• Anonym (undrar)

Vad ska underhållet gå till?

Hej! 
    Jag undrar vad underhållet ska gå till? Min sambo betalar underhåll till sin son då mamman har vårdnaden och vi har honom varannan helg fast bara från lördag till söndag. (Vi önskar att det blir vv framöver när han blir äldre)

Vi köper allt som sonen ska ha här när han är här, så som mat, nappar, schampo, blöjor, våtservetter, leksaker, en hel del kläder, säng, vagn med mera, med mera. Det betalar vi självklart och jag hjälper till lika mycket med mina pengar. Det gör jag så gärna.
    Ibland får vi kläder och skor från släktingar på vår sida till sonen och det använder han här och ibland skickar vi med sakerna till mamman så att de kommer till användning då han knappt är hos oss.

Nu undrar jag bara, som skrivet, vad underhållet ska täcka? För mamman vill nämligen att vi handlar vinterskor och andra "lite dyrare" kläder (det ska väl vara lite kvalitet på vinterkläderna så de håller) som sonen naturligtvis kommer att behöva när det blir kallare. Är det inte det barnbidraget och underhållet ska gå till, eller tänker jag helt galet? 

Vi är inte stenrika men självklart ska barnet ha kläder, han kommer alltid att vara prio ett. Jag tycker bara det känns svårt då jag som styvförälder inte kan säga till om någonting. Jag har inga egna barn heller så jag vet inte så mycket om det här.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Vad ska underhållet gå till?
  • Anonym (1)

Barnbidrag och underhåll brukar räcka till små barns kostnader. Så har mamman barnomsorg kan det vara det enda hon står för själv...

• Anonym (undrar)
    Anonym (1) skrev 2013-10-06 23:40:58 följande:
    Barnbidrag och underhåll brukar räcka till små barns kostnader. Så har mamman barnomsorg kan det vara det enda hon står för själv...
    Barnet är så pass litet att mamman fortfarande är mammaledig.
  • Anonym (...)

Barnbidraget ska vara ett bidrag till mat, hygienartiklar osv som barnet behöver. Det får man samma summa vare sig man är ensamstående eller sammanboende.

Underhållsbidraget är ett bidrag som umgängesföräldern ska betala om barnet bor mer hos boendeföräldern. Denna summa ska även den gå till barnet. Denna summa ska täcka det umgängesföräldern hade kunnat bidra med om föräldrarna var sammanboende.

Så egentligen så ska din sambo inte behöva betala något annat än det barnet förbrukar när denne är där. Dvs blöjor, mat osv. Kläderna osv hat sambon redan betalat via underhållet. Man räknar ju som så att 1273:- som är minimum för underhåll (din sambo kanske betalar mer?) är det varje förälder ska betala för barnet varje månad. Din sambo betalar och mamman ska undvara lika mycket. Så totalt ska mamman ha 3596:- till barnet varje månad. Sambons del+hennes del+barnbidraget.

Det räcker både mat och kläder som barnet kan tänkas behöva. Sommar som vinter. Vissa månader behövs mindre pengar och då ska dessa läggas undan tills man behöver en dyrare sak såsom vinterkläder t ex. Inte för att mamman ska kunna lägga 1000:- på mat osv till barnet och roa sig för resten och att pappan ska få betala kläder.

• Anonym (1)
    Anonym (undrar) skrev 2013-10-06 23:51:11 följande:
    Barnet är så pass litet att mamman fortfarande är mammaledig.
    Då får mamman betala barnets overall från underhåll och barnbidrag. Det räcker.

• Anonym (undrar)
    Anonym (...) skrev 2013-10-06 23:54:37 följande:
    Barnbidraget ska vara ett bidrag till mat, hygienartiklar osv som barnet behöver. Det får man samma summa vare sig man är ensamstående eller sammanboende.

Underhållsbidraget är ett bidrag som umgängesföräldern ska betala om barnet bor mer hos boendeföräldern. Denna summa ska även den gå till barnet. Denna summa ska täcka det umgängesföräldern hade kunnat bidra med om föräldrarna var sammanboende.

Så egentligen så ska din sambo inte behöva betala något annat än det barnet förbrukar när denne är där. Dvs blöjor, mat osv. Kläderna osv hat sambon redan betalat via underhållet. Man räknar ju som så att 1273:- som är minimum för underhåll (din sambo kanske betalar mer?) är det varje förälder ska betala för barnet varje månad. Din sambo betalar och mamman ska undvara lika mycket. Så totalt ska mamman ha 3596:- till barnet varje månad. Sambons del+hennes del+barnbidraget.

Det räcker både mat och kläder som barnet kan tänkas behöva. Sommar som vinter. Vissa månader behövs mindre pengar och då ska dessa läggas undan tills man behöver en dyrare sak såsom vinterkläder t ex. Inte för att mamman ska kunna lägga 1000:- på mat osv till barnet och roa sig för resten och att pappan ska få betala kläder.
    Tack för ett bra svar! Jag ska berätta vidare till min sambo. Vi har ju delat på vissa kostnader tidigare. När barnet föddes fick mamman en ganska stor summa pengar av min sambo för att köpa saker som barnet kommer att behöva. I efterhand har vi förstått (då ingen av oss har barn sen tidigare och inte alls visste hur det här funkar) att han betalade hälften på alla saker som ska vara permanent hos mamman och sen fick vi köpa samma saker hem till oss. Så det blev liksom "dubbelt" på nåt vis. Min sambo och jag träffades alltså innan barnet föddes. Ibland känns det som att hon tycker att vi är snåla som inte VILL betala för barnet men det är ju inte det det handlar om för vi betalar så gärna när vi har sonen här. Det är det att vi inte har fått kvitto på nånting av vad hon handlar/handlat så vem vet vart alla pengar tar vägen. Ändå litar vi på att pengarna såklart går/gick till barnet. Min sambo får även skuldkänslor och känner sig dålig som pappa när hon säger så. Jobbigt för mig att trösta varje gång och inte kunna göra nånting åt saken. Jag är ju "bara" styvföräldern..
  • Anonym (undrar)
    Anonym (1) skrev 2013-10-06 23:54:48 följande:
    Då får mamman betala barnets overall från underhåll och barnbidrag. Det räcker.

Ja, jag tycker att det borde räcka.
  • Anonym (Ja)

Jag är ensamstående med barn på heltid. Är hos pappa då och då. Jag står för allt utom mat när de är där. Leksaker köper han dit också men många ggr tar de med härifrån.

Så står ensam för allt ett barn behöver som mat, kläder, boende, försäkringar, barnomsorg samt större och mer enstaka summor som. anmälningsavgiften till hobbies, cykel, presenter till kalas, ja allt.

När barnen är där skickar jag med kläder.

Har aldrig varit tal om något annat än att jag ska betala allt

• MadHatter

Någon skrev att boendeföräldern ska bidra med samma som uf. Vill bara påpeka att så inte är fallet.

Nu verkar ju ni ha underhållstöd och inte underhållsbidrag och då är det en fast summa och inte kopplat till föräldrar inkomster och utgifter. Underhållstöd ska man ha när föräldrarna inte kommer överens om underhållsbidrag eller när uf inte har råd att betala.

Har man underhållsbidrag däremot ska barnets kostnader samt respektive förälders överskott räknas ut så ska bidraget räknas ut efter detta. Det finns info på FK hur man gör.

Någon skrev också att barnbidraget ska gå till det och det. Mig veterligen är inte barnbidraget öronmärkt på något sätt utan ett allmänt bidrag till för att stödja barnfamiljers ekonomi. Så man kan lika gärna använda det till hyran som till blöjor.

• Anonym (1)
    MadHatter skrev 2013-10-07 06:19:15 följande:
    Någon skrev att boendeföräldern ska bidra med samma som uf. Vill bara påpeka att så inte är fallet.
    Nu verkar ju ni ha underhållstöd och inte underhållsbidrag och då är det en fast summa och inte kopplat till föräldrar inkomster och utgifter. Underhållstöd ska man ha när föräldrarna inte kommer överens om underhållsbidrag eller när uf inte har råd att betala.

Har man underhållsbidrag däremot ska barnets kostnader samt respektive förälders överskott räknas ut så ska bidraget räknas ut efter detta. Det finns info på FK hur man gör.

Någon skrev också att barnbidraget ska gå till det och det. Mig veterligen är inte barnbidraget öronmärkt på något sätt utan ett allmänt bidrag till för att stödja barnfamiljers ekonomi. Så man kan lika gärna använda det till hyran som till blöjor.
    Stämmer man i domstol så dras barnbidraget av från barnens kostnader innan man fördelar övriga kostnader på föräldrarna, just sayin...
  • Anonym (va?)

Jag förstår inte riktigt problemet, kommer barnet naken till er eller varför har han/hon  inget att ha på sig?

Det handlar om EN natts umgänge, lördag till söndag och ändå så låter det som om ni har panik varenda gång och måste handla massor, massor med grejer och till och med släktingar hjälper till och handlar skor och kläder?!
    Självklart ser man väl till och ha blöjor, hygienartiklar och någon liten garderob till barnet för helgen, likaså en säng eftersom det är bra om barnet har en egen trygg plats. Men herregud ungen kommer väl inte utan en tråd på kroppen???

Svar på tråden Vad ska underhållet gå till?