• Anonym (Undra­r)
    Äldre 2 Oct 20:10
    28317 visningar
    6 svar
    6
    28317

    Halvtid sjukskriven, hur gör man då?

    Hej!
    Jag har varit sjukskriven 4 veckor pga en kronisk sjukdom, fibromyalgi, som blivit värre och nyss börjat jobba igen, tyvärr går det inte så bra. Om jag blir sjukskriven igen inom några dagar måste jag ha nytt läkarintyg då? Behöver jag ringa till Försäkringskassan och meddela att jag är sjuk igen? Vem betalar sjukersättningen då, arbetsgivaren eller försäkringskassan?

    Min läkare sa att jag ev skulle prova på att jobba halvtid och vara sjukskriven halvtid, att det kanske skulle vara lättare att jobba då. Hur blir det då för mig? Jag har en 100% tjänst (40tim/v) men jobbar 80% pga förkortat arbetstid (som man kan ha när man har ett barn under 8 år). Min SGI är alltså baserad på mina 80% jobb + beredskapsersättning då jag även har beredskap cirka 1 gång/varannan månad.
    Får man ha beredskap när man är halvtid sjukskriven? Om inte kommer min SGI att sjunka för att jag måste avstå beredskapen under sjuksskrivningen?
    Vad behöver i sådanafall stå i läkarintyget vid halvtid sjukskrivning vid fibromyalgi?

    Om jag är halvtid sjukskriven är det baserat på min 100% tjänst eller på mina 80% som jag jobbar nu? Alltså ska jag jobba 50% eller 40% av mina 100% som är 40tim/v?
    Jag jobbar olika långa dagar, dvs alltid samma tider varje dag men längre en dag i veckan. Om jag är halvtid sjukskriven hur fördelar man tiden då?

    Tacksam för svar/ Undrar

  • Svar på tråden Halvtid sjukskriven, hur gör man då?
  • Äldre 2 Oct 20:48
    #1

    Hej! Det finns en återinsjuknanderegel, som innebär att om du blir frisk och därefter blir sjuk igen inom fem kalenderdagar, räknas den nya sjukperioden som en fortsättning på den tidigare. I det fallet får du ingen ny karensdag. Då behöver man åter ett läkarintyg efter sju kalenderdagar om du fortfarande är sjuk. Är det mer än fem kalenderdagar emellan dina sjukperioder blir det en ny sjuklöneperiod hos din arbetsgivare först dem 14 första dagarna minus en karensdag. Sen anmäler dem det till Försäkringskassan om du är fortsatt sjuk efter sjuklöneperioden. För att få till exempel halv sjukpenning måste du avstå från att arbeta hälften av din normala arbetstid. Halv arbetstid behöver inte alltid innebära att du arbetar halva dagar. Om det finns medicinska skäl kan du arbeta mer än halvtid vissa dagar och mindre vissa dagar så länge som din totala arbetstid inte blir mer än halva din normala arbetstid. Detta ska då vara styrkt i din läkarintyg samt godkänt av Försäkringskassan om du behöver lägga upp din arbetstid på annat sätt. Är din normala arbetstid 80 procent, och du blir sjukskriven på halv omfattning då är det hälften av dina 80 procent du ska arbeta. På läkarintyget ska läkaren beskriva hur sjukdomen påverkar din arbetsförmåga och ange hur länge du behöver vara sjukskriven. www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/22afb06a-38f6-45b7-9624-444f4cda2563/sj_4086_sjukpenning120530.pdf&CACHEID=22afb06a-38f6-45b7-9624-444f4cda2563&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0 Hälsningar Gabriella, handläggare

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 22:35
    #2

    Tack så otoligt mycket för svar!

    Hur påverkar en ev halvtidssjukskrivning min SGI och beredskap? Får jag fortfarande ha beredskap då? Och om jag inte får det: kommer min SGI räknas ner när jag inte längre har beredskap och därför inte får beredskapsersättning som jag kan räkna med i min SGI?

  • Äldre 3 Oct 09:06
    #3

    Hej!


    Eftersom du har återkommande beredskap ska detta ingå i din SGI.


    Om du får beredskap under din halvtidssjukskrivning och du den dagen t.ex skulle jobbat 9 timmar


    om du inte blivit sjuk så ska du arbeta 4,5 timmar. Du halverar alltså även beredskapstiden.


    SGI:n är skyddad under hela din sjukperiod så länge som den är godkänd av oss.


     


    Hälsningar


    Emil, handläggare

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 3 Oct 09:46
    #4

    Öh, jag förstår tyvärr inte. Kanske det fungerar för de som endast har beredskap kortare tid?

    En beredskap på mitt jobb är 7dagar i följd under kvällar, nätter, morgnar och helgen, dvs all tid som inte är ordinarie arbetstid (alltså övrig tid än en vanlig 40tim/vecka). Beredskapen blir då 128 timmar på en vecka. (24tim/dygn x7dygn=168 - 40tim = 128). 
    Jag är hemma under beredskapen men kan bli inringd när som helst under beredskapen för att jobba.
    Man kan få jobba många timmar i stäck eller någon enstaka timme eller inget alls!

    Under beredskapen jobbar man dessutom sin vanlig arbetstid under dagen på vardagarna, så det kan bli många timmar på ett dygn om man blir inringd att dessutom jobba under beredskapen.

    Jag får beredskapsersättning för att jag är beredd på att jobba. Om jag blir inringd får jag övertidsersättnig för den arbetade tiden (istället för beredskapsersättning). Hur räknas det då för mig? Kan jag ha beredskap i 64timmar??


    Du skrev: "SGI:n är skyddad under hela din sjukperiod så länge som den är godkänd av oss." Min SGI är fastställd av er tidigare, då är den väl godkänd, var det det du menade?
  • Äldre 3 Oct 10:34
    #5

    Hej

    När man har en fasställd SGI sedan tidigare  så skyddar man den under en pågående sjukskrivning som bedöms och godkänds av en handläggare . När det gäller din halvtids sjukskrivning så utgår man alltid från din vanliga arbetstid på 80 % plus din beredskapstjänstgöring , och sedan halverar man dina arbetspass därefter  . På detta forum kan vi endast svara på generellt på frågor , om du har några specifika frågor så kontakta vårt kundcenter på telefon 0771-524 524 så kan vi be en handläggare som arbetar med dessa frågor att kontakta   Dig för att gå igenom  just din situation .


    Hälsningar
    Birger, handläggare  


     
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 3 Oct 11:51
    #6

    Ok, tackar för alla svar, det har varit hjälpsamt. {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Halvtid sjukskriven, hur gör man då?