Inlägg från: Anonym (Hjälper) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälper)

Sömnparalys...hur ska jag överleva?

Förr kallades det "att ridas av maran". Typiskt det där med trycket mot bröstet. Det är jättevanligt med sömnparalys med eller utan hallucinationer. Hörsel- eller synhallucinationer. Du måste förstå att DET INTE ÄR PÅ RIKTIGT. Det är ett drömtillstånd.

Det du kan göra i en paralys är att fokusera på ett finger, och försöka med hela din kraft att vicka på fingertoppen. Till slut kommer paralysen att brytas, och du vaknar upp helt. Sömnparalys är när hjärnan är vaken men kroppen fortfarande paralyserad (vilket den blir under REM-sömn för att vi inte ska sprattla omkring när vi drömmer), och ibland blir det ett glapp där hjärnan hinner före kroppen!

Googla på hypnapompa alternativt Hypnagoga hallucinationer - så kan du läsa vad vetenskapen skriver om det.

Kvinnan du ser är INTE PÅ RIKTIGT. Det är en hallucination. Jag vet hur verkligt det känns, har själv haft en oerhört skrämmande paralys. MEN försök tänka när det händer - detta är en dröm, jag ska vakna upp nu och fokusera stenhårt på att vicka på ett finger. När du lyckas, då bryts paralysen.

Tänk på att risken att få sömnparalys ökar om du vaknar upp och somnar om på morgonen. Så försök lägga dig riktigt trött så du somnar direkt, och gå upp direkt när du vaknar. Det kräver förstås en jämn sömnrytm.

Lycka till!         

• Anonym (Hjälper)
    Anonym (ghj) skrev 2013-10-06 21:40:39 följande:
    Va? Vad är detta???? Aldrig hört talas om, hur stor är risken att man får såna här tillstånd och vad beror det på??? Jag är normalt en rätt så mörkrädd person, nu blev jag skräckslagen, hur undviker man att sånt här händer en?

Genom att ha en regelbunden sömnrytm. Har du aldrig haft sömnparalys förr är risken inte jättestor att du ska få det nu. De som lider av sjukdomen narkolepsi drabbas däremot ofta.

Det är tupplurarna man ska undvika. Gå och lägg dig när du är rejält trött, så du somnar direkt. Och vaknar du tidigt och ligger vaken en tid, undvik somna om. Det är oftast på morgonen när du somnat om efter en tids vakenhet - när hjärnan börjar vakna, men kroppen ännu är trött, som detta HELT NATURLIGA FENOMEN kan uppstå. Och skulle det hända dig - ingen fara! Du dör inte av det. Tänk på att fokusera på ett finger eller en tå och att vicka lite på den. Till slut släpper paralysen. Händer det ofta, kan du träna med finger- eller tåmetoden och bli duktig på att bryta paralysen snabbare och snabbare.

Ta't lugnt! Ingen fara på taket. Skrattande Jag har haft flera hemska, och har överlevt! Trots mörkerskräck, spökskräck och you name it. Det är BARA hjärnspöken, ingenting annat. Jag är personligen mer rädd för terrorister...
  • Anonym (Hjälper)
    finskaflikkan skrev 2013-10-06 22:58:38 följande:
    Usch! Har också detta fast jag får de på kvällen när jag är på väg att somna in för natten... Det värsta jag varit med om under en sådan attack är att jag flytit ut ur min kropp och tittat på min man medans sov bredvid där i sängen och sa... "Jag älskar dig, nu dör jag"
    Sen somna jag om?!?!?! Och vakna med en enorm obehagkänsla morgonen därefter... Usch!

Annars tkr jag de är ganska häftigt att du kan ligga där för dig själv och tala... Medans din kropp sover Ganska coolt ändå!    
    Det du upplevde var en sk Astral Projektion. Helt enkelt din astralkropp som lämnade den fysiska, sovande kroppen. Detta händer varje natt och är helt naturligt. Det ovanliga är att minnas upplevelsen efteråt - så grattis - du är en människa med förmåga att uppleva och minnas out of body experiences!!!

Att du upplevde obehag var för att du blev rädd och inte förstod var som hände. Främmande saker tenderar vi människor att uppfatta som hotfulla. Försök göra det till något positivt istället! Många har helt otroligt häftiga out-of -body experiences och har fått vidgade vyer vad det mänskliga medvetandet egentligen är!

Vill du veta mer om det så googla ut-ur-kroppen-upplevelser, astral body projection osv. Du är INTE ensam om att ha varit med om detta naturliga fenomen. Konstigt att det inte talas mer om det dock, för det är som sagt vanligt. 
  • Anonym (Hjälper)
    AlexO skrev 2013-10-06 23:09:32 följande:
    De sömnmediciner du äter kan i efterhand orsaka sömnparalyser, inte kanske natten du tar dem men effekterna sitter kvar. Jag fick tillslut en psykos och fick hämtas av ambulans, är inte missbrukare. Det var pga Stilnoct vid behov. Stod bla om det i tidningen efteråt, aftonbladet, läkare råds vad jag vet att hellre skriva ut imovane.

Har jag aldrig hört. Jag vet flera som äter Stilnoct och inte har problem med paralyser. Det är nog väldigt individuellt det där. Men det viktiga är att inse att det inte är farligt. Om du programmerar din hjärna varje dag, så kommer du kunna vara medveten när en paralys inträffar till slut. Och tänka: äh, det där är bara en dröm! Och som flera skrivit, koncentrera sig på en kroppsdel och försök röra den. Till slut bryts paralysen. Med träning går det fort!
  • Anonym (Hjälper)
    Anonym (tack) skrev 2013-11-02 03:45:45 följande:
    [quote=71310941][quote-nick]Anonym (Hjälper) skrev 2013-10-06 23:04:14 följande:[/quote-nick]Det du upplevde var en sk Astral Projektion. Helt enkelt din astralkropp som lämnade den fysiska, sovande kroppen. Detta händer varje natt och är helt naturligt. Det ovanliga är att minnas upplevelsen efteråt - så grattis - du är en människa med förmåga att uppleva och minnas out of body experiences!!!

Att du upplevde obehag var för att du blev rädd och inte förstod var som hände. Främmande saker tenderar vi människor att uppfatta som hotfulla. Försök göra det till något positivt istället! Många har helt otroligt häftiga out-of -body experiences och har fått vidgade vyer vad det mänskliga medvetandet egentligen är!

Vill du veta mer om det så googla ut-ur-kroppen-upplevelser, astral body projection osv. Du är INTE ensam om att ha varit med om detta naturliga fenomen. Konstigt att det inte talas mer om det dock, för det är som sagt vanligt. [/quote

vill bara säga att jag gillar inlägg som de du skrivit här, så positiva och informativa! hoppas ni alla slipper sömnparalyser snart, måste vara sjukt obehagligt!
    Tack! Kram på er alla! Hjärta
  • Anonym (Hjälper)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 13:49:15 följande:
    Jag ligger alltid på mage och då händer det, har någon annan så att de inte kan andas? Slutar man faktiskt andas på riktigt??
    Nej, andning är en automatisk kroppsfunktion som inte är viljestyrd på det sättet. Du kan omöjligt sluta andas (helt) på egen hand eller i en paralys. Då hade halva mänskligheten varit döda nu, för minst så vanligt är sömnparalys.Glad

Det krävs att någon kväver (stryper) dig, att du får en propp i lungan eller liknande för att du ska sluta andas. Men inte av en sömnparalys!

Så sov lugnt :). Solig
  • Anonym (Hjälper)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 14:10:37 följande:
    Men varför får jag ingen luft? Och jag ser absolut inga hallucinationer, bara att jag inte kan andas eller röra mig. Jag bara kippar efter luft när det till slut släpper. Känns som en hjärt stopp eller nåt. =P
    Det är en hallucination, din kropp är paralyserad och du kan inte röra dig. Detta för att skydda dig i sömnen, så du inte ska skada dig under drömmar. Men andning är en automatisk funktion som inte stannar av oavsett. Det är din hallucinatoriska upplevelse av att du inte kan andas.

Eller så har du kanske astma du bör kolla upp??
  • Anonym (Hjälper)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 14:10:37 följande:
    Men varför får jag ingen luft? Och jag ser absolut inga hallucinationer, bara att jag inte kan andas eller röra mig. Jag bara kippar efter luft när det till slut släpper. Känns som en hjärt stopp eller nåt. =P
    Skulle paralysen på något sätt hota ditt liv, så sätter andra kroppsfunktioner in (hjärnan) för att försvara din kropp så den överlever. Andning är livsviktigt, och kroppens mål är inte att du ska dö av en sömnparalys, utan att du ska leva! Den jobbar stenhårt med olika försvarsmekanismer för att du ska må bra och överleva, helt otroligt vilken fantastisk maskin kroppen är egentligen.

Och så lite vi vet ännu, för att inte tala om hjärnan och sinnet! Där finns ännu mycket att utforska. Flört 
  • Anonym (Hjälper)
    Anonym (läk) skrev 2013-11-02 16:18:06 följande:
    Jo, man sluta andas om man har en allvarlig form av sömnparalys. Och nej, sömnparalys är inte så vanlig som du vill framhäva. Tvärt om. 
    Från en person som skrivit en c-uppsats om sömnparalys:

Sömnparalys är mycket vanligt, vissa menar att det beror på hypnagoga och hympnopompa hallucinationer som finns kvar efter att man vaknat. Vissa menar att upplevelsen är övernaturlig. Det konstiga är att människor över hela världen upplever samma sak, och folk har upplevt det länge. Figuren som kommer in och sätter sig på sovande folks bröst kallas traditonellt för Maran (jämför ordet "mardröm" och "nightmare".

http://www.fotosidan.se/blogs/melodys/index.htm?tag=s%F6mnparalys

Jag har nu skrivit färdigt min C-uppsats om sömnparalys! Den heter ” Gamla tiders nattliga Incubus – En psykisk sjukdom idag? ” Det blev ett stort arbete men det var roligt att få skriva om ett ämne som jag är så pass intresserad av. Jag gjorde en enkätinsamling med 100 studenter på Örebro universitet. Det var kul att se att så många var intresserade av min studie och av sömnaparalys överhuvudtaget. Jag fick hjälpa till att sprida informationen och svara på många frågor om detta ämne. Flera berättade om sina sömnparalyser och ville veta om det de upplevt var något vanligt. Min uppsats kommer att publicerad på DIVA, som är ett arkiv för alla C-uppsatser och uppsatser på högre nivåer. Om någon har frågor om sömnparalys eller är intresserad av att läsa uppsatsen är det bara att höra av sig!

• Anonym (Hjälper)
    Anonym (läk) skrev 2013-11-02 16:18:06 följande:
    Jo, man sluta andas om man har en allvarlig form av sömnparalys. Och nej, sömnparalys är inte så vanlig som du vill framhäva. Tvärt om. 

Men det betyder inte att det händer de flesta varje natt. Men många upplever sömnparalys någon gång i sitt liv. Kanske flera gånger, och det världen över. Så på så sätt kan man säga det är vanligt, men inte lika vanligt som snarkning. Om du förstår vad jag menar. Flört
  • Anonym (Hjälper)
    Anonym (RÄDDDDDDD) skrev 2013-11-04 19:17:46 följande:
    Mm jag blir galen! Senast jag hade paralysen och jag visste att det var det så slog jag kvinnan. Suck! Det som händer då är att jag ramlar i golvet och vaknar. Har även gått ur kroppen ut till hallen och sedan kommit på att jag drömmer. Då jag bara tillbaka till min kropp och så vaknar jag...sjukt jag vet!

En kväll gick jag i utomhus och stod på gården. Jag visste då att jag gick i drömmen men kunde inte stoppa det.

Jag blir galen!!!

Nej, galen blir du inte!

Jag har inte haft en enda sömnparalys sedan jag slutade med gluten. Har även hört att folk med narkolepsi (som har sömnparalyser hela tiden) blir hjälpta av en glutenfri (och i vissa fall mjölkfri) kost. Fråga mig inte exakt det medicinska sambandet men det kan ju vara värt ett försök i några veckor för att se om det blir bättre?  Du kan gärna googla gluten och narkolepsi för mer info. Kram!
  • Anonym (Hjälper)
    Anonym (RÄDDDDDDD) skrev 2013-11-04 19:17:46 följande:
    Mm jag blir galen! Senast jag hade paralysen och jag visste att det var det så slog jag kvinnan. Suck! Det som händer då är att jag ramlar i golvet och vaknar. Har även gått ur kroppen ut till hallen och sedan kommit på att jag drömmer. Då jag bara tillbaka till min kropp och så vaknar jag...sjukt jag vet!

En kväll gick jag i utomhus och stod på gården. Jag visste då att jag gick i drömmen men kunde inte stoppa det.

Jag blir galen!!!
    Ett tips från mig: kolla om du är glutenintolerant. Jag har hittat ett amerikanskt forum där man diskuterade sömnparalyser, tydligen vanliga bland vissa glutenintoleranta. Flera skrev att paralyserna upphörde när de slutade med gluten och även mjölk!
Svar på tråden Sömnparalys...hur ska jag överleva?