Anonym (G) skrev 2023-01-03 11:03:49 följande:
Jag vet inte vad du umgås med för människor, men jag vet iaf vad jag gör. Har aldrig hamnat i säng vare sig med en vän, en bekant eller ett ex.
Kom inte och snacka om att någon annan (svartsjuk partner) skulle få avgöra vilka vänner som är bra för mig eller ej.
Det är ju för fasen helt bisarrt.
Jag håller, som du nog förstår, inte alls med dig om de två sista styckena heller.
För mig är vännerna viktigare än att en ny partner ska vara nöjd.
Jag vet inte vilka livserfarenheter du har men när ens relation hamnar i en kris, vilket många relationer gör förr eller senare, så kanske även du gör misstaget att prata ut med en vän och det ena leder till det andra. Kanske en kontrast till ens egna relation eller en riktig förälskelse. Iaf så är det många otrogna som säger att de aldrig trodde de skulle vara det. Men vid fel förutsättningar kan det hända vem som helst.
Sen när det gäller vilka vänner som man ska ha eller ej så bör man väga in hur det påverkar ens parrelation. Exempelvis en vän som stöter på en, eller en vän som man har i hemlighet. Döljer man en vän för ens partner så kan det väcka misstankar.
Sen har parterapeuter varnat de senaste åren hur sociala medier och kontakter med vänner, ex, etc förstör relationer. När man väljer att prata om sina relationsproblem med vänner eller ex istället för med sin partner exempelvis. Eller att man lägger mer tid på sina vänner istället för sin partner.
Har man barn, hus och en etablerad relation så kommer enstaka vänner inte vara så viktigt för de flesta. Sen ska ens partner givetvis inte ställa krav utan motivation. Men exempelvis jag ställde ett krav på min partner att säga upp kontakten med en vän som hon höll hemlig och där deras dialog var väldigt känslosam. Och att min partner diskuterat med honom istället för med mig om våra problem.