• duärperfekt

Mitt autistiska barn <3

Min lilla pojke med autism går på en förskola sedan två år tillbaka, där en fröken blivit hans vän

Hon

- har funnits med från hans första dag

- har varit med i alla avgörande steg

-har upprättat en god relation med pojkens föräldrar

- har varit hans stora trygghet

- har lärt sig hans språk

- älskar honom för den han är

Han

-har lärt sig hennes namn

-pratar ofta om henne på fritiden

-lyser upp och ler när han ser henne

-har ett alldeles särskilt band med henne

-är trygg med henne

-sätter sig i hennes knä och tar hennes armar runt om sig när han behöver henne

Förskolan

-anser att deras relation är för nära?

-att hon gett honom för mycket tid i relation till de andra barnen?

- att det kan vara skadligt för honom om hon någon dag plötsligt är borta för alltid?

Skyddar man en människa

-genom att ta ifrån dem de människor de älskar för att de kan försvinna en dag?

-.genom att tvinga ett autistiskt barn att finna andra att knyta an till?

Pojkens mamma

-är rörd över vad hans fröken gjort för honom

-är tacksam över hur hon engagerat sig i honom

-har varit lättad över hur hon skapat ett band med honom

-är trygg med hur hon försvarar hans rätt att få vara den han är

Ingen

-Har gett mamman en bra förklaring till varför hon inte får vara pojkens mentor

-varför hon inte längre får vara fröken i hans grupp

-varför inte pojkens och mammans trygghet tas i beaktande när det planeras för ekonomin

-varför en förskolelärare inte får vara fäst vid ett barn lite extra mycket, som går i förskolan

Jag hoppas

-att pojken får tillbaka sin mentor, sin fröken, sin vän

-att mamman får tala om pojkens utveckling med någon som förstår, som bryr sig, som kan

//Ledsen mamma

• Svar på tråden Mitt autistiska barn <3
  • Little Ms Chatterbox

Blir så förbanna när de gör så här!
    Vad är det för skillnad på att ett barn bara kryper upp i EN famn, det gör säkert alla de andra barnen också fast det är en fröken ena dagen och en annan andra dagen. 
    Din son har bara inte kommit så långt än i sin trygghet för de andra i personalstyrkan. Om de väntar 3-4  år så kanske de också kommer få uppleva det, om de jobbar ordentligt på det. 

Barnet hr bemödat sig att lära sig namnet på den här fröken, det kanske han har gjort med alla i personalen men troligtvis inte (rätta mig om jag har fel) Det är ett tecken på att hon faktiskt betyder något för honom. Tänk om de verkligen kunde fatta hur stort det är att någon bryr sig så mycket om en person så han lär sig namnet. Det är stort för någon med Autism. 

Det finns massor med personer runt oss som riskerar att ryckas bort i morgon dag, den sorgen får man ta då. Men att iscensätta det bara för att man råkar ha makten att utföra det för man har lust med det och statuera ett exempel.

Hoppas din son kan få behålla sin fröken. blev verkligen ledsen när jag läste vad du skrivit. Men det var också väldigt fint skrivet om din son som du är väldigt stolt över, det märks. {#emotions_dlg.flower} 

• jordgubbe0812

Det låter som din son kommit i kläm.

Naturligtvis måste en pedagog agera yrkesmässigt. Att fästa sig extra vid något barn är väl naturligt men det får ju inte gå så långt att man visar det för barn och/eller föräldrar eller att man inte tar tillräckligt hänsyn till alla barn. Ett autiskt barn har ju å andra sidan rätt till stöd och hjälp och där kanske en enskild kontaktperson är optimalt.

Det hela är ju något som förskola måste plannera kring. Du borde ju ha rätt att vara med och plannera. Kanske flyttades pedagogen för att något i relationen blev fel med ditt eller andra barn. Kanske tänkte de inte tillräckligt mycket på barnet. Kanske bad hon om förflyttning själv.

I vår förskola gjorde de om alla grupper nu i höstas, utan en tanke på barnens relationer till pedaoger eller barnens relationer till varandra (5-åringar som har bästa kompisar). Vi blev bara presenterade för en färdig lösning. Förskolor tänker enbart med plånbok ibland och ibland tänker de längre än näsan når.

Men fråga för guds skull. Är pedagogen kvar på förskolan är det väl enklast att söka upp henne. Att flytta en pedagog för att barnet kan bli för ledsen om hon försvinner låter ju märkligt.

• duärperfekt

Tack för era svar! Jag försöker ta tag i detta, har börjat en dialog med berörda. 
    Little Ms chatterbox. Jag är jätte stolt över min son, vad fint av dig att lägga märke till det. Tack!

Svar på tråden Mitt autistiska barn <3