Mitt autistiska barn <3
Min lilla pojke med autism går på en förskola sedan två år tillbaka, där en fröken blivit hans vän
Hon
- har funnits med från hans första dag
- har varit med i alla avgörande steg
-har upprättat en god relation med pojkens föräldrar
- har varit hans stora trygghet
- har lärt sig hans språk
- älskar honom för den han är
Han
-har lärt sig hennes namn
-pratar ofta om henne på fritiden
-lyser upp och ler när han ser henne
-har ett alldeles särskilt band med henne
-är trygg med henne
-sätter sig i hennes knä och tar hennes armar runt om sig när han behöver henne
Förskolan
-anser att deras relation är för nära?
-att hon gett honom för mycket tid i relation till de andra barnen?
- att det kan vara skadligt för honom om hon någon dag plötsligt är borta för alltid?
Skyddar man en människa
-genom att ta ifrån dem de människor de älskar för att de kan försvinna en dag?
-.genom att tvinga ett autistiskt barn att finna andra att knyta an till?
Pojkens mamma
-är rörd över vad hans fröken gjort för honom
-är tacksam över hur hon engagerat sig i honom
-har varit lättad över hur hon skapat ett band med honom
-är trygg med hur hon försvarar hans rätt att få vara den han är
Ingen
-Har gett mamman en bra förklaring till varför hon inte får vara pojkens mentor
-varför hon inte längre får vara fröken i hans grupp
-varför inte pojkens och mammans trygghet tas i beaktande när det planeras för ekonomin
-varför en förskolelärare inte får vara fäst vid ett barn lite extra mycket, som går i förskolan
Jag hoppas
-att pojken får tillbaka sin mentor, sin fröken, sin vän
-att mamman får tala om pojkens utveckling med någon som förstår, som bryr sig, som kan
//Ledsen mamma