuga: vid 6 års ålder

Allt är gjort med glädje och roliga belöningar de första åren då det blir en positiv upplevelse utan bråk o tjat.           

• Hannah76

De har fått hjälpa till från början. De har inget krav på sig att göra sysslor, men det är uppskattat att de hjälper till. Är sexåringen hemma så hjälper hon till med att lägga sina kläder i ordning. 12åringens kläder lägger jag in i hennes rum så får ho lägga dem där de hör hemma.

• mammamebarn

2 åringen hjälper gärna till att duka och duka av, sätter in sitt glas och talrik i diskmaskinen, städar upp leksaker.
    5 åringen ungefär desamma, fast hon smiter ofta undan lite fint.
    5 åring nr 2 hjälper gärna till med allt.
    7, 10, 13 o 15 åringarna gör det jag er dem om, oavsett vad. 

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • supersötasilversara

Våra barn är 4, 5 och 8 år. De får duka av efter sig när vi ätit, lägga in rena kläder i garderoben, hjälper ibland till att storhandla och sen packa upp. Fylla på fågelbordet och mata kaninerna. Städa sina rum. Ibland dammsuger de och hjälper till med matlagning. Allt görs för att de själva vill och vi uppmuntrar det så mycket det går. Tror det är lättare för barnen att hjälpa till sen också när det har varit en självklarhet att hjälpas åt i familjen från start. Det går ju inte att ha liks höga krav på fyraåringen och honom måste vi påminna flera gånger ibland, att stoppa undan sina kläder eller städa rummet. Dottern gillar ordning och reda och städar ofta självmant.

• Litet My

Runt 5-6 år har stora sonen haft sina uppgifter att göra, tex fixa kattlådan, ta ut sopor och såna saker. 2 åringen är med och hjälper till på sina villkor tex när man städar eller tvättar.

• La Lola

Från att de varit små....men det är som inte lika enkelt att motivera en 13-åring att hjälpa till tyvärr...

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • skogsvitter

Våra hjälper till helt automatiskt i vårt hem, där vi alla delar på sysslorna och aktivt gör barnen delaktiga i det som ska göras. De är 3 år och 6 år och har hjälpt till sen 1-årsåldern ungefär. Men jag förmodar att det inte var vad du menade med att "sätta barnen i sysslor"? Det kommer antagligen dröja bra många år innan vi fördelar ut arbetsuppgifter på dem som de "måste" göra.

• Mrs Green

Min 8-åring har inga speciella sysslor som hon måste göra (förutom att städa sitt rum på lördagen om hon vill ha lördagsgodis och veckopeng). Hon hjälper till då och då, där det behövs.

• pojkens

har en 5åring som vi nog ska införa lite mer "regler " för. typ att han måste ta undan´leksaker från golvet, hänga upp sina kläder, ta bort tallrikar.
    sen hjälper han till att städa och laga mat mot några kronor I utbyte så han kan spara pengar.

• Mibi

Våra barn har inga sysslor och måste endast närvara på lektionerna o göra sitt bästa för veckopengen.
    När vi vill att de hjälper till med ngt så ber vi dom om hjälp. So far so good. :)

• Minniemousemommy
    Hallodar skrev 2013-10-02 13:39:41 följande:
    T.ex vika in sin rena tvätt och sätta i garderoben, tömma diskmaskinen osv?
    Vi har inga sysslor. Mina barn gör allt sånt där ändå. Sedan som lärde sig gå har dom alltid kollat på vad jag gör och hur jag gör med olika saker, och sen så har dom helt enkelt härmat. Ibland måste jag dock påminna dom om vissa saker, men det är inte ofta. Och dom vet att gör dom sig förtjänta av sin månadspeng så får dom den, oftast är det inga tjafs om någonting gällande sysslor. Vi gör allt tillsammans. När jag tvättar så hjälper dom till, när jag lagar mat så hjälper dom till och när jag städar så hjälper dom till. Jag försöker lära mina barn att klara sig själva, och det gör dom jälvigt bra redan nu. Men runt 3-4 tycker jag att det är en bra ålder, det var först när mina barn blev runt 2-3 som dom kunde förstå hur man gjorde vissa saker. Innan det var dom mest i vägen för hushållsarbetet, men dom försökte ju hjälpa till så det var bara gulligt. Mina tjejer är 4 och 5.
Svar på tråden Vid vilken ålder satte ni era barn att göra sysslor hemma?