Min 3åring ogillar min nya!!!
Ta det lugnt och fundera på om din tid med dottern har förändrats? Hinner hon få lika mycket uppmärksamhet, närhet, leksällskap mm. Det är lätt att tycka att barnen blir så självständiga och så duktiga samtidigt som vi glömmer bort att de är små.
Min dotter fick syskon i juni och vi har haft mycket trots på sistone. Efter en långhelg ensam med båda barnen hade jag god lust att lämna bort henne för att få en liten paus. Hennes sätt att visa att hon blivit åsidosatt är att hitta på en massa dumheter och vara klåfingrig till tusen. Plus att allt går så långsamt med kläder och mat som hon egentligen fixar galant.
Nu går jag en föräldrautbildning och vi har fått i läxa att leka med barnen minst 10 minuter per dag. Vinsten är en mer närvarande förälder och att jag tagit mig mer tid att reflektera över mitt föräldraskap. Här har dottern också pratat om att hon vill inte gå till förskolan, hon gillar inte den fröken utan BARA den nya o s v. Då jag samtidigt märker att hon trivs har hon bara fått prata på, nu någon vecka senare är det lugnare. Senaste läxan är att berömma våra barn mer och därmed kanske slippa tjata lika mycket.
Du kan jämföra din dotters situation med att din nya pojkvän skulle låta en älskarinna flytta in hos er. Kanske inte så uppskattat antar jag ...