• Knyttan

Långresa med bebis, vad ska man skaffa?

Vi ska åka till Sydamerika två månader i vinter med vår bebis som då kommer vara mellan sex och åtta månader. Vi har precis börjat fundera på allt det praktiska och inser att det förmodligen blir en del grejer som ska med. Resan kommer gå till min mans föräldrar, vi kommer förmodligen tillbringa ganska stor del av tiden i deras hus, men vi kommer också åka på bilsemester i ca två veckor och några dagar vid kusten.

Jag försöker fundera ut vad som är smartast att satsa på när det gäller att skaffa grejer till resan. De tre stora problemen är Säng, Sulky Och bilStol Glad Att ta med vår egna stora barnvagn är helt uteslutet då vi inte skulle kunna ta den på några bussar där till exempel. Så vi måste skaffa en sulky. Samtidigt är ju lillfisen fortfarande så liten så vi vill ändå ha en lite bättre, med fullt liggläge. Dessutom tänker vi att det kanske är bra att ha med en resesäng till lillen. Och bilstol måste vi ju ha eftersom vi ska bila. Bärsjal och sele har vi redan men problemet är att där blir så varmt och fuktigt i januari att vi kanske inte kan använda det alternativet så mycket, i alla fall inte dagtid.

Jag har hört att man kan checka in ett babyskydd som bagage, men problemet är att det vi använder nu är lånat av en kompis och jag tror inte hon låter oss ta med det över halva jordklotet Flört. Så nu pratar vi lite om att hyra en bilstol där, men jag är lite nojig över att de kanske inte är så säkra? Trafiksäkerheten är inte prio ett om man säger så...

Tänkte att tråden kanske kunde vara för tips och råd om vad som är bra att ha med på resan och vad som är helt onödigt. Tips om prisvärda sulkys, bra reselösningar, erfarenheter av långresande, jag tar gärna all info ni har!!

• Svar på tråden Långresa med bebis, vad ska man skaffa?
  • Fantasilös

Akta graco evo och njoy bubble sulky har fullt liggläge, svängbara hjul och är vändbara o båda kostar 1995:-. Joie mirius har också fullt liggläge o är vändbar men hjulen är bara svängbara när sitsen är framåtvänd:/ den kostar 1595:-. vet inte hur de är att köra o så men de ser helt okej ut:)

• Lindsey Egot the only one

Denna vagn är bra om man ska flyga och har liggläge har jag för mig. Blir extremt liten som Ihopfäld

Här kommer en länk med en film om babyzen yoyo

• Min underbara hjärtan

Inte möjligt att köpa ett billigare babydkydd av någon och lämna där nere sen när ni åker hem? Rese säng jan nog va bra låt killen oxå sova i den hemma innan ninåker så han bli van fins sieciella mygg nät för resesängar och tänk på de till vagn

Kläm inte oxå att det är bra att ta med vätskeersättning

Aövedon iprem osv

Lycka till

Min underbara hjärtan skrev 2013-10-07 00:57:49 följande:

Inte möjligt att köpa ett billigare babydkydd av någon och lämna där nere sen när ni åker hem? Rese säng jan nog va bra låt killen oxå sova i den hemma innan ninåker så han bli van fins sieciella mygg nät för resesängar och tänk på de till vagn

Kläm inte oxå att det är bra att ta med vätskeersättning

Aövedon iprem osv

Lycka till

Resesängar är väl onödigt att dra med sig. Det finns säkert att köpa en billig säng där. Allt som ska med kommer ju de få betala över vikt för och då kan det bli dyrt att ta med en massa. Vätskeersättning är också dumt att ta med. Det är bättre att koka själv. Bara att ta med recept på det i tex mobilen

1 liter kokt och avsvalnat vatten

6 teskedar strösocker

0,5 tesked salt.
    Min underbara hjärtan skrev 2013-10-07 01:21:55 följande:

Fast barn ska man köpa färdig vätskeersättning!!!!

Man måste inte. Även om man rekommenderar det i Sverige. Och det mesta finns i länderna man besöker på apoteken.

Barnet ska absolut inte dricka vattnet och all buteljvatten (utan kolsyra) ska kokas först och svalna innan man använder det till barn under 3 år om man vill vara säker. Vi har alltid kokat 3 liter buteljvatten på morgonen och låtit svalna för att sedan hälla tillbaka i flaskorna. Sedan har vi använt det till de barn som varit under tre år.
  • Dixie

resesäng hade jag inte dragit med mig - kan ni inte köpa en på plats eller kanske din mans föräldrar kan låna en av tex grannar?

• Knyttan
    Dixie skrev 2013-10-08 12:00:51 följande:
    resesäng hade jag inte dragit med mig - kan ni inte köpa en på plats eller kanske din mans föräldrar kan låna en av tex grannar?
    Mina svärföräldrars grannar är 80 år gamla, de har nog inte resesängar för bebisar... Tungan ute Jag har kollat upp resesängar där på internet och de kostar mycket mer än här i Sverige. Det är det som är grejen lite, allt finns, men oftast så kostar det dubbelt så mycket som här pga importtullar mm, plus att man inte vet om man får någon bra kvalitet på det man köper för dyra pengar...
    Jag håller med om att det inte är den mest nödvändiga saken att ta med, men det skulle vara bekvämt att inte ha lillfisen sovandes med oss hela tiden, utan i en egen säng. Och vi har ju trots allt 3x 23 kg att ta med eftersom lillen också får ta bagage (ja jag har kollat det). Hmm funderar vidare på det!

• Knyttan
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-07 00:06:22 följande:
    Denna vagn är bra om man ska flyga och har liggläge har jag för mig. Blir extremt liten som Ihopfäld
    Hade vi haft obegränsad budget så skulle jag köpa en sån på studs Glad
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-07 01:55:58 följande:
    Man måste inte. Även om man rekommenderar det i Sverige. Och det mesta finns i länderna man besöker på apoteken.
    Barnet ska absolut inte dricka vattnet och all buteljvatten (utan kolsyra) ska kokas först och svalna innan man använder det till barn under 3 år om man vill vara säker. Vi har alltid kokat 3 liter buteljvatten på morgonen och låtit svalna för att sedan hälla tillbaka i flaskorna. Sedan har vi använt det till de barn som varit under tre år.
    Där håller jag med, sånt finns absolut på apoteket. Dessutom så kommer jag ju att i huvudsak amma fortfarande när vi åker så det är väl snarare jag som kommer att behöva vätskeersättningen och inte bebisen, haha!

Svar på tråden Långresa med bebis, vad ska man skaffa?