• Anonym (Orolig)

Rädd att det skall vara livmoderhalscancer...

Hej,
    Precis som rubriken lyder är jag livrädd för att jag ska drabbats av livmoderhalscancer...
    Under ett par månader har jag haft konstiga små mellanblödningar efter avslutad mens, kan ha varit mensfri 3-4 dagar för att sedan få stänk och klumpar i trosorna.
    Har även börjat flera menstruationer med "gammalt" blod vilket jag tycker är konstigt.
    Jag och min sambo har försökt få barn ett längre tag nu och har varit hos en gynekolog och lämnat prover samt att jag gjort två gynundersökningar med bland annat ultraljud, min gynekolog har inte sett någonting annorlunda när hon tittat och mina infektionsprover har varit normala.
    Bör jag oroa mig?
    Vet inte om det är ca 2-3 år sedan jag lämnade cellprov nu (är 28 år).
    Är det någon annan där ute som har liknande erfarenhet och som kan tänka sig att dela med sig?

• Svar på tråden Rädd att det skall vara livmoderhalscancer...
  • Anonym (opererad)

Jag har vart med om liknande. Jag hade starka cellförändringar för tre år sedan som de opererade bort. Hade ungefär samma symtom som du har i somras. Blev orolig och beställde tid för ett cellprov. Visade inga förändringar, men däremot har jag någon hormonförändring som gör att jag har en del mellanblödningar, ont vid samlag och bruna flytningar titt som tätt.
    Om du inte gjort det, så gör ett cellprov så du blir lugnare, det är oron som gör en galen tycker jag...
    Till mig sa de att hormonförändringarna skulle bli bättre med p-piller, men jag vill bli gravid igen så.
    Lycka till!

• Mamori

Jag har det likadant, småblöder ofta som du gör. Allting har sett normalt ut för mig och alla cellprov har varit normala. Har lite exra tjock livmoderslemhinna men det är bara positivt. Så det är lite oförklarligt men livmoderhalscancer är det inte. Dessutom så från att man har fått cellförändringar som syns på cellprov så ska det ta 8-10 år innan det kan bli cancer har jag läst, så det borde vara lugnt för dig med. Kanske någon liten hormonell obalans kanske eller känsliga slemhinnor? Jag har inte haft några problem att bli gravid pga detta.

• Anonym (Orolig)

Tack snälla båda två för att ni delade med er av era berättelser!
    Känns genast lite lugnare även om jag såklart skall ta upp detta med min gynekolog och även be om att få göra ett cellprov.
    Vet att detta är lite utanför samtalsämnet men jag måste ändå fråga er, på grund av dessa besvär har ni haft problem med oregelbundna ägglossningar?
    Försöker som sagt bli gravid med barn nummer ett men är rädd att detta ställer till det.
    Tack igen!

• Mamori
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-06 13:02:33 följande:
    Tack snälla båda två för att ni delade med er av era berättelser!
    Känns genast lite lugnare även om jag såklart skall ta upp detta med min gynekolog och även be om att få göra ett cellprov.
    Vet att detta är lite utanför samtalsämnet men jag måste ändå fråga er, på grund av dessa besvär har ni haft problem med oregelbundna ägglossningar?
    Försöker som sagt bli gravid med barn nummer ett men är rädd att detta ställer till det.
    Tack igen!
    Mja, det kan man säga, jag har ibland två ägglossningar på samma månad :-O Så de är oregelbundna men jag har tvärtom haft väldigt lätt för att bli gravid, det är som att p-piller inte biter på mig. Den enda hormonella grej de hittat är att jag har för lite testosteron, men vet inte hur/om det kan påverka.

Min mens är också rätt oregelbunden.
  • Anonym (cancerpatient)
    Mamori skrev 2013-10-06 12:35:34 följande:
    Jag har det likadant, småblöder ofta som du gör. Allting har sett normalt ut för mig och alla cellprov har varit normala. Har lite exra tjock livmoderslemhinna men det är bara positivt. Så det är lite oförklarligt men livmoderhalscancer är det inte. Dessutom så från att man har fått cellförändringar som syns på cellprov så ska det ta 8-10 år innan det kan bli cancer har jag läst, så det borde vara lugnt för dig med. Kanske någon liten hormonell obalans kanske eller känsliga slemhinnor? Jag har inte haft några problem att bli gravid pga detta.
    Ger mig in i den här tråden som nu har några månader på nacken, för att påpeka att det finns många olika typer av livmoderhalscancer - alla tar inte lång tid på sig att utvecklas från cellförändringar till cancer. Min cellprov hade aldrig visat någonting förrän de plötsligt gjorde det - och efter en konisering fick jag veta att det var livmoderhalscancer. Menar inte att skrämma upp någon, men det är en farlig missuppfattning att cancern alltid tar så lång tid på sig att utvecklas. Min gick från noll till livshotande cancer på mindre än två år. Jag var tjugosju. Har genom min sjukdom lärt känna många andra unga kvinnor med liknande erfarenheter. TA HAND OM ER!
  • Anonym (opererad)
    Anonym (cancerpatient) skrev 2014-01-17 19:27:19 följande:
    Ger mig in i den här tråden som nu har några månader på nacken, för att påpeka att det finns många olika typer av livmoderhalscancer - alla tar inte lång tid på sig att utvecklas från cellförändringar till cancer. Min cellprov hade aldrig visat någonting förrän de plötsligt gjorde det - och efter en konisering fick jag veta att det var livmoderhalscancer. Menar inte att skrämma upp någon, men det är en farlig missuppfattning att cancern alltid tar så lång tid på sig att utvecklas. Min gick från noll till livshotande cancer på mindre än två år. Jag var tjugosju. Har genom min sjukdom lärt känna många andra unga kvinnor med liknande erfarenheter. TA HAND OM ER!
    Det är nog väldigt viktigt att belysa det också! Bättre att kolla sig en gång för mycket än för lite... Hoppas du mår bra nu! *kram*
  • aronnax

Jag är en av dom som verkligen HADE cancer. och hade inte en tanke på att det kunde vara det.
    Hade PCO så mina blödningar var oregelbundna så de enda symptomen jag hade var blödningar vid sex och (ursäkta för detta, men) när jag krystade mycket, var hård imagen liksom. Ingen smärta, inte mellanblödningar alls. Be att få kolla dej, säg att du är orolig. Inget konstigt alls.
    Tror inte att det är något, men in case..

• Anonym (cancerpatient)
    aronnax skrev 2014-01-20 20:57:05 följande:
    Jag är en av dom som verkligen HADE cancer. och hade inte en tanke på att det kunde vara det.
    Hade PCO så mina blödningar var oregelbundna så de enda symptomen jag hade var blödningar vid sex och (ursäkta för detta, men) när jag krystade mycket, var hård imagen liksom. Ingen smärta, inte mellanblödningar alls. Be att få kolla dej, säg att du är orolig. Inget konstigt alls.
    Tror inte att det är något, men in case..
    Och jag hade som sagt cancer utan minsta symptom. Det är ALLTID bättre att kolla sig en gång för mycket än tvärtom.
Svar på tråden Rädd att det skall vara livmoderhalscancer...