• Sarah3

Obstruktiv bronkit

Har en son, 17 månader, som nu för andra gången hamnat in på sjukhus i samband med förkylning. Båda gångerna har diagnosen blivit obstruktiv bronkit. Ni som har barn med samma.. Har ni varit tvungna att åka in vid varje förkylning? Har förstått att efter några gånger får dom diagnosen infektionsastma, hur vanligt är det? Vilka mediciner har barnet fått? Några bra tips att tänka på? Tycker så synd om honom när det blir så svårt att andas.. :/

• Svar på tråden Obstruktiv bronkit
  • emmisss

Min 8 månaders ligger just nu inne på Östra i gbg för obstruktiv bronkit.
    Tredje natten i rad.

Hon låg inne i sommras också, men vi fick ingen diagnos då...men samma symtom och samma behandling,

Hon får olika inhalationer av adrenalin, ventolin,...syrgrimma mm...
    Det går upp och ner...ibland är hon uppe på 95-97% syre och ibland dippar hon till 89-93%
    Vi får se om hon får komma hem i morgon eller om hon får stanna kvar...men läkaren är noga med att dom inte skickar hem henne om hon inte kan syrsätta sig själv....

Vi kommer få inhalator med hem, men vad hon ska inhalera är inte riktigt klart än, beror på vad hon svarar bäst på...

Den kommer vi kunna ta till när hon får en förkylning nästa gång och hon visar täcken på hosta och får jobbigt att andas...då kan man stoppa det i tid...men man måste ändå kanske åka in om hon visar symtom på slöhet, hög feber som inte vill gå bort, jobbigt att andas trots hemmabehandling...

Är han hemma nu?  

• Sarah3

Vad "roligt" att höra om nån annan i samma situation! :) jo, han är hemma nu, blev bara 3 dagar denna gång som tur. Men nu har han fått det pånytt! Suck! Var till läkaren idag som konstaterade det men han hade ändå 96 i saturation så vi fick åka hem och åka in akut om han får tungt att andas. Så nu håller jag koll på det och inbillar mej säkert en hel del! ;) svårt att veta när man riktigt ska åka in. Han leker bra ännu och bara lite feber men jätte blek.. :/ väser mera på andningen än tidigare idag också.. ger honom ventoline nu då det är enda medicin vi skulle använda hemma. Hur är det med din flicka, är ni hemma nu? Och vilka mediciner fick ni med hem? Beukar hon ha "vanliga" förkylningar också eller blir det alltid såhär? Vår kille får ju hemsk slemhosta i samband med detta, hur är det för er? Blev många frågor.. :)

• emmisss

Hej! 

Vi var inne från söndag till Fredag. Dock på fredagen när det var tänkt att åka hem, allt såg bra ut så fick hon ny feber! Men den var inte så hög och gick över under dagen på sjukhuset så vi fick åka hem. Hon har hostat fram tills nu ungefär. Det börjar avta.

Hon fick diagnosen obsruktiv bronkit till att börja med, men det slutade senare med förkylningsastma. Men jag kan tänka mig att det är samma symtom mm.

Vi har fått remiss till en barnklinik för vidare utredning. Eller mest för stöd, i ur och när man ska ge inhalationer mm.

Vi fick hem cortisoninhalation och ventoline. Cortisonet gör att inflammationen i halsen går ner och svullnaden avtar.  

Vi funderar på om vi ska köpa en pox mätare och ha hemma...då kan man ta saturationen hemma om man märker att hon är hänging, är den bra ( över 95) så kanske man kan avvakta lite. Eller tvärt om...om det är dålig så kan man ju åka in. Dom kostar ca 500 kr...det kan det ju vara värt om det lugnar en lite i alla fall...man har ju ingen lust att sitta 8 timmar akuten som vi fick göra senast! :( 

Hur mår han nu?

• emmisss

insåg att jag inte hann svara på alla frågor men nu vill min stora tjej kolla film på datorn som jag har lovat....skriver mer sen! kram

• emmisss

Hon får alltid hosta vid förkylning nästan. Känns som hon varit sjuk konstant sedan 2 månaders ålder då första slemmiga hostan kom.

Vi bodde då i Dubai och där behandlar man broncit med antibiotika, efter att hon hostat i tre veckor fick hon antibiotika och det försvann på tre dagar.

I Svergie hostade hon länge vid midsommar och vi åkte in till östra. Vi hade vart några vändor till vc men dom kunde inte göra så mycket. Då låg vi inne två dagar. Eftersom vi flyttade hem från Dubai vid midsommar så blev dom ganska så fundersamma. Tog massa prover på henne. Hon hade bl.a. Inte full vaccination för kikhosta. Men det var inte det..testade för ca 15 olika virus..inget av dom och det var inte lunginflammation... Antagligen något virus som inte är så vanligt i Sverige...det gick över efter att hon hostat i tre veckor efter sjukhuset. Då var hon 5 månader.

Denna gången var hon 8 månader.

Slem... Gud ja slem i mängder! Spyr slem på natten...hostar så mycket så hon spyr.
    Hon har hostat i ca 9 veckor nu...varav den 8e veckan låg hon på sjukhus! :( varit på vc några gånger...normalt att hosta länge tydligen..hmm? Vet inte om jag hade accepterat att jag hostade i 9 veckor???

Aja...vi får vara berädda på nästa förkylning och börja fort med cortisonet och ventolinet för att motverka att det blir värre. Men det betyder ju inte att vi inte kommer lågga på sjukhus något mer...

• Sarah3

Här i finland säger dom att barnet måste få 3 bekräftade obstruktiv bronkit, ibland till och med 4-5 om man inte har påvisad allergi, innan dom får diagnosen förkylningsastma. Så ingen kortison här ännu. Känns dumt då man "vet" att det säkert skulle hjälpa men inte få det innan han har varit sjuk ett visst antal ggr. Har din dotter nån allergi som ligger till grund för astman? Nu är han ännu förkyld och hostar men det har blivit lite bättre så förhoppningsvis går det åt rätt håll.. En pox mätare skulle vara super att ha.. Så sliper man fundera i onödan. Vet du var dom går att köpa? Reagerade på att hon fick antibiotika i dubai.. Vad jag förstått så ger dom inte det här i finland, vi har iaf aldrig fått det, för dom menar att det inte hjälper då det i princip alltid är ett virus och antibiotika inte biter på det. Hur är det i sverige? Vad sa läkaren om att antibiotika hade hjälpt henner när hon blev sjuk i dubai?

• emmisss

Hej! Ursäkta för sent svar... jag skrev ett jättelångt svar för några dagar sedan men det försvann när jag skulle posta! *grr*

Nej hon har ingen allergi som vi vet om. Dock frågade läkaren om vi hade det, och jag hade mycket böjväcksexem och var allergisk mot vissa tvättmedel mm kännslig hy mm. Min man hade nyligen av oförklarig anledning ett kontakt exem som han inte vet hur det kom eller vad det var han reagera på.... Det var inget dom uteslöt innan hon fick diagnosen utan dom gick mer på symtom , och att hon legat inne en gång innan på östra och att hon råkat ut för ungefär samma i Dubai. 

Pox mätare har jag sett att man kan köpa nätet. Dom är små och praktiska. Kolla bara vad trovärdigheten är på den du köper, det ska stå...dom kan avvika med + eller - 2%  

Utomlands är det vanligt att man ger antibiotika mot Broncit. Det finns olika sorter, bakteriell och virus.  Vanligast är som du säger just virus, men det togs inga tester i Dubai för att påvisa om det var bakteriell eller virus tror jag..kommer inteihåg...utan läkaren skrev bara ut antibiotika, när hon tycket att tre veckor räckte med Upper respetory infektion som hon oxå kallade det för. Men jag förstår ju nu att det var bronkit liknande...

I sverige sa dom likadant och himlade lite med ögonen när jag berättade om antibiotikan... men samtidigt så tänker jag att det hjälpte ju så...efter tre dagar var hon mer eller mindre hostfri...?
    Hade en annan läkare på bvc som jobbat mycket i arabvärlden, i Saudi o fem år... och när jag berättde för honom att hon låg inne i sommras men att dom aldrig fick reda på vad det var hon hade för virus. eller bakterie så ställde han det vad enligt honom verkade självklart..."Så hon fick hon antibiotika?" ööö nej..inget...vi blev bara hemskickade..med hosta...:( Så jag vet inte...

Men nej i sverige ger man inte antibiotika mot virus heller...dock var dom noga med att lyssna på henne så att det inte gick ner i lungorna..eftersom det inte var bakteriellt så var det virus, och en viruslunginflammation är inget skoj att få eftersom dom inte ger antibiotika mot det..så där är det bara att vänta ut med inhalationer mm! *segt* 

• Sarah3

Kanske man borde stå på sej att få prova antibiotika nästa gång. Fast dom inte vanligen ger det här betyder ju inte det att det är rätt.. Värt att prova iaf! Oj stackarn som är sjuk igen! Har hon tungt att andas också? Här började vi ana lite snuva igår så plockade fram ventolinen direkt så kanske vi slipper dom värsta besvären. Men visst hade ni astma medicin nu åt henne? Är denna förkylning lättare med tanke på det? Något jag reagerat på att han varje gång också får röda nippor över hela kroppen i samband med bronkit.. Kan ju tyda på att någon allergi ligger till grund, men har ännu inte kunnat lista ut vad det skulle vara..

Svar på tråden Obstruktiv bronkit