Anonym (ledsen tjej) skrev 2013-10-06 10:20:07 följande:
Jag önskar jag kunde se de så som ni andra ser det! Min sambo är min bästa vän och jag älskar honom verkligen. Men hans jobb går nog i första hand,han jjobbar 9-18 alla vardagar å varannan helg 10-3. Den helgen vi har hans barn är han ledig och då är det oftast hans hobby som kommer i första hand (folkrace). Och de är för att JAG vill att han ska ha roligt å göra saker men han ser de inte som jag ser det! Önskar oxå att han ville ge mig ett himelskt bröllop för det är vad jag vill (han vet det) men för honom är inget giftemål prio 1. Att JAG ska kunna ha mina hobbys/fritid/egentlig de tror han nog att jag har under dagarna då jag är hemma! Alltså, han är självisk men han är ändå den personen jag vill leva med! Innan vi träffades förklarade jag tydligt för honom att skaffa barn gifta mig och köpa hus det var de jag absolut ville göra i mitt liv och jag frågade honom om han kunde tänka sig göra allt dehär igen eftersom han har två barn har vart gift (inte seriöst enligt honom) och har haft minst tre hus med exet. Han sa att han skulle kunna göra allt igen med mig. Då fick han en chans å vi blev förälskade. Nu börjar allt avta. Han vill inte ha fler barn hus är inget han önskar å gifta sig ligger långt ner på hans lista. De känns som att han lurat mig. Han älskar mig han säger de ofta och han skämmer bort mig med bilar tex, hans stora intresse. Men kärleken då? De han lovat mig? Jag "offrade" mina hästar mitt stora intresse till fotboll var riktigt duktig och hade jäkligt kul. Han har sitt drömjobb han bor som han vill, han har sin hobby och får skruva å meka med sina bilar på sin fritid.
Han skämmer bort dig med bilar, som är
hans stora intresse... Han ger dig alltså presenter som han själv hade velat ha. Har han inte ork att ta reda på vad du vill? Ni måste snacka - omedelbart! Han måste lära känna dig och bry sig om dig. Om han har råd att köpa bilar har han väl råd att gå ner i arbetstid istället?
Du säger att ni är som gjorda för varandra, men jag tvivlar på det eftersom ni verkar ha helt olika syn på hur ert förhållande ska se ut. Kanske är ni gjorda för att älska varandra, men inte för att dela vardag och hushåll?
Du skriver att han är självisk men att han är personen du vill leva med. Då har du två val. Du kan antingen leva med en självisk man med allt vad det innebär av brist på fritid, intressen, själslig utveckling, respekt från honom mm. Eller så lever du inte med den mannen.
Okej då, det finns ett tredje alternativ och det är att du tar dig an uppgiften som förälder och uppfostrar honom. Men frågar du mig låter det väldigt jobbigt.
Jag önskar verkligen att det kan ordna sig för er. Men ni måste ta tag i det här snarast. Han kanske inte har förstått hur du upplever situationen!