Inlägg från: Anonym (läk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (läk)

Sömnparalys...hur ska jag överleva?

Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 13:49:15 följande:
    Jag ligger alltid på mage och då händer det, har någon annan så att de inte kan andas? Slutar man faktiskt andas på riktigt??
    Man kan sluta andas ja. Men oftast gör man inte det eftersom andningen sker per automatik. 
  • Anonym (läk)
    Anonym (Hjälper) skrev 2013-11-02 13:59:28 följande:
    Nej, andning är en automatisk kroppsfunktion som inte är viljestyrd på det sättet. Du kan omöjligt sluta andas (helt) på egen hand eller i en paralys. Då hade halva mänskligheten varit döda nu, för minst så vanligt är sömnparalys.Glad

Det krävs att någon kväver (stryper) dig, att du får en propp i lungan eller liknande för att du ska sluta andas. Men inte av en sömnparalys!

Så sov lugnt :). Solig
    Jo, man sluta andas om man har en allvarlig form av sömnparalys. Och nej, sömnparalys är inte så vanlig som du vill framhäva. Tvärt om. 
  • Anonym (läk)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 22:11:23 följande:
    Altså kan man eller kan man inte sluta andas??

Är du läkare du som skriver detta? Erfarenheter?
    Ja, man kan sluta andas. Precis som jag har skrivit. Läste du det jag skrev? 
  • Anonym (läk)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 22:11:23 följande:
    Altså kan man eller kan man inte sluta andas??

Är du läkare du som skriver detta? Erfarenheter?
    Ja, jag är läkare. 
  • Anonym (läk)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-11-02 22:20:24 följande:
    Tänkte bara du vissa skriver att man inte kan det. Så med andra ord så kan jag dö då? Om förlamningen är två minuter och jag håller andan så länge? =(  Det finns ingen hjälp man kan få?
    Ja, du kan dö men risken är otroligt liten. 
Svar på tråden Sömnparalys...hur ska jag överleva?