• MomenteViverde

Storlekar på babykläder

Hej!

Jag/vi har börjat inhandla kläder till vår bebis som kommer i december och det jag/vi funderar över är storlekarna på babykläderna. Ska man köpa det allra minsta eller köpa en storlek större direkt? Det är svårt för man vet ju inte hur stort barnet är när han/hon kommer, och det kan ju också födas för tidigt. Just nu har jag köpt lite blandade storlekar, men hur gjorde ni? Det är också dags för att inhandla en overall inför vintern, undrar lite över storlekar på ytterkläder, hur mycket större ska man ta eftersom man ska ha kläder under?

Med vänlig hälsning.

• Svar på tråden Storlekar på babykläder
  • sasso78

Det där är ju svårt att veta som du skriver eftersom  man inte vet hur stort barnet blir. Men jag tycker du kan köpa lite i stl 50 iaf. För om barnet blir normalstort så blir 56 för stort i början.  Sen kan du ju köpa lite i 56 också. Då har du två storlekar. Mina var 49 långa och hade 50 i drygt 1 ½ månad. 56 var alldels för stort i början.  På vinterkläder tycker jag du kan köpa i 56 direkt. Då kan han/hon ha den i ngr månader iaf.Köper du 50 så kanske den bara kan användas nån månad. Men jag tycker 56 räcker, köp inte i 62 för blir barnet inte alltför stort kommer den drunka i 62. 

• caaroline

Skulle ta en storlek större på overallen, eller två. Jag har en storlek större på min grabb som är 3 månader på dom flesta ytterkläder! Angående vanliga klädstorlekarna så skulle jag satsa mycket på 56 faktiskt, jag hade köpt mycket 50 till min grabb och han kunde ha de när han föddes, men dom växer fort så köp hellre mer av en större storlek. De gör ju under om kläderna är lite stora heller, hellre det än att dom ska sitta tajt. Annars får du bara köpa mer när bebisen är ute!

• Anna74a

Jag köpte en ganska stor overall till min son, de ligger ju bara i den.

• micksaan

Vi hade bara 56 och det fungerade bra på vår tjej (3640 gr och 51 cm). Jag skulle bara satsat på 56. Så stort är det inte så en bebis i storlek med min dotter (rätt normal storlek på nyfödd) drunknar i kläderna. Trist om man inte får användning av dom små 50 om bebisen är större. Vår andra dotter vägde 4395 gr och var 53 cm så på henne satt dom få 50 plagg vi fått tight. Overall skulle jag nog köpt 56 el 62 beroende var ni bor och hur långt in på det nya året kylan håller i sig. Tex dom är overallåkpåsarna (utan ben) hade nog jag kört på, i stl 62. Gör ju inget med för stort i början på ytterplagg känns det som.

• Isola747

När jag väntade första tjatade alla om att vi inte skulle köpa kläder i 50 för att barnet ändå kanske inte ens skulle kunna ha det, dessutom fick vi hela tiden höra att "alla" kommer köpa minsta storlekarna i present när bebisen kommer så vi köpte nästan bara 62. Och fick typ enmiljon plagg i just strl 62. Hade lite i 56 som hon drunknade i (50 cm 3760 g). Dock är man ju inte isolerad bara för att bebisen kommit så det mesta kan man handla när den kommit och man vet storlek. Till andra barnet körde jag i alla fall några plagg i 50 och några i 56 för att ha kläder till första dagarna åtminstone. Overall tog vi 56 direkt, overaller är ju dessutom ofta lite större i storlek så den funkade hela vintern :) så jag skulle säga några plagg i 50och några i 56 samt overall i 56.

• Mercurialis
    MomenteViverde skrev 2013-10-04 14:22:36 följande:
    Hej!

Jag/vi har börjat inhandla kläder till vår bebis som kommer i december och det jag/vi funderar över är storlekarna på babykläderna. Ska man köpa det allra minsta eller köpa en storlek större direkt? Det är svårt för man vet ju inte hur stort barnet är när han/hon kommer, och det kan ju också födas för tidigt. Just nu har jag köpt lite blandade storlekar, men hur gjorde ni? Det är också dags för att inhandla en overall inför vintern, undrar lite över storlekar på ytterkläder, hur mycket större ska man ta eftersom man ska ha kläder under?

Med vänlig hälsning.
    Jag köpte inte mer än några enstaka plagg i storlek 50, innan första barnet föddes.

Båda mina barn har haft storlek 44 den första månaden. Därefter har de haft storlek 50 i nästan två månader. Storlek 56 hade de i några veckor.

Mina barn är födda i januari och mars. Jag köpte en fleeceoverall i storlek 50. De "försvann" nästan helt i den men det funkade att använda den. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • seandra82

jag köpte förstort direkt 56 o ngra enstaka 50 hellre förstort än för litet . men de blev liggande ändå för de blev o inhandla 44 i storlek  - svärmor i alla ära fick åka o handla det nödvändigaste o sen när vi kom hem jesses va stort allt blev i storlek 50 o de var inte lätt o hitta under 50 i affären , de närmaste vi hitta va 40 i en barnaffär kändes konstigt på nåt sätt o handla "dockkläder " kallade de kläderna i alla fall i den affären vi handlade 

• daimstrut

Köp inte för mkt 62, min erfarenhet är att det är den storlek som alla köper som present.

Svar på tråden Storlekar på babykläder