• scaras

Alla leksaker. hur ser er förvaring ut?

Dottern är 2år och har leksaker så det räcker, inte mycket jämfört med andra barn vi varit hemma hos men säkert mycket enligt andra.

Frågan är, hur sköter ni det där med förvaring av alla grejjer? Tex pussel, hon har tre pussel som är roliga men läggs de i en låda är det ju kaos o bitar saknas, läggs de på hög i en bokhylla blir det ju kaos när hon försöker plocka ut ett själv osv Samma sak med andra typer av plockleksaker med många olika delar.
    Då hon mest leker i vardagsrummet eller köket där vi är än så vill man ju för tusan kunna ha lite ordning på sakerna och att hon ändå ska kunna plocka fram det hon vill leka med just då..

Såå.. hur ser det ut hemma hos er?

• Svar på tråden Alla leksaker. hur ser er förvaring ut?
  • Paisley

En Ikea Trofast hylla har vi och den är jättesmart, du borde kolla upp den. Det är enkelt att bara ta en låda och sätta sig på den plats man vill. Du kan namnge lådorna tex bilar, pussel - gärna med en bild så det blir lätt för även den minsta att lägga tillbaka sakerna.

Detaljerna är helheten
  • nozpa

Vi har fixat ett lekrum. Där inne har vi IKEAS expedithylla, den med 4 fack. Vi har 3st sådana mot en vägg. Perfekt att ha pussel o dyl ovanpå. Hon når det själv och det måste inte ligga på hög. Förstår precis vad du menar med kaoset. :) Innan hade vi sånt i en back. Men då använder hon det inte. Vi har några lådor till expedithyllan som vi har t ex lego i en, lite småplock i en osv.  Böcker har vi i ett par fack. Det är sammanlagt 12 fack.
    Sedan har vi några bord typ, svårt att förklara då dom är gjorda av en snickare, men cafébord fast små. Det får inte plats så mycket på dom. Men t ex så man kan ha kassaapparat på en och den typen av leksaker så dom syns utan att det är rörigt.
    Sedan ett bord med 2 stolar och en liten soffa, där det går att lyfta på locket till soffan. Där är dockor, dockläder och den typen av saker.
    Sedan ett litet skrivbord där det finns pennor, kritor, papper o allt sådant i lådorna.  

Sedan dom stora sakerna har ju sina platser på golvet. Men jag tror på ordning och reda så allt är lätt att ta fram, allt har sin plats och att hon når allt. Då blir det roligast tror jag. :)    

Golvet har alltid en bra ledig yta. Och hon kan stå vid de olika "stationerna" och pyssla typ. Sedan drar hon gärna fram saker i vardagsrummet eller köket ändå. :) 

• skogsvitter

Till pussel tycker jag faktiskt att ikeas små förvaringslådor i plast som finns i olika färger passar utmärkt! Till större pussel finns det väldigt smidiga förvaringslådor på tex ÖB med lock som har löstagbara "gånggärn" i båda sidorna, som man alltså måste öppna för att få bort locket. Är det rampussel har jag bara staplat dem ovanpå varandra, på en hylla.

Klart det blir stökigt när de tar fram sina leksaker och leker med dem... oavsett om det är pussel eller annat, men det är ju liksom så det är med barn. Då hjälper man dem att städa undan efteråt och gör det naturligt att man alltid plockar undan efter sig och lägger sakerna där de ska vara. Så småningom kommer detta att finnas per automatik hos barnet, men säkert inte än på några år

Att det blir oreda under lek kan man nog inte undvika hur man än förvarar leksakerna... de är ju till för att användas! Och åtminstone mina barn använder sina grejer även till en hel massa annat än just vad de kanske är tänkt för...

Man får sortera så gott det går, smågrejer som hör ihop läggs i samma låda/påse/hylla osv. Man kan också märka lådor med tex bilder på det som är i. På så sätt kan barnet lätt hitta själv, och vet dessutom lättare själv när det är dags att städa vart allt ska vara.

• mammalovis

Vi har hennes spis i köket med två lådor/korgar ovanpå att förvara kastruller och mat i plus 2 kryddhyllor Bekväm tror jag det heter från IKEA.

Saker jag vill ha koll på (hon är 2,5 år) som pärlor förvaras på ett bord bakom soffan.

Innan hade hon pusslen på tv-bänken och 4 tyglådor (IKEA) i en hurts med alla andra grejer i vardagsrummet. Nu har hon fått en Trofast hurts i tripp-trapp-trullmodell i sitt rum hon delar med bonussystern på 8 år. Än har vi bara backar för duplo, dockkläder, bilar, böcker, övrigt och en del längst ner för t ex verktygslådan. Ovanpå ligger pusslen, kassapparat, kulram mm. Sedan har hon ett litet lackbord där en del grejer också hamnar. Nallarna ligger i hennes utdragssäng.

• Anna74a

Jag har köpt tunnor i tyg ifrån skiphop
    Uggla o apa
    Det är lätt att lägga i leksakerna och lätt för ettåringen att plocka ur.

• Gurkan

Vi har ikeas trofast, både med lådor och med hyllplan. Pussel och spel har vi på en hylla i bokhyllan i vardagsrummet som han själv når och i trofastförvaringen har vi varit noga med att ha olika lådor till olika saker. Småbilarna i en, järnvägen i en osv. På hyllplanen har vi ställt de större leksakerna liksom ovanpå. Sonens favorit är Bruder traktorn med tillbehör och den är rejält stor så dt tar plats.

• MamaPapa

Trofast här med. Etiketter för grejerna (bilar för sig, gosedjur för sig osv). Superlätt att städa efter stöket sedan. En gång när min äldsta var kanske 4 år så lekte han och hans kompis på hans rum. Tysta... När jag kommer in har de tömt ut varenda trofast låda i en stor hög mitt på golvet och var hur nöjda som helst.
    Men det tog bara 10 min att sortera tillbaks tack vare lådorna och märkningen.

• Gurkan
    MamaPapa skrev 2013-10-02 21:11:10 följande:
    Trofast här med. Etiketter för grejerna (bilar för sig, gosedjur för sig osv). Superlätt att städa efter stöket sedan. En gång när min äldsta var kanske 4 år så lekte han och hans kompis på hans rum. Tysta... När jag kommer in har de tömt ut varenda trofast låda i en stor hög mitt på golvet och var hur nöjda som helst. Men det tog bara 10 min att sortera tillbaks tack vare lådorna och märkningen.

Ja hade tanken att göra etiketter men kom aldrig därhän. Det gör inget, sonen har liksom lärt sig se skillnad på grön låda och vrön låda och blir mäkta upprörd om morsan lägger fel ;)
  • Alexi

Hur gör ni med saker som har mycket små tillbehör? Tex Barbie med en miljard små skor, kläder och prylar eller playmobil med alla små prylar.

Svar på tråden Alla leksaker. hur ser er förvaring ut?