• LoTmamma

Mirena bra eller dåligt?

Hej,

Jag är 38 år och har fått tre barn och har fått såna kopiöst stora mensblödningar.
     Helt normalt enligt min gynekolog att få det " i min ålder" ( kände mig nästan lite förolämpad

Hon tycker att jag ska sätta in en hormonspiral för att förhoppningsvis få mindre blödningar. Jag har dock haft minipiller förut ( cerazett) och tyckte jag blev lite deppig av dom så jag är inte jätteförtjust i tanken av nya hormoner i kroppen. Enligt gyn så är det mycket mindre risk för biverkningar med mirena eftersom dosen är lägre. Så nu vill jag höra vad ni andra som testat har för erfarenheter, både bra och dåliga.

• Svar på tråden Mirena bra eller dåligt?
  • Philippa

Mirena är det bästa jag nånsin använt

Bara positivt och jag är helt utan blödningar! 

• LoTmamma

Åh så skönt att höra Philippa. Om man googlar det får man ju tyvärr upp en del som inte tycker så...

• Malimari

Jag har också haft Mirena hormonspiral och var jättenöjd. Den verkar ju främst lokalt varför många som har svårt för hormoner inte alls känner av denna.

• LillaJag06

Jag har aldrig mått så dåligt psykiskt som under tiden jag hade spiralen. Men av andra anledningar var jag tvungen att stå ut.

Tycker du ska ge den en chans eftersom den funkar för många.

Lycka till

• Tildalainen

Jag hade Cerazette efter andra barnet, och mådde skitkass psykiskt efter mindre än en karta så jag la ner dem och satte in en Mirena. Aldrig mått bättre! Jag känner inte av den alls och har ingen mens. Kan inte vara bättre!

• Lowika

Har haft piller, p-stav och till sist mirena hormonspiral. Utan tvekan har mirenaspiralen varit det bästa av alla. Inga blödningar alls.

• LoTmamma

Åh så bra med fler positiva svar Måste vara hur skönt som helst när man hittar ngt som fungerar, hoppas jag snart kan räkna in mig i den gruppen

Lillajag06, var det spiralen som gjorde att du mådde dåligt?  

• Brunflotjejen

Jag tål inga hormoner alls utan mår jättedåligt av dem. Kämpade med hormonspiralen i 9 månader eftersom jag så gärna ville att det skulle fungera men det gick inte. Dock har jag för mig att man får tillbaka halva kostnaden om man tar ut den inom ett halvår (Jämtland iaf) så då kan det ju vara värt att testa. Hoppas det går bättre för dig!

• Lowika
    Brunflotjejen skrev 2013-10-02 14:11:10 följande:
    Jag tål inga hormoner alls utan mår jättedåligt av dem. Kämpade med hormonspiralen i 9 månader eftersom jag så gärna ville att det skulle fungera men det gick inte. Dock har jag för mig att man får tillbaka halva kostnaden om man tar ut den inom ett halvår (Jämtland iaf) så då kan det ju vara värt att testa. Hoppas det går bättre för dig!
    Tror det gäller överallt, det är en garanti från företaget.
  • pica pica

Jag har haft Mirena i tre år nu och för mig funkar den superbra! Hade lite mensliknande stänkblödningar nån gång i månaden det första året, men nu är mensen helt borta. Har inte märkt av några biverkningar alls. Kommer absolut att sätta i en ny när denna har "gått ut". Har inte fött några barn kan jag tillägga.

• Lowika

Har haft mirena både före barn och "mellan" barn. Blir en ny när pyret tittat ut

• NyttNamn

Knappt nån mens överhuvudtaget, typ minimal blödning två ggr per år eller nåt sånt... 
    Effektivt som tusan som p-medel... Detta på plussidan Tungan ute

Minussidan då...
    Jävulsk "mensvärk" både när jag skulle haft mensen jag aldrig fick, samt vid "ägglossningstidpunkt".
    NOLL, jag menar verkligen NOLL sexlust!
    Triggad aptit.
    Depression och fruktansvärd påverkan på mitt humör, världens kortaste stubin - mådde riktigt dåligt...

Hade två st insatta efter varandra, den första kände jag inte av - alla problem började efter insättning av nr två...  

Pour some sugar on me...
  • LoTmamma

Det är humörpåverkan jag är mest rädd för. .. ah kan inte bestämma mig..

• Lowika
    LoTmamma skrev 2013-10-03 10:40:55 följande:
    Det är humörpåverkan jag är mest rädd för. .. ah kan inte bestämma mig..
    kolla det där med pengarna tillbaka, du har ju inget att förlora! Funkar det inte är det ju bara att ta ut den
Svar på tråden Mirena bra eller dåligt?