• Guldtrollsmamman

Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter

Jag undrar om det finns några Föräldrar till barn med Aspergers här som vill utbyta tankar och erfarenheter? Om hur man får skolan och vardagen att fungera så bra som möjligt? Som kan ge stöd när man känner sig helt uppgiven av trötthet och omvärldens oförstående. Någon som också funderar på hur den älskade ungen ska klara sig i framtiden?

• Svar på tråden Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter
  • Pojkmamma2

Hej! Läs gärna mitt tidigare inlägg här å svara om nu har tid. Undrar om ni har haft ban som ska börja i förskoleklass o hur det gått?

• Blixa
    Missy40 skrev 2014-04-18 20:53:24 följande:
    Åh det där känner jag igen också!  Jag tror min son var runt 3 år när han första gången fick ett litet sår på handen. Aldrig behövt barnsäkra nånting jag heller när han var liten, åtminstone inte för att förhindra att han skadade sig.  
    Numera, när han är 14 så river jag däremot mitt hår då hela hemmet skulle behöva säkras för honom då han är extremt mycket för experiment av olika slag. Allt ifrån att bygga bomber med hjälp av bakpulver (brustablett-vitaminer smäller också bra har jag märkt...) till att bygga hemmagjorda eldkök.

Ibland känns det som jag får "jaga" och "passa" honom mera nu än vad som behövdes när han var liten.
    Blir en sån kluven känsla, då man å ena sidan dukar under av all energi som går åt till att se till att han inte eldar ner hemmet - samtidigt som man å andra sidan är stolt över det stora kunnande han har i olika ämnen (även om jag gärna skulle se att dom ämnena inte sätter hemmet i riskzonen:)  
    Hu! Min 9-åring håller sig än så länge till pepsi/mentos-bomber som han smäller utomhus. :) Men har mycket stort intresse för bomber/explosioner/experiment. Jag bävar... ;)
  • Blixa
    Pojkmamma2 skrev 2014-04-21 21:56:38 följande:
    Hej! Läs gärna mitt tidigare inlägg här å svara om nu har tid. Undrar om ni har haft ban som ska börja i förskoleklass o hur det gått?

Jag skulle nog prata med skolan redan nu. Diagnos eller inte - de ska hjälpa honom om han har behov av extra stöd.
  • Missy40
    Blixa skrev 2014-04-22 08:27:55 följande:
    Hu! Min 9-åring håller sig än så länge till pepsi/mentos-bomber som han smäller utomhus. :) Men har mycket stort intresse för bomber/explosioner/experiment. Jag bävar... ;)
    Haha ja cola / pepsi / mentos är ju en klassiker!  
    Hade själv ingen aning om multifunktionaliteten av bakpulver förrän det small här hemma i köket, men när skattepengarna kommer så blir det mesta här hemma "Tonårs-säkrat" får man väl kalla det.

Just nu är det rent hopplöst vissa dagar när han får för sig att experimentera och göra 'hemmagjorda' prylar. Det senaste var hemmagjord pepparspray, där han med ljusets hastighet lyckats riva åt sig både kryddburkar, vinäger och ättikssprit.
    Känns som inget är säkert här hemma, skulle behöva lås på allting.
  • MadeleineH

Haha alltså jag kan ingenting om mentos och Cola... Ska nog undvika att köpa hem det. Verkar bara vara en tidsfråga alltså innan det börjar smälla här hemma med andra ord, med tanke på hur våra barn verkar vara lika i allt annat. Rädda hemmet så länge det går!

• Blixa

Och precis när man tycker att allt flyter så.... slutar ungen äta! Han har varit förkyld och känt sig tjock i halsen och vips kan han inte svälja någonting. Han försöker verkligen, tar en sked risgrynsgröt (brukar vara ett säkert kort), men tuggar och tuggar och spottar till slut ut. Inte ens lördagsgodiset fick han ner. :(

• MadeleineH
    Blixa skrev 2014-04-28 10:34:15 följande:
    Och precis när man tycker att allt flyter så.... slutar ungen äta! Han har varit förkyld och känt sig tjock i halsen och vips kan han inte svälja någonting. Han försöker verkligen, tar en sked risgrynsgröt (brukar vara ett säkert kort), men tuggar och tuggar och spottar till slut ut. Inte ens lördagsgodiset fick han ner. :(
    Nej vad jobbigt! 
  • Blixa
    MadeleineH skrev 2014-04-28 11:36:18 följande:
    Nej vad jobbigt! 

Jättejobbigt! Han har inte mycket att ta av heller. Mager som en skrika. :(
  • MadeleineH
    Blixa skrev 2014-04-28 11:47:00 följande:

Jättejobbigt! Han har inte mycket att ta av heller. Mager som en skrika. :(
    Ja usch vad jobbigt! 

Här är det också matstrul. Vi flyttade i helgen och allt är nedpackat så det är jättesvårt att fixa mat här till en person som bara äter några få maträtter... Plus att jag inte direkt orkar packa upp, är beräknad att föda om tre dagar... Gah! 

Dock är jag glad över att vi ska få en utredning hos BUP. De varnade för långa köer och att många fler akuta fall är viktigare, men de pusslade ändå ihop så vi får utredningen över sommaren. Vet dock inte riktigt vad som exakt ingår i en utredning... Vi ska ju börja med genomgång av sonen totalt sett, men sen är det ju flera möten med psykologer och läkare där jag inte riktigt förstått vad de ska göra.
  • Blixa
    MadeleineH skrev 2014-04-28 12:03:10 följande:
    Ja usch vad jobbigt! 

Här är det också matstrul. Vi flyttade i helgen och allt är nedpackat så det är jättesvårt att fixa mat här till en person som bara äter några få maträtter... Plus att jag inte direkt orkar packa upp, är beräknad att föda om tre dagar... Gah! 

Dock är jag glad över att vi ska få en utredning hos BUP. De varnade för långa köer och att många fler akuta fall är viktigare, men de pusslade ändå ihop så vi får utredningen över sommaren. Vet dock inte riktigt vad som exakt ingår i en utredning... Vi ska ju börja med genomgång av sonen totalt sett, men sen är det ju flera möten med psykologer och läkare där jag inte riktigt förstått vad de ska göra.

Oj oj, är du beräknad så snart! Lycka till! :)
Svar på tråden Aspergersföräldrar som vill utbyta tankar och erfarenheter