• Evighetsmaskin

Mer istället för mjölk!!??

Min lilla fina pöjk 5 år drack en massa mjölk nyligen, men nu har mamma köpt Mer istället så det dricks knappt mjölk alls, samma med dottern 9 år.

Mer som är från CocaCola ser ut som utspädd juice och är antagligen dyrt vatten också, men pengar är inte problemet.
    Jag har för mig att vi är uppväxta på mjölk och att  växande barn ska ha mjölk,  på dagis har dom visst ingen, bara i skolan.

Vi har 2-3 liter med 1 Oktober som BF, så jag började undra vad som händer, sa till honom att dricka mjölk för att bli lång och vacker som pappa, det blev lite mjölk och en Mer.

Jag gör omröstningar ibland för att snabbt se vad alla tycker .
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mer istället för mjölk!!??
  • Omogen citron

Jag skulle säga att det mestdels ska vara vatten. Mjölk kan man väl ge ett glas om dagen och mer är okej på lördagen till middagen, på födelsedagar och dylikt. Inte annars. Mer är ju som saft.

• SweeneyTodd

Mjölk är inte så bra som Arla vill få det till. Det finns studier som visar att mjölk ökar risken för cancer. När man tänker efter är vanan att dricka mjölk konstig. Mjölk är till bebisar och toddlers, inte vuxna. Och att majoriteten av jordens befolkning inte kan dricka mjölk för att de är laktosintoleranta är ett ytterligare bevis på det. Att man kan dricka mjölk i vuxenålder beror på en mutation.

• ApanApansson

Sweeney todd, det du säger är sant men om enbart dessa alternativ är tillgängliga är ju mjölk alltid bättre än saft (mer) iaf!
    Vatten som måltidsdryck och juice som helgmys är ju bäst!

• Evighetsmaskin
    Omogen citron skrev 2013-10-02 22:49:51 följande:
    Jag skulle säga att det mestdels ska vara vatten. Mjölk kan man väl ge ett glas om dagen och mer är okej på lördagen till middagen, på födelsedagar och dylikt. Inte annars. Mer är ju som saft.
    Dagis har visst bara vatten men skolan har mjölk och fruktsaft?
  • Evighetsmaskin
    SweeneyTodd skrev 2013-10-02 22:53:00 följande:
    Mjölk är inte så bra som Arla vill få det till. Det finns studier som visar att mjölk ökar risken för cancer. När man tänker efter är vanan att dricka mjölk konstig. Mjölk är till bebisar och toddlers, inte vuxna. Och att majoriteten av jordens befolkning inte kan dricka mjölk för att de är laktosintoleranta är ett ytterligare bevis på det. Att man kan dricka mjölk i vuxenålder beror på en mutation.
    Norrut dricker vuxna mjölk och öl men söderut gäller mer vin. Det säljs en massa Leche och youghurt i Spanien också faktiskt men är nog mer här.
  • Evighetsmaskin
    ApanApansson skrev 2013-10-02 23:00:08 följande:
    Sweeney todd, det du säger är sant men om enbart dessa alternativ är tillgängliga är ju mjölk alltid bättre än saft (mer) iaf!
    Vatten som måltidsdryck och juice som helgmys är ju bäst!
    Man får köpa Mer på Lördagar i småpack då och kvar blir mjölk eller vatten. Stora pojkar dricker en massa mjölk har jag lärt mig, själv dricker mest vatten och lite mjölk. Lidls H-mjök är godis.
  • annca

Klart det skall vara mest mjölk till växande barn, men helt OK med MER till fika och "fredagsmys" (gu' vad jag hatar det uttrycket! ) Barn som växer behöver både energin och kalciumet... Gah! Den där totala anti-sockerhysterin har gått en aning till överdrift

Vi vuxna bör ju inte dricka mjölk alls. Inte som Dryck iaf. Häll lite i kaffet, ät yoghurt och ost, gör pannkakor... Men skippa det som måltidsdryc. Våra króppar är inte gjorda för att dricka mjölk som vuxna... 

(Själv jublade jag när vi började högstadiet och slapp dricka mjölk till maten i skolan om vi inte ville. Hela låg- och mellanstadiet var vi tvingade. Bara de som hade intyg på att de inte tålde slapp undan...   )

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Mrs Moneybags

Vatten och/eller mjölk ger jag min son.

Det andra är till några få festliga tillfällen. 

• Natulcien

Barn behöver inte specifikt mjölk. Men de behöver kalcium, och det finns ju i annat också.
    Vår son (3 år) dricker aldrig mjölk till maten. Inte juice heller för den delen. Han dricker alltid vatten.
    Men han äter en del yoghurt, fil och ost, så kalciumbehovet fylls utan problem.

• Evighetsmaskin

Att dagis inte har mjölk men skolan beror på kassan?

• Mylla

Jag tycker Mer är  ok på bilutflykter, de spiller inte så mycket då. Hemma blir det inget sånt. Man kan lika gärna servera saft. Det gör jag när det är kalas eller ibland när vi är på stranden.

Det är skillnad på juice och juice. Ibland köper jag riktig dyr juice som är gjord på frukt. För att det är gott.

• SIS79

Komjölk är till för kalvar, inte människor. Alla andra arter dricker sig otörstiga på vatten. Mjölken man köper på affären är dessutom helt förstörd då fettet är sönderdelat till oigenkännlighet och alla nyttiga bakterier är döda. Mjölk surgör dessutom kroppen och för att neutralisera det använder kroppen kalcium - dvs mjölk ger INTE starka ben utan urkalkar dom.

Mer är okej vid fest aldrig annars.

Både du och din morsa verkar ha dålig koll på vad som ett barn behöver.

Svar på tråden Mer istället för mjölk!!??