Inlägg från: MissKali |Visa alla inlägg
  • MissKali

Ctrl + Alt + V

Hmm, det här ska bli intressant, för jag har klippt, klistrat och skrivit hela kvällen, pluggar Flört. Jag måste sitta med texten på skärmen för att kunna "skriva om den", så då brukar jag klippa in den i dokumentet..

Hovmekanism: När foten landar mot marken i framfört läge, tas stöt och vikt upp av strålen och den elastiska putan. Tillsammans plattas de ut och expanderar åt sidorna. Vid genomtrampet pressas strålen och elastiska putan mellan marken och djupa böjsenan genom att kronbenet sänks. Elastiska putan pressas i sin tur åt sidan, och samtidigt med utplattning av strålen och press från hörnstöden vidgas hovens bakre delar genom att hovbrosk och traktväggar rör sig utåt.Hovbenets lätta sänkning runt hovbensspetsen bidrar till stötdämpningen liksom blodkärlenssammanpressning och läderhudens elasticitet. Den vertikala belastningen är som störst när hästens skena är lodrät. När foten avlastas återtar hoven genom de olika vävnadernas elasticitet sin ursprungliga form. När glidfasen övergår i belastningsfasen är det viktigt att underlagets ytlager är lagom löst så att material under hoven(jord, gräs, grus, sand mm)kan komprimeras av bärrand,sula och stråle. Detta kräver också att marken under ytlagret är fast, dock helst inte stumt. Utan skor blir glidfasen generellt längre än med skor, och vibrationerna i benet blir mindre. Hovmekanismen är lättast att studera och beskriva vid rörelser i trav.

Som jag misstänkte, plugg grejer Tungan ute 

Svar på tråden Ctrl + Alt + V