Hoppa av högskolan eller stå ut..?
Efter att ha vart mammaledig och bara haft ströjobb så bestämde jag mig för att börja studera. Har haft många tankar på vad jag skulle kunna tänka mig jobba som bl,a barnmorska, lärare eller öppna en egen affär. Nu i höst kom jag in på grundlärarprogrammet i Borås, tackade ja och var allmänt lycklig, nu börjar det hända grejer! Men redan första dagen slog mina drömmar i kras. Jag har svårt för att träffa nya människor, är rädd för vad dom tänker om mig och eftersom jag får pendla 6 timmar sammanlagt till skolan så orkade jag inte vara med på "nollningen", dessutom har jag en tvååring och sambo som väntar på mig hemma. Första dagen bildades det "grupper" i min klass. Jag klickade med en tjej eftersom vi hade samma intressen men hon valde att hoppa av. Dom senaste två veckorna har jag märkt att en tjej i klassen har något emot mig, så fort hon får möjlighet säger hon något nedlåtande till mig, så fort jag frågar något svarar hon spydigt, den här tjejen är även med i min studiegrupp. Även om vi har fått bra betyg på våra arbeten vi har gjort hittills så får jag höra "om du kanske hade sagt, skrivit eller gjort så här kanske vi hade fått ännu bättre betyg." Jag vet att jag är ganska smart, hade bra betyg när jag gick gymnasiet men hon får mig att tvivla ännu mer på mig själv och det jag gör. Dom senaste veckorna har jag haft ständig huvudvärk, fått gråtattacker och bara mått fruktansvärt dåligt. Jag har berättat för min sambo att jag inte mår bra i skolan, att jag är utfryst och jag skulle vilja säga att jag blir mobbad men han vill att jag ska stå ut och gå klart dom här 4 åren. Därför har jag slutat berätta för honom vad som händer. Jag vill hoppa av skolan och söka någon annan utbildning, närmare där jag bor, i vår. Men vad ska jag göra fram tills dess? Jag vill inte gå hemma och vara en börda som inte hjälper till med att ekonomin, men jag kan ju inte heller må dåligt varenda dag.. Jag är rädd för att min sambo ska bli arg för att jag ger upp, rädd för att mina föräldrar ska bli besvikna och för att mina vänner, som är duktiga och studerar och jobbar, ska se ner på mig som inte ens klara av att gå i skolan i en månad. Har ni vart i en liknande situation? Vad gjorde ni eller vad hade ni gjort?