• Mej 70

storkbett på ögonen..när börja blekna lite?

Hej!!!
    Ni som haft barn m storkbett på ögonen...när har de börjat blekna???
    Vår son är snart 1 mån,å de är lika röda fortfarande!

• Svar på tråden storkbett på ögonen..när börja blekna lite?
  • turia

inom det första året brukar det försvinna..sitter det däremot i nacken är det kvar längre..

• Molly25

För min son har det nästan försvunnit nu, han är 4 månader.

• Lejån

Ja, runt 4 månader tror jag det försvann mkt för min tjej också. Det syns lite lite fortfarande (hon är 5½ mån) när hon blir arg och röd i ansiktet.

• Saltlakrits

min dotter är tre år och har fortfarande kvar sitt i pannan. Men det syns bara när hon blir arg eller ledsen..
    Min son är 15 mån och han har ett i nacken. Det syns nästan lika mycket nu som när han föddes.

• Luffarmor

Vår son nu 4 mån så has storkbett på ögonen har börjat att blekan men kommer tillbaka då han skriker eller är ledsen dom två i nacken är vackert röda ännu

• kissemjao

Det är ansamlingar ytliga blodkärl i panna, på ögonlock och även i nacken. Varierar storlek. De syns extra mycket på nyfödda.
    De försvinner egentligen aldrig, men ser ut att blekna bort med tiden som pigment och hud förändras och "täcker" över storkbettet. (Läste det på nån medicinsk hemsida, men kan inte minnas var).
    Som Sindi skriver kan de framträda starkare när de blir arga!

• Frishta

Aha då är det samma som smultronmärke då? Fast de sitter bara på olika ställen?

• Lejån

Storkbett heter det när det är i nacken och typ i pannan eller på ögonen sa min BVC-sköterska. Det är för att man säger att storken har "bitit" med näbben när barnet kom typ.

• kissemjao

Hrm kan inte direktlänka. Men gå in på "barns sjukdomar och hälsa", och klicka på "födelsemärken" under rubriken "Hud".

• ahlcec

Nej, smultronmärken står ut, de är upphöjda liksom. Storkbett är fläckar i huden.

Junes har försvunnit på framsidan (de syns bara när hon blir arg eller så), och det försvann tidigt, efter att par månader eller så. De på baksidan, i nacken och på ryggen har inte bleknat alls.
    Jag hörde nånstans att de på fram försvinner, medan de på bak alltid syns?

• Lejån

Ahlec,
    ja i nacken syns det jättetydligt, men det döljs ju av håret sen så det tänker man inte på.

• kissemjao

Min sons storkbett har inte bleknat nämnvärt tycker jag. Han är fem och en halv månad...

• ahlcec

Lejån - Ja, det täcks av håret nu, fast hon har ett i svanken också, precis där ryggen byter namn. Fast det är ju inte lika illandes rött längre.

• chillie

Jag föddes med ett storkbett i pannan, nästan mitt mellan ögonen. Nu 32 år senare kommer det fram när jag blir riktigt arg

Svar på tråden storkbett på ögonen..när börja blekna lite?