• Anonym (Elsa)

Ni som blivit mobbade/kränkta av er chef? Hur gick ni vidare?

Jag har under 8 månader arbetat som förskollärare på en privat förskola. Det är en sjuk arbetsplats men en chef som verkligen inte borde vara chef. Chefen pratar skit om sina anställda, ljuger och kör med härskartekniker för att styra sin personal. Personalomsättningen är skyhög.

Jag har nu slutat och på måndag börjar jag på en ny arbetsplats. Sista tiden på mitt gamla arbete var ett rent helvete, chefen var hemsk mot mig. jag fick höra att jag var en dålig människa och världens sämsta förskollärare som hade misskött arbetet grovt. Denna kritik kom alltså när jag sade upp mig.

Jag vet att jag är en bra förskollärare som var på en sjuk arbetsplats med en sjuk chef fen ändå mår jag så dåligt av detta. Jag har ångest och kan inte sova på nätterna. Jag är chockad över att det finns så elaka människor. Jag vill bara förtränga dessa månader.

Ni som varit med om mobbning eller kränkning på arbetet hur gick ni vidare? Hur lade ni det bakom er?

• Svar på tråden Ni som blivit mobbade/kränkta av er chef? Hur gick ni vidare?
  • Litet My

Genom att våga igen, se ett nytt jobb som inte fungerar som det gamla. Har varit ärlig från dag 1 på nya jobbet och bara fått 100% stöttning. Men det var riktigt tufft ett tag såpass att jag inte ville vara med längre. Tyvärr vinner man inte över manipulerande chefer utan man får försöka att bara rädda sig själv. Detta är 2,5 år sedan och en del sitter tyvärr kvar i huvudet på mig samtidigt som jag nästan varje dag får bevis på att jag inte alls var som fd chefen och hennes vapendragare sa. Nu skriver jag på mobilen då jag kan inte vara anonym, men vill du prata/ diskutera djupare får du gärna pm:a (givetvis röjer jag inte vem du är)

• Indianica

Varit med om en liknande sak och jag tror man hamnar i en kris- och reaktionsfas i sådana här lägen, men det går över. Det tog ca en månad för mig att komma ur det och att börja må bra igen. Om du vill kan du ju be VC om en lätt inomningstablett ifall du har svårt att varva ned på kvällen och bara grubblar, men det ska nog inte behövas när du börjat jobba igen. Lycka till på din nya arbetsplats!

• Anonym (samma)

Jag har precis kommit ur en liknande situation, där jag dessutom fick gå på dagen när jag sa upp mej, inte på eget initiativ utan för att min galna fd chef fick frispel. jag känner hur jag tappat tron på människor, och är så besviken... Livrädd för att råka ut för galna psykopater på nya jobbet som påbörjas om en vecka, och försöker tänka ut hur jag i så fall ska hantera det. Obehagligt hur skadad man kan bli av en idiotisk chef!

• Anonym (Tyrone)

Jag är chef och har galna medarbetare som kallar mig både det ena och det andra. Som om det vore okej att kalla sin chef för vad som helst - men skulle jag ge tillbaka med samma mynt, då... Jag vet att sakerna den här personen säger inte är sant, men det är ändå inte roligt. Det jag vill belysa med mitt inlägg, är att det inte bara finns knäppa chefer - det finns knäppa medarbetare också.

• Anonym (Elsa)

Tack för era svar. Hemskt vad ni gått igenom.

Ja självklart finns det knäppa medarbetare, ingen har sagt något annat.

• Focka dom
    Anonym (Tyrone) skrev 2013-10-06 20:19:02 följande:
    Jag är chef och har galna medarbetare som kallar mig både det ena och det andra. Som om det vore okej att kalla sin chef för vad som helst - men skulle jag ge tillbaka med samma mynt, då... Jag vet att sakerna den här personen säger inte är sant, men det är ändå inte roligt. Det jag vill belysa med mitt inlägg, är att det inte bara finns knäppa chefer - det finns knäppa medarbetare också.
    Om det finns mer än 50 anställda i ditt företag så har du en skyldighet att vidta åtgärder mot sånt beteende. Och gör du inte det så ska man ju ifrågasätta din kompetens som chef. Läs arbetsmiljölagen och dess föreskrifter.
  • Focka dom
    Anonym (Elsa) skrev 2013-10-05 21:26:08 följande:
    Jag har under 8 månader arbetat som förskollärare på en privat förskola. Det är en sjuk arbetsplats men en chef som verkligen inte borde vara chef. Chefen pratar skit om sina anställda, ljuger och kör med härskartekniker för att styra sin personal. Personalomsättningen är skyhög.

Jag har nu slutat och på måndag börjar jag på en ny arbetsplats. Sista tiden på mitt gamla arbete var ett rent helvete, chefen var hemsk mot mig. jag fick höra att jag var en dålig människa och världens sämsta förskollärare som hade misskött arbetet grovt. Denna kritik kom alltså när jag sade upp mig.

Jag vet att jag är en bra förskollärare som var på en sjuk arbetsplats med en sjuk chef fen ändå mår jag så dåligt av detta. Jag har ångest och kan inte sova på nätterna. Jag är chockad över att det finns så elaka människor. Jag vill bara förtränga dessa månader.

Ni som varit med om mobbning eller kränkning på arbetet hur gick ni vidare? Hur lade ni det bakom er?Kan man bevisa vad som hänt så har man en bra chans till upprättelse. Själv har jag nu hållt på i 8mån pga av min första fackliga representant vände mig ryggen. Men gick till huvudkontoret och fick en ny som tagit hand om ärendet på nytt. Jag har bevis på papper vad som hänt och väntar nu på ett erbjudande från arbetsgivaren. Blir jag inte nöjd då blir det arbetsdomstolen nästa. Kan du bevisa sak så ge dig aldrig utan kräv en utredning. Vill också säga att facket vet inte alltid vad som gäller så läs på lagar och föreskrifter hos arbetsmiljöverket så sätter man dom på plats och dom är tvungna att ta tag i saken.
  • Anonym (been there...)

Fick mitt första riktiga jobb direkt efter gymnasiet på en mindre lokal livsvaruhandel.
    När jag började var chefen( det var ett giftäldre par, kvinnan vart helt körd i huvudet- hennes gubbe var dock tvärtemot!) riktigt snälla och vi var övverens ett bra tag. Sen började mannen må dåligt och blev sjuk.. 
    Under det sista halvåret fick jag dagligen höra att inget jag gjorde var rätt, fick suckar efter mig, hon pratade om mig med andra som var där, både anställda och kunder!

Jag är en väldigt driven person och tog många enga intiativ, gjorde EXAKT som hon ville ändå var det fel. Jag var sjukt nära väggen kan jag säga! Jag jobbade där i ett år sen bestämde jag mig för att börja studera, jag ville inte leva på 10 000 i månaden i resten av mitt liv… och jag ville framförallt inte vara anställd hos en sån vidrig människa! Jag var sjukt stressad och hade en klump i magen varje gång jag gick till jobbet… Hur roligt är det när man kommer dirket från gymnasiet och möts av en så dålig chef att blodtycket var aldeles för högt?!

Nu mår jag mycket bättre, jag studerar till förskollärare och jag och min sambo är i full gång attt baka vår första bebis :) Livet känns så mycket bättre nu!!

Stor kram till dig och er andra {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Ni som blivit mobbade/kränkta av er chef? Hur gick ni vidare?