• luspudel

Tandsten trots bara blötmat?!

Idag var jag hos veterinären, eftersom min katt har ett fult sår på läppen. På så vis kollade även veterinären inne i munnen, och såg att han hade en del tandsten! Han är 1,5 år nästan och äter enbart mjau blötmat. Åh! Ja han ska vaccineras igen nästa månad så jag ska även boka tid för att skrapa bort tandstenen då. Men vad gör man? Jag trodde blötmat förhindrade tandsten, har jag fattat fel?

• Svar på tråden Tandsten trots bara blötmat?!
  • Birmafröken

Benägenheten att bilda tandsten är individuell hos katter. Vad de äter har i stort sett ingen betydelse. Att gnaga på ben och brosk har möjligen en positiv effekt, men torrfoder eller blötmat går på ett ut.

• LinnElin

Är det inte tvärtom? Att torrfoder minskar risken för tandsten men ökar risken för problem med urinvägarna/njurarna?.

Linnéa 100107, BF 131030
  • Birmafröken
    LinnElin skrev 2013-10-03 14:41:43 följande:
    Är det inte tvärtom? Att torrfoder minskar risken för tandsten men ökar risken för problem med urinvägarna/njurarna?.

Det brukar påstås att torrfoder är bra mot tandsten, men det tvivlar jag väldigt mycket på. Torrfoder blir som blött knäckebröd i munnen, och sånt fastnar absolut på tänderna.

Av egen erfarenhet vet jag att katter har väldigt olika benägenhet att få tandsten, oavsett vad de äter.

Får katten mycket tandsten får man boka tid för tandstensborttagning hos veterinären regelbundet (t.ex. årligen), och/eller vänja katten vid tandborstning.
  • luspudel

Nämen, fy då. Jag vet inte varför jag fått för mig att blötmat skulle hjälpa mot tandsten. Jaja, det får helt enkelt bli en årlig rutin i samband med vaccinationerna. Tack för era svar Nu är det kampen med att få i honom penicillinet som går först...

• nemo1

Katter kan dessutom bara tugga rakt ner  och ej i sidled så att torrfoder skulle hjälpa mot tandsten är båg. Ge råa kycklingvingar för att ev få bort lite beläggningar på tänderna. Eller ännu bättre borsta tänderna på katten, finns tandkräm som smakar kött för katter.

• luspudel
    nemo1 skrev 2013-10-03 18:33:51 följande:

Katter kan dessutom bara tugga rakt ner  och ej i sidled så att torrfoder skulle hjälpa mot tandsten är båg. Ge råa kycklingvingar för att ev få bort lite beläggningar på tänderna. Eller ännu bättre borsta tänderna på katten, finns tandkräm som smakar kött för katter.

Ska prova med tandborstning när penicillinkuren är avslutat Just nu är han skeptisk mot allt jag ger eller gör, stackarn.
  • cattus

det finns torrfoder som innehåller kalciumbindade ämnen som gör att det bildas mindre tandsten. finns i zoobutiker och hos veterinär

• nemo1
    cattus skrev 2013-10-03 20:02:08 följande:
    det finns torrfoder som innehåller kalciumbindade ämnen som gör att det bildas mindre tandsten. finns i zoobutiker och hos veterinär
    Vilket jag inte tror på ett dugg, åter ett försäljningsknep från tillverkaren.
  • Harvester
    nemo1 skrev 2013-10-03 20:33:35 följande:

Håller med, det enda som hjälper är tandborstning, tyvärr..
  • cattus
    nemo1 skrev 2013-10-03 20:33:35 följande:

Är vetenskapligt bevisat... men naturligtvis är det ett "försäljningsknep", just till kattägare som  har problem med katternas tänder.. när det funkar, varför krångla till det ännu mer..
  • lennartsdotter

Oavsett foder är det tandborstning och/eller köttben som på sikt gäller för att hålla tandsten borta. Ja, det finns specialutformade torrfoder som minskar förekomsten av tandsten, men inte ens de räcker enkom.

Så börja vänja katten vid tandborstning redan som ung. Du behöver kanske inte borsta varje dag, men regelbundet iaf.

• luspudel

Tandborste och tandkräm skall inhandlas, och en tid till veterinären bokas för att få bort det som redan finns där Men som sagt, först sårläkning! Tack för alla svar!

Svar på tråden Tandsten trots bara blötmat?!