• Anonym (present)

Kombomaskin tvätt och tork?

Någon som har någon erfarenhet av en tvättmaskin och torktumlare i ett? Man har ju hört att de inte har varit så bra men det var ju några år sedan, tänkte att det kanske hänt något de senaste åren. Tänkte ge bort i bröllopspresent så man vill ju att det skall fungera bra. 

• Svar på tråden Kombomaskin tvätt och tork?
  • Anonym (xx)

jag har en,en Whirlpool som jag är mycket nöjd med och använder dagligen. torktiden är lite längre än normalt men det kan man ju leva med.

• Anonym (present)

Ingen som vill tänka på tvätt så här på söndag kväll? :)

• Anonym (present)
    Anonym (xx) skrev 2013-10-06 17:29:41 följande:
    jag har en,en Whirlpool som jag är mycket nöjd med och använder dagligen. torktiden är lite längre än normalt men det kan man ju leva med.
    Tack!! Var den dyr?
  • sina

Går man upp lite i pris är min erfarenhet att de funkar rätt okej. Tar inte samma volymer som separata maskiner, och torkar inte lika bra. Har man ont om plats kan det helt klart vara ett alternativ, eller som komplement till separata maskiner, men är man van vid bra maskiner kan det lätt kännas som ett nerköp i längden.

• Eterisk

Köper man Miele så går man säker. Är min erfarenhet.

• Anonym (present)
    Millan83 skrev 2013-10-06 17:30:46 följande:
    Har en och är jättenöjd! Köpte den för 1.5 år sedan.
    Vad har du för modell?
  • riboflavin

Vi har en Hoover kombi vi är supernöjda med. Problemet är främst att torkprogrammen tar lång tid. Vi brukar oftast bara torka en stund och sen hänga upp medans tvätten är varm, torkar då på ett kick. För stora grejer har vi ju en gemensam tvättstuga som vi kan använda.

Om det är personens enda tvättmöjlighet så är en kombimaskin kanske inte det bästa valet. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Mellanmjölkens land

Förlåt om jag kapar tråden lite men vi funderar på att köpa en sån kombimaskin nu när vi flyttat från vår härliga, gemensamma tvättstuga till hus. Vi torktumlar inte så mycket utan det är mest handdukar och vissa underkläder, resten hängs. Är det värt att köpa en kombimaskin eller är det bättre att köra på en separat torktumlare? Torktumlarfunktionen skulle användas kanske 1ggr/vecka.

• Kasperina

Jag har också en Hoover och är hyfsat nöjd. Jag fick upptäcka själv att maskinen måste svalna ordentligt efter torkprogram innan man kan tvätta igen, annars hänger den sig, det står ingenstans, och felkoden som kommer då finns inte heller i manualen. Jag har även fått byta ut torkelementet en gång (då hade jag haft den mindre än ett år), och enligt mannen som fixade det (gratis) är det ett rätt vanligt fel med kombomaskinerna. Har man plats för två separata maskiner är det MYCKET bättre.

• Anonym (Mamma till flera)

Har hört mest negativt om dem,bl.a. att endel modeller inte kan torka lika stor mängd som man kan tvätta, torktiden är lång mm MEN är man en liten familj med lite utrymme så kan de säkert vara ert allternativ .Själv skulle jag aldrig köpa en dels pga de problem jag hört om dem och dels för att jag har för stor familj, skulle jag inte kunna slänga in en ny maskin tvätt medan den första 60 gradaren torktumlas skulle jag få tillbringa varje kväll i tvättstugan istället för varannan/ var tredje som jag gör idag ( 4 aktiva barn)

• riboflavin
    Mellanmjölkens land skrev 2013-10-06 18:28:32 följande:
    Förlåt om jag kapar tråden lite men vi funderar på att köpa en sån kombimaskin nu när vi flyttat från vår härliga, gemensamma tvättstuga till hus. Vi torktumlar inte så mycket utan det är mest handdukar och vissa underkläder, resten hängs. Är det värt att köpa en kombimaskin eller är det bättre att köra på en separat torktumlare? Torktumlarfunktionen skulle användas kanske 1ggr/vecka.
    Kombimaskiner är bra som komplement, vi har haft våran i vårt "andraboende". Hade jag varit ensam så hade det nog funkat också, men om man är två eller har familj då ska man absolut ha separata maskiner. Torkfunktionen tar mycket plats och de är inte anpassade för att fyllas helt på samma sätt som en vanlig maskin. Tvätteffekten sjunker drastiskt om man fyller maskinen ordentligt och den kan inte torka lika stora mängder som den kan tvätta. 

Det finns säkert maskiner på marknaden som är lika bra som separata enheter, men då är det dyra. Vi betalade 9000 för våran och det är en mellandyr modell. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Darla

Vi har en från Bosch, gillar den jättemycket men vi använder den inte dagligen utan mest när det inte är torkväder och vi har  jeans, handdukar osv att torka. Tar jag 1 timme så torkar tjocka handdukar helt, men jag brukar bara köra i ca 30 minuter och sen låta luftorka (då har det mesta av fuktigheten försvunnit). Sparar lite energi på så sätt. Lakan torkar betydligt snabbare, och allt är så mjukt när det kommer ut.

• Anonym (*A G)

Hade en i min förra lägenhet, en electrolux.
    Det fungerade relativt bra, men jag har några saker som jag klagar på.

Efter centrifug så sitter kläderna till stor del fast längs kanterna, detta gör torkningen ganska dålig till en början. Att ta ut och stoppa tillbaka tvätten istället för att köra ett enda långprogram gick mycket snabbare.

Den hade inget luddfilter som en vanlig torktumlare, istället så skulle detta sköljas ut med avloppet. Fungerade sådär, kom då och då (Några månader ifrån varandra) otrolig stank från den, tror det var luddet som inte hade sköljt ordentligt, och luktade hemskt.

Nu hade vi en tvättstuga i brfen, som var ren och fräch som jag använde en hel del. Framförallt för att det mesta på kombimaskinen var så pass långsamt.

Svar på tråden Kombomaskin tvätt och tork?