Inlägg från: Anonym (hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjälp)

Sömnparalys...hur ska jag överleva?

Hej!
    Jag vet inte vad jag lider av men skall förklara det:
    Ibland när jag ligger ner, har inte hunnit somna så känns det som att hjärta stannar, jag kan inte andas eller röra mig. Jag ligger och väntar ut det och vips så släpper det och jag kan andas igen. Har absolut inga hallucinationer. Vad är detta? Jätte obehagligt då jag inte får nån luft?

• Anonym (hjälp)

Jag ligger alltid på mage och då händer det, har någon annan så att de inte kan andas? Slutar man faktiskt andas på riktigt??

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Hjälper) skrev 2013-11-02 13:59:28 följande:
    Nej, andning är en automatisk kroppsfunktion som inte är viljestyrd på det sättet. Du kan omöjligt sluta andas (helt) på egen hand eller i en paralys. Då hade halva mänskligheten varit döda nu, för minst så vanligt är sömnparalys.Glad

Det krävs att någon kväver (stryper) dig, att du får en propp i lungan eller liknande för att du ska sluta andas. Men inte av en sömnparalys!

Så sov lugnt :). Solig
    Men varför får jag ingen luft? Och jag ser absolut inga hallucinationer, bara att jag inte kan andas eller röra mig. Jag bara kippar efter luft när det till slut släpper. Känns som en hjärt stopp eller nåt. =P
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Hjälper) skrev 2013-11-02 14:17:24 följande:
    Det är en hallucination, din kropp är paralyserad och du kan inte röra dig. Detta för att skydda dig i sömnen, så du inte ska skada dig under drömmar. Men andning är en automatisk funktion som inte stannar av oavsett. Det är din hallucinatoriska upplevelse av att du inte kan andas.

Eller så har du kanske astma du bör kolla upp??
    Skönt att läsa dina svar. Det hjälper mig lite. Så otroligt jobbigt då jag försöker andas men det händer inget. Men jag har ju alltid kommit ur det. Är bara så rädd att sömparalysen lämnar på någon gång och jag kvävs.
    Ja den är otrolig kroppen!
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (läk) skrev 2013-11-02 16:18:06 följande:
    Jo, man sluta andas om man har en allvarlig form av sömnparalys. Och nej, sömnparalys är inte så vanlig som du vill framhäva. Tvärt om. 
    Altså kan man eller kan man inte sluta andas??

Är du läkare du som skriver detta? Erfarenheter?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (läk) skrev 2013-11-02 22:14:59 följande:
    Ja, man kan sluta andas. Precis som jag har skrivit. Läste du det jag skrev? 
    Tänkte bara du vissa skriver att man inte kan det. Så med andra ord så kan jag dö då? Om förlamningen är två minuter och jag håller andan så länge? =(  Det finns ingen hjälp man kan få?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (läk) skrev 2013-11-02 22:22:52 följande:
    Ja, du kan dö men risken är otroligt liten. 
    =(
    Det finns ingen hjälp att få?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (läk) skrev 2013-11-02 22:22:52 följande:
    Ja, du kan dö men risken är otroligt liten. 
    Hur kan risken vara liten om jag ofta har sömn paralyser och håller andan jämt?
  • Anonym (hjälp)
    finskaflikkan skrev 2013-11-04 10:42:16 följande:
    Och hur kan en läkare skriva att man dör av sömnparalys? 
    För de är de du skriver.
    FÖr man kan inte dö av det! Vart jag än läst om detta och talat med neurologer, läkare m.m. så säger ingen att man kan dö/sluta andas?!
    Så exakt VART har du hittat infon om att man dör anonym läk?!    
    Hej Finskaflickan!

Jaa jag tycker att det låter myckt otrovärdigt att man skulle dö av det med. Säkert en bluff läkare det där. Eftersom hon mittiallt slutade svara mig här med.

• Anonym (hjälp)
    Kjit skrev 2013-11-04 12:19:20 följande:
    "Läkarens" kommentar är utomordentligt knäpp. Tror personen blandar ihop begreppet men sömnapne' eller någon form av fysisk förlamning andningsmuskelaturen., haha Sömnparalys är ju ett mentalt tillstånd som uppkommer i stadiet mellan sovande och vaken. Kroppen sover, hjärnan vaknar typ. Har själv upplevt det och det är en grymt skum upplevelse.
    Ja hjälp med dessa "läkare". Fast det är otroligt obehagligt då man ligger där och inte får någon luft. Men det är väl hallucinationer det med..
Svar på tråden Sömnparalys...hur ska jag överleva?