Vad ska underhållet gå till?
Hej!
Jag undrar vad underhållet ska gå till? Min sambo betalar underhåll till sin son då mamman har vårdnaden och vi har honom varannan helg fast bara från lördag till söndag. (Vi önskar att det blir vv framöver när han blir äldre)
Vi köper allt som sonen ska ha här när han är här, så som mat, nappar, schampo, blöjor, våtservetter, leksaker, en hel del kläder, säng, vagn med mera, med mera. Det betalar vi självklart och jag hjälper till lika mycket med mina pengar. Det gör jag så gärna.
Ibland får vi kläder och skor från släktingar på vår sida till sonen och det använder han här och ibland skickar vi med sakerna till mamman så att de kommer till användning då han knappt är hos oss.
Nu undrar jag bara, som skrivet, vad underhållet ska täcka? För mamman vill nämligen att vi handlar vinterskor och andra "lite dyrare" kläder (det ska väl vara lite kvalitet på vinterkläderna så de håller) som sonen naturligtvis kommer att behöva när det blir kallare. Är det inte det barnbidraget och underhållet ska gå till, eller tänker jag helt galet?
Vi är inte stenrika men självklart ska barnet ha kläder, han kommer alltid att vara prio ett. Jag tycker bara det känns svårt då jag som styvförälder inte kan säga till om någonting. Jag har inga egna barn heller så jag vet inte så mycket om det här.
Tacksam för svar!