• Anonym (hostan)

Hosta from hell, jag blir galen!

Fick ont i halsen i söndags, snorig i måndags. På tisdag satte det sig i halsen igen och jag blev hesare än hesast. Började hosta. I början hostade jag upp mycket slem, men nu har det gått mer och mer mot rethosta. Under dagen idag har hostan blivit värre och värre, jag hostar så jag kissar på mig, bröstkorgen värker och halsen känns som rivjärn. Men det händer inget. 

Ja har tagit en bisolvon, ingen skillnad. Jag har druckit kopp efter kopp med varmt te med honung, det hjälper inte. VAD kan jag göra? Jag blir snart galen. Ös på med alla husmorstips ni har.

• Svar på tråden Hosta from hell, jag blir galen!
  • Anonym (hostan)

Som sagt, jag tänker inte söka sjukvård sent på kvällen för att jag hostar. Jag kan ju inte gå till akuten, för jag är inte akut sjuk. Sitter det fortfarande i om några dagar får jag väl gå till VC, men det hjälper mig inte nu.

Hur verkar coccilana? 

• HJ81

Cocillana är det enda som hjälper, måste fås på recept.

• straw2008

Vet tyvärr inte HUR den verkar men har aldrig i mitt liv varit med om någon som hostat efter 30 ml coci. Kolla om någon kompis har hemma ?

I kinamockaskogen.....
  • Queenie70

Det lugnar och dämpar hostreflexen. Innehåller morfinderivat, och måste således fås på recept.

• Anonym (..)
    Anonym (hostan) skrev 2013-10-03 20:38:44 följande:
    Som sagt, jag tänker inte söka sjukvård sent på kvällen för att jag hostar. Jag kan ju inte gå till akuten, för jag är inte akut sjuk. Sitter det fortfarande i om några dagar får jag väl gå till VC, men det hjälper mig inte nu.

Hur verkar coccilana? 
    Cocillana är morfinpreparat som dämpar kroppens hostsignaler. "Bedövar hjärnan". Det är det enda som fungerar riktigt bra vid rethosta, men har man mycket slem bör man inte använda för mycket eftersom det faktiskt är bra att hosta upp slemmet. Bäst att ta tex till kvällen för att kunna sova bättre.
    straw2008 skrev 2013-10-03 20:41:26 följande:
    Vet tyvärr inte HUR den verkar men har aldrig i mitt liv varit med om någon som hostat efter 30 ml coci. Kolla om någon kompis har hemma ?
    Den tillåtna dosen är 5-10 milliliter max 3-4 gånger per dygn.

• jagälskarallaminabarn

Jag säger också utan tvekan coccilana, (osäker på stavningen). Ring vc så tidigt det går i morgon för jag tror inte någon läkare skriver ut det utan att ha träffat dig, skulle vara om du har någon läkare som känner dig väl som är i tjänst då. Krya på dig!

• Aimee68

Har du timjan hemma? Är ok med krydda även om färsk är bättre såklart. fast hur vanligt är det att man har färsk Timjan hemma? Koka upp vatten med massor m timjan i, låt dra en stund och stå över kastrullen med en handduk över huvudet och andas in. Kan lindra lite iaf.. Sen är alltid whiskey både gott och lite lindrande mot bröstet:) Det bränner ju lite:)

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • straw2008
    Anonym (..) skrev 2013-10-03 20:47:09 följande:
    Cocillana är morfinpreparat som dämpar kroppens hostsignaler. "Bedövar hjärnan". Det är det enda som fungerar riktigt bra vid rethosta, men har man mycket slem bör man inte använda för mycket eftersom det faktiskt är bra att hosta upp slemmet. Bäst att ta tex till kvällen för att kunna sova bättre.
    straw2008 skrev 2013-10-03 20:41:26 följande:
    Den tillåtna dosen är 5-10 milliliter max 3-4 gånger per dygn.

Oups jag bara höftade då jag skrev :-0
    I kinamockaskogen.....
  • Anonym (ingefära)

ingefärs te med färsk ingefära , fan det ångar, lenar  släcker klåda i strupen , som ett  helgon  att dricka rykande varmt , men apotekets  småpiller hjälper inte ett dugg , inte ens om man drack en hel flaska av deras hostmedicin . 

• Lotta 3

Om du har värktabletten citodon hemma så kan du prova med dem, de är egentligen en värktablett men dämpar även hostreflexen sa en läkare till mig.

• Anonym (hostan)

Tack för alla svar. Jag lyckades somna tillslut, och fick sova ganska bra. När jag vaknade fick jag hosta upp en massa slem, men sen blev det bättre. Har fortfarande hosta och är hes men det är lite bättre än igår i alla fall.

Svar på tråden Hosta from hell, jag blir galen!