Du måste logga in för att svara i en tråd.

Inlägg från: Anonym (W) |Visa alla inlägg
  • Anonym (W)

ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?

Cornellia skrev 2013-10-02 23:46:40 följande:
    Givetvis.
    Bara för att man är i ett förhållande så lämnar man ju inte sin egenbestämmande rätt. Man får träffa vem man vill.  
    Ok. Konstig inställning då man är 2 i ett förhållande. Jag hade aldrig gått in i ett förhållande (igen) med en tjej som inte respekterar mina känslor/gränser.
    Precis som att jag respekterar hennes.
  • Anonym (W)

Det beror helt på exet!
    Jag har ett psycho-ex som jag valde att bryta helt med direkt jag gjort slut, ett halvår senare när jag träffat ny tjej började hon höra av sig och snacka skit om att det var min nyas fel.
    Jag har ett annat ex som är min första flickvän och hon och jag blev tillsammans när vi var 18, det varade 3 år. Vi var vänner 2 år till efter vi gjort slut, tills vi var 23.
    Det var en luddig "vänskap" vi hade då, ibland hade vi sex, höll handen osv. Det var väl lite som att vi ville ha kvar en del av förhållandet och inte hade gjort slut på riktigt.
    Sen när jag var 23 så träffade jag en tjej igen och då blev det bara att jag inte hörde av mig till henne och när hon ändå skrev ett mail efter ett tag så kände jag inte för att svara. Sen rann det ut i sanden av sig själv.

Det gåt säkert att vara vän med ett ex men oftast är det så att den som vill fortsätta vara vän inte har kommit över att det är slut och kommer känna svartsjuka mot ens nya, vilket är jävligt jobbigt och onödigt.
    Jag tror att oftast är det så att om relationen verkligen är slut så känner man inget behov av att behålla den.
    Kärlek och vänskap finns fritt att skapa med många människor, när man släppt taget om den gamla inser man att det inte är kopplat till personen utan att man kan ha nya band till nya människor...

• Anonym (W)
    Cornellia skrev 2013-10-02 23:51:58 följande:
    Och jag hade aldrig gått in i ett förhållande med någon som försökte kontrollera vilka jag träffar, det är bara knäppt. 

Givetvis tar jag hänsyn till min mans känslor och argument, men i slutändan så bestämmer jag över mitt liv, mitt umgänge.  
    Vadå "försöker kontrollera"? Varför utgår du ifrån att någon försöker kontrollera dig för att den har känslor/åsikter?
    Jag har varit tillsammans med en tjej som inte ville släppa taget om något ex och jag försökte inte få henne sluta med det mer än att jag tog upp det och sa vad jag tyckte.
    Hon var inte direkt lyhörd för mina känslor eller brydde sig överhuvudtaget inte om dom eller om sina ex känslor eller exens nya, utan det var bara hon själv som ville ha maximalt med bekräftelse.
    Jag dumpade henne och hon har ingen ny, har haft ett fåtal relationer och det kanske är rätt lätt att förstå varför.
    Är man inte inte intresserad av att kompromissa har man inte mycket att erbjuda i en relation.
  • Anonym (W)
    Cornellia skrev 2013-10-03 00:00:11 följande:
    Frågan var ju om man skulle FÅ träffa sitt ex.
    Om någon säger att jag får eller inte får göra något så försöker hen kontrollera mig.

Ja om du träffar en kille och han säger "jag vill inte att du träffar ditt ex Johan och fikar ihop och sånt, det känns inte bra för mig" svarar du då "Jag gör vad jag vill, du kan inte kontrollera mig, passar det inte att jag fikar med Johan kan du dra"?!
  • Anonym (W)
    Cornellia skrev 2013-10-03 00:15:20 följande:
    Ungefär, skulle aldrig orka hålla på dalta med någon på det sättet, kompisarna och familjen går före eventuella dejter, och att ha ett förhållande med någon som är så osäker, svartsjuk eller inte litar på mig det går fet bort.
    Lycka till. Den man väljer att bli tillsammans med när det är seriöst är annars ofta något mer och närmare än "kompisar". Det är väl en sak om du har nära tjejkompisar som du självklart inte väljer bort för nån annans skull (eller familjen) men hur kan du jämföra en ex-pojkvän med "kompisar och familj"? Hur kan en AVSLUTAD relation gå före en PÅGÅENDE?
    Låter som att du går in i relationer utan mycket engagemang eller hjärta..
  • Anonym (W)
    Han som bloggar skrev 2013-10-03 05:22:03 följande:

Eller hur!! -Tack gode gud för att det finns folk son tänker rätt! Varför ska man hänga kvar i någon sorts relation till sitt ex? (Det är fel enligt mig).
    Hehe, tack. Det är nog inte många på 'familjeliv' som håller med då forumet verkar fullt av fruntimmer som mitt stalker-ex...

• Anonym (W)
    LillGris skrev 2013-10-03 08:09:52 följande:

Fast så är det ju inte. Min sambo är i te bara nån karl jag råkade kära ned mig i. Han är min vän också. Och det vore väl förjävla tragiskt om man var tvungen att göra slut på en bra vänskap bara för att man inte längre är kär? Jag är kompis med två av mina ex, de är nära vänner. Jag hade inte offrat den vänskapen för att min kille fått för sig något. Om han skulle försöka hindra mig från att umgås med vänner jag inte haft en kärleksrelation till hade nog de flesta hållt med om att det var psychovarning. Och jag ser ingen skillnad på vänner och vänner. Om HAN har nåt problem med mina vänskapsrelationer är det upp till honom att lösa det, det sitter bara i hans huvud.
    Du inser inte att en kärleksrelation inte bara består av sex? Utan även en intim vänskap. Om du tycker så mycket om er platoniska närhet som vänner att det är viktigare än att låta en NY kille få den platsen så är det inte slut.
  • Anonym (W)
    Fool skrev 2013-10-03 16:16:48 följande:
    Jag tror snarare att förhållande är en enda stor kompromiss....ge och ta... byt ut ordet ex mot "min kriminelle kompis" så ser du nog själv behovet av att ibland behöva kompromissa. Att hävda sina rättigheter konstant tror jag inte bäddar för ett lyckligt förhållande.

Dessutom tar du för givet att vi nu snackar om en väldigt kontrollerande och allmänt svatsjuk partner , det behöver inte vara så det kan oxå handla om det motsatta , det kan handla om att vissa har svårt att släppa sina ex och har en lite väl överdrivet hjärtlig kontakt med sina ex... och att oron den då orsakar är ganska befogad , det är trotts allt inte helt ovanligt att folk ligger med sina ex. eller vill ha tillbaka sina ex , etc...
    Jag förstår inte hur man kan bry sig så lite om sin partner att det är viktigare att såra någon än att kompromissa.
    Då är man inte värd ett förhållande, ett förhållande är något fint man ska vara rädd om.
    Vill man gå på om att man får göra vaaad man viiill så är man inte mogen för en relation.
  • Anonym (W)
    Anonym (WW då) skrev 2013-10-03 21:50:17 följande:

Relationen är ju inte AVSLUTAD om man nu är vänner, den har däremot ändrat karaktär. Kompisar är kompisar, liksom. Oavsett kön och tidigare relationsstatus.
    Det beror på situation till situation. jag är inte emot att man är vänner med sina ex generellt.
    JAG är inte det då jag inte har intresse av det. Jag var som sagt vän några år med min första flickvän men då var jag väldigt ung också.
    Jag har varit tillsammans med en gränslös kvinna som var närmast besatt av alla sina ex och besatt av alla deras nya flickvänner som hon kallade "osäkra" och "svartsjuka".
    Det blev inte långvarigt, jag kunde inte ta människan på allvar, hon ville förlova sig med mig och kunde sitta och älta att hennes ex flickvän "inte tillät" dom ses.
    Hon utgick alltid från att de alla Ville träffa henne men var hindrade.
    Det gör hon väl med mig också, hon är en person som det inte går att resonera med.
    Sjukligt bekräftelsebehov, säkert borderline personlighetsstörning..
  • Anonym (W)
    Fool skrev 2013-10-03 22:01:22 följande:
    Tyvärr ännu ett symptom på vårt oerhört individualistiska samhälle där allt går ut på JAG och MINA rättigheter , behov , etc.... inte undra på att skilsmässostatistiken ser ut som den gör om man anser att man inte behöver kompromissa i sina förhållanden utan bara kräva
    Nej jag förstår inte hur nån kan vilja bli tillsammans med (i det här fallet) kvinnor som de i tråden.
    Undrar var självrespekten finns då.
    Det GÅR ju inte att gifta sig med någon om inte båda tar varandras känslor på allvar och sätter varandra före sina föredetta relationer. Det borde ju vara en självklarhet...
  • Anonym (W)
    Ramborg skrev 2013-10-03 22:11:36 följande:

Om min kille hade ett ex där jag uppfattar att det fortfarande finns "kärleksvibbar" hade jag struntat fullkomligt i ifall han träffar henne eller ej. Däremot hade han inte fått träffa mig mera... Jo, som kompis möjligen.

Varför stanna i ett förhållande utan förtroende?
    Det så klart men om det inte var så att det fanns några "vibbar" från din killes sida men att hans ex däremot betedde sig underligt och klängigt? Verkade vilja hävda sig mot dig?
Svar på tråden ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?