• xxxxxxxx

KBT / KPT - borde jag byta psykolog?

Så jag gick till en psykolog på Unga Vuxna här i Helsingborg i veckan och hon sa vad jag redan visste, att jag har social fobi. Iallafall så pratade hon om Kognitiv terapi och jag fick en massa papper hem som jag ska fylla i. Googlade lite snabbt om KPT (som jag antar är förkortningen för Kognitiv terapi) men fick istället mest resultat av något som iallafall till namnet är rätt likt, KBTKognitiv beetende terapi. 

Det verkar som att de flesta nästan alla psykologverksamheter kör med KBT, och inte KPT som min psykolog pratade om/gav mig papper om..

Så vad är skillnaden? Borde jag söka en psykologverksamhet som använder sig av KBT istället? Förövrigt hur hittar man bäst vård? Jag är van att googla allting, men vet inte ifall jag kan googla mig fram till detta. 
  • Svar på tråden KBT / KPT - borde jag byta psykolog?
  • Mamori

De är väldigt lika. Skillnaden är att i KBT så är det mer fokus på träning och att ändra sitt beteende för att tankarna och känslorna ska kunna ändras men i KPT så är det lite mer fokus på att nå insikt. Men som sagt, de är lika. Tycker att du ska testa KPT

• Mamori

Kan också säga att jag som psykologstudent hellre skulle få KPT än KBT om jag hade haft social fobi

Svar på tråden KBT / KPT - borde jag byta psykolog?