• Please

bodelning vid separation, hus och lån, hur skriver man det?

Hej
    Jag och mitt ex är mitt uppe i en separation (sambos), tack och lov en lugn sådan, och håller nu på med att försöka göra en bodelning. Vi står båda som gemensamma ägare till vårt hus, och även gemensamt ansvar på lånen och lagfart.

Ex vill behålla huset och det är grönt med både mig och med banken men bara om jag kan ta en del av lånen (vilket jag både vill, kan och ska göra). Men hur i hela friden kan vi göra det på en bodelning? (en formell bodelning krävs för banken)
    hur får vi till att jag tar en summa av lånen ? av det som tidigare var våra gemensamma skulder?  dvs han "får x antal kr" av mig...och hans skulder ska minska med motsvarande summa.

hjälp någon?

• Svar på tråden bodelning vid separation, hus och lån, hur skriver man det?
  • Lindsey Egot the only one

Ska han stå som ensam ägare för huset men du ska ändå vara medlåntagare?

Om det är så gör inte det. Han kan skita i att och betala och då måste du betala allt.

• Please

Nej alla lån på huset ska flyttas till honom men jag ska ta en del av lånet som läggs separat på mig, som ett blancolån.
    Dvs hans lån för huset ska minskas med 50 000, jag skriva bort från hus och övriga lån men banken lägger upp ett nytt lån för mig på 50000.
    Jag får alltså inget ansvar för huslån sen.
    Det jag behöver hjälp med hur man skriver ett bodelningsavtal där det framgår.
    Att vi är överens om att hus och lån överlåts på honom, att jag går ifrån med en skuld på 50000 (vilken jag alltså får lån på banken för)

• Kjell2

Utan att känna till detajerna låter det som en rätt förmånlig bodelning för ditt ex, speceillt om det finns ett övervärde i huset.

Vanligt förekommande är att den som tar över huset får hela lånet samt ger ca halva övervärdet till den som flyttar.

Men är det så här du vill ha det så kan banken hjälpa er med pappersarbetet, dvs överskrivning av lån, nytt lån till dig, minskning av hans lån samt själva bodleningen. Eventuellt kommer de ta lite betalt för bodelningen.

Vad är huset värt och hur mycket har ni i lån?

• Please

Nej det finns inget övervärde i huset, han kommer inte gå i vinst om det säljs nu... Snarare back. Banken verkar inte veta hur själva bodelningen ska genomföras utan "litar" på att vi gör det rätt.
    Alla parter är som sagt ok med den här uppgörelsen det måste bara på nått sätt printas ner på papper,..

Räcker det med att själva skriva ett dokument där vi intygar att vi vill bodela så att han övertar hus och lån (minus den summa jag ska ta) och att jag därmed inte gör anspråk på ev vinst i framtiden?

• Kjell2
    Please skrev 2013-10-07 09:10:00 följande:
    Nej det finns inget övervärde i huset, han kommer inte gå i vinst om det säljs nu... Snarare back. Banken verkar inte veta hur själva bodelningen ska genomföras utan "litar" på att vi gör det rätt.
    Alla parter är som sagt ok med den här uppgörelsen det måste bara på nått sätt printas ner på papper,..

Räcker det med att själva skriva ett dokument där vi intygar att vi vill bodela så att han övertar hus och lån (minus den summa jag ska ta) och att jag därmed inte gör anspråk på ev vinst i framtiden?

Finns en del juristfirmor som gör detta för en inte allt för stor kostnad.
  • Please

Hej igen
    Nu har jag kontaktat en jurist som ska hjälpa mig upprätta ett giltigt avtal, jag skippar helt enkelt alla försök till att själv Göra det.

Please skrev 2013-10-07 11:11:30 följande:

Hej igen
    Nu har jag kontaktat en jurist som ska hjälpa mig upprätta ett giltigt avtal, jag skippar helt enkelt alla försök till att själv Göra det.

Bra!
Svar på tråden bodelning vid separation, hus och lån, hur skriver man det?