• Erika 78

Tänk om det ej går bra.....FVP

Hej!!

Jag är inne i V 14, och har fått tid för FVP, något som vi ej gjorde med sonen, idag 4år. Men vi vill göra ett nu, men är ändå orolig.

Är det vanligt med missfall, känner många som gjort, och för dem har det gått bra. Har ett missfall i bagaget, men det var innan v 12 och helt spontant. Men vill INTE vara med om det igen.     

• Svar på tråden Tänk om det ej går bra.....FVP
  • Förväntansfull0406

Är du i en högrisk grupp? Varför göra detta annars?? Det finns en ökad risk för mf, det måste du ha i åtanken. Kommer ni avbryta om barnet har ds? Eller enbart vid trisomi? Frågar mest för att väcka tanken hos dej, för vill man avbryta vid avvikelse så är det kanske värt det..... Inte annars. Har du gjort kub innan?

• Erika 78
    Förväntansfull0406 skrev 2013-10-05 22:18:50 följande:
    Är du i en högrisk grupp? Varför göra detta annars?? Det finns en ökad risk för mf, det måste du ha i åtanken. Kommer ni avbryta om barnet har ds? Eller enbart vid trisomi? Frågar mest för att väcka tanken hos dej, för vill man avbryta vid avvikelse så är det kanske värt det..... Inte annars. Har du gjort kub innan?

Högriskgrupp, det tror jag inte. Har ej fått göra KUB, görs inte i detta landsting.
  • PlaskLilly

Varför göra FVP? Gjorde KUB och fick låg risk, hade jag fått hög risk så hade jag avstått FVP trots allt just för risken för MF. Fick ett MA i våras nämligen.

• En Åsa

Missfallsrisken är väldigt väldigt liten, och inte alls så ökad längre som förr. Det man ska tänka på också är att många av dom som gör fvp är dom som redan löper större missfallsrisk.

• En Åsa

Skickade iväg för fort. Men visst finns risken och jag har full förståelse för att du är orolig. Jag har gjort fvp med mitt första barn och mkp men mitt andra och för mig gick det bra :) och jag rekommenderar fvp, heeeelvete va mkp var obehagligt!

• Erika 78
    PlaskLilly skrev 2013-10-05 22:30:22 följande:
    Varför göra FVP? Gjorde KUB och fick låg risk, hade jag fått hög risk så hade jag avstått FVP trots allt just för risken för MF. Fick ett MA i våras nämligen.

Jaa, varför, det är ju ganska klart. Vi vill veta om det är något "fel" i förväg, och inte om  9månader(6 månader), och ta beslut innan och veta innan och hinna förbereda sig.
    Men ändå är man prolog, fast jag aldrig stött på någon där det gått fel på FVP. 
  • Förväntansfull0406

Jag har aldri träffat på någon som gör fvp utan kub innan. För mig är det väldigt "stort" att gå direkt på fvp. Jag hade nog bara gjort det om jag låg i en högrisk eller fått ett barn innan med avvikelser. Sa läkarna Direkt ja när ni sa att ni ville göra detta? Eller ni går privat?

• turkos77

Jag gjorde inte kub, gick direkt på fvp. Inga siffror på kub hade lugnat mig så det hade varit lönlöst att glra.

Har inte hört om någon som fått missfall av fvp. Jag var själv jätteorolig. Läckte fostervatten i 2 veckor efter testet. Men allt gick bra och är i vecka 29 nu.

• En Åsa
    turkos77 skrev 2013-10-06 14:53:24 följande:
    Jag gjorde inte kub, gick direkt på fvp. Inga siffror på kub hade lugnat mig så det hade varit lönlöst att glra.

Har inte hört om någon som fått missfall av fvp. Jag var själv jätteorolig. Läckte fostervatten i 2 veckor efter testet. Men allt gick bra och är i vecka 29 nu.
    Samma här, direkt på fvp och mkp.
  • Klöverblomman

Förväntansfull0406: Jag tror TS är fullt medveten om risker och vilka frågor man kan behöva ställas inför utan ditt ifrågasättande.

Kub ger enbart en sannolikhet. Den talar inte på något sätt om hur verkligheten ser ut. Det finns många som fött barn med kromosomavvikelser trots bra resultat på kuben.

Erika 78: Det brukar ju oftast gå bra och det kommer det säkert göra för dig/er också. Själv så gjorde mkp igår för första gången och är så klart orolig. Får låta dagarna gå och hoppas på det bästa. Kan inte göra mer än så. Lycka till och hoppas fin väntan inte ska kännas för lång.

Svar på tråden Tänk om det ej går bra.....FVP