Inlägg från: Anonym (Mike) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mike)

ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?

Cornellia skrev 2013-10-02 23:46:40 följande:

Givetvis.
    Bara för att man är i ett förhållande så lämnar man ju inte sin egenbestämmande rätt. Man får träffa vem man vill.  

Det beror på vad man kommer överens om i relationen. Är man i en relation så betyder det inte att man får göra vad som helst om man vill vara kvar i den...

• Anonym (Mike)

Det beror på hur relationen till exet ser ut. Om det fortfarande finns någon attraktion från någon sida. Det gäller egentligen vem som helst. Det kan ju vara en kompis som är intresserad av ens partner och det kan göra deras relation olämplig.

En bra tumregel tycker jag är att när man är i en relation så ska man undvika kontakt med andra där det kan finnas attraktion. Speciellt ska man inte träffas ensamma och inte upprätthålla regelbunden kontakt via exempelvis sociala medier. Sen är det givetvis upp till varje förhållande att avgöra men sånt förstör många relationer idag. Håll dig till din partner. Lär dig att kommunicera med hen. Ta inte upp telefonen och skriv till något ex eller gammal date när det strular i relationen. 

• Anonym (Mike)
    Anonym (G) skrev 2023-01-02 16:16:01 följande:
    Vad ska man med en partner till som vill bestämma över en?
    Får man inte välja sina vänner själv, ja då kan den partnern avlägsna sig.
    Om man har en partner så bör man i första hand respektera vad den tycker. En relation handlar inte bara om frihet utan även om respekt för ens partner.
  • Anonym (Mike)
    Anonym (G) skrev 2023-01-03 05:15:04 följande:
    Du får gärna välja din partner före dig själv, inga problem.
    Jag gör det inte.

Och vem är "man" som du refererar till, du själv? Din granne? Kungen?

Sen är det så att om jag skulle träffa en ny och dessa svartsjuketendenser märktes så skulle personen bli ett ex fortare än blixten.

Ingen väljer vänner åt mig.
    Lika lite som jag väljer vänner åt andra.

Vad ska man med en partner till som inte accepterar ens vänner?
    Det är iaf inget för mig.
    Många människor har dåligt omdöme utan att förstå det helt enkelt för att det ligger i vår biologi. Drygt 8 av 10 otrohetsaffärer sker med någon som "bara var en vän" där det råkade utvecklas till något mer.

Eftersom man själv har ett bias i sin relation till sina vänner så är man själv inte den bästa personen att avgöra om ens relation till vännen är bra eller ej. Så om ens partner ser problem bör man åtminstone lyssna extra noga på vad hen har att säga.

Sen finns det diverse frågor man kan ställa sig själv för att avgöra om relationen till vännen är bra eller ej. Men i slutändan är det upp till varje parrelation att avgöra vad som är rätt eller fel.

Det finns dock typer av interaktioner med vänner som skadar ens parrelation. Har man sådana beteenden så kommer man få svårare att upprätthålla en långvarig relation och det kan även vara en indikator på att man själv har problem. 
  • Anonym (Mike)
    Anonym (G) skrev 2023-01-03 11:03:49 följande:
    Jag vet inte vad du umgås med för människor, men jag vet iaf vad jag gör. Har aldrig hamnat i säng vare sig med en vän, en bekant eller ett ex.

Kom inte och snacka om att någon annan (svartsjuk partner) skulle få avgöra vilka vänner som är bra för mig eller ej.
    Det är ju för fasen helt bisarrt.

Jag håller, som du nog förstår, inte alls med dig om de två sista styckena heller.

För mig är vännerna viktigare än att en ny partner ska vara nöjd.
    Jag vet inte vilka livserfarenheter du har men när ens relation hamnar i en kris, vilket många relationer gör förr eller senare, så kanske även du gör misstaget att prata ut med en vän och det ena leder till det andra. Kanske en kontrast till ens egna relation eller en riktig förälskelse. Iaf så är det många otrogna som säger att de aldrig trodde de skulle vara det. Men vid fel förutsättningar kan det hända vem som helst.

Sen när det gäller vilka vänner som man ska ha eller ej så bör man väga in hur det påverkar ens parrelation. Exempelvis en vän som stöter på en, eller en vän som man har i hemlighet. Döljer man en vän för ens partner så kan det väcka misstankar.

Sen har parterapeuter varnat de senaste åren hur sociala medier och kontakter med vänner, ex, etc förstör relationer. När man väljer att prata om sina relationsproblem med vänner eller ex istället för med sin partner exempelvis. Eller att man lägger mer tid på sina vänner istället för sin partner.

Har man barn, hus och en etablerad relation så kommer enstaka vänner inte vara så viktigt för de flesta. Sen ska ens partner givetvis inte ställa krav utan motivation. Men exempelvis jag ställde ett krav på min partner att säga upp kontakten med en vän som hon höll hemlig och där deras dialog var väldigt känslosam. Och att min partner diskuterat med honom istället för med mig om våra problem. 
  • Anonym (Mike)
    Anonym (Karin) skrev 2023-01-04 16:12:34 följande:

Svartsjukan bland medlemmarna här på FL är makalös!

Hur orkar man ens bry sig om partnern är vän med ett ex?

Min allra närmaste vän är min ex-man. Det finns ingen svartsjuk partner som jag skulle välja före honom.
    En vän står pall i ur och skur, till skillnad mot en svartsjuk sk partner.
    Skulle snarare kalla personen för en kontrollant.

Det handlar givetvis inte om alla ex eller vänner. Men om det framkommer saker som gör relationen till exet eller vännen tvivelaktigt så kan just den relationen ifrågasättas. Det betyder inte att alla relationer till ex och vänner är olämpliga.

Relationssiter på nätet brukar ge exempel på när relationen är olämplig. Men i de flesta fall handlar det om att man hemlighåller relationen på något sätt. Antingen hela relationen eller vilken typ av relation. I grunden handlar det dock att man begår handlingar som indirekt skadar sin primära relation.

Jag ser det som att ens partner också ska vara ens bästa vän. Det betyder indirekt att andra vänner inte blir lika viktiga. Men sen tar det ju lång tid att hamna där. Jag förstår att din relation till din ex-man kan vara bättre än till din partner. 

Min partner är vänner med flera av sina ex. Men hon ljög om sin kontakt med en specifik vän och ville inte heller vara öppen med vilken relation de hade. Men han verkade väldigt uppvaktade mot min partner. Så då ville jag inte att de skulle ha någon kontakt och så blev det.
  • Anonym (Mike)

Är inte en viktig sak öppenheten?

Om man i hemlighet har kontakt med sitt ex eller om man kör med öppna kort?

Jag tycker det är avgörande. Min partner får ha kontakt med sina ex och har alltid fått det utan att jag brytt mig. Hon har inte dold något för mig. Men som jag skrev tidigare så hade hon även en nära långvarig kontakt med en för mig helt okänd kille. Det ansåg inte jag vara ok så hon fick bryta den kontakten.

Svar på tråden ska man få träffa sin ex pojkvän/flickvän?