Inlägg från: MissStrawberry |Visa alla inlägg
  • MissStrawberry

Tror jag kommer få sparken..:(

Anonym (deprimerad) skrev 2013-10-07 15:28:31 följande:

Jag har misskött mig lite på sistonde pga att jag mår väldigt dåligt,

Vad menar du med att du har misskött dig? Har du bara presterat dåligt eller gjort något som är riktigt fel?

För att få sparka en person krävs det mer än att du varit sjukskriven och inte presterat på topp. Exakt vad de vill kan inte vi säga men skulle kunna vara: att du blir omplacerad, får ändrade arbetsuppgifter, ges en tydlig varning som i längden kan resultera i avsked eller helt enkelt en uppföljning på att du har varit borta mycket.

Där jag har arbetat kallas alla som varit sjuka mer än vid fyra separata tillfällen på ett år till ett möte med chef och HR och en av konsekvenserna är bland annat att de därefter måste visa upp läkarintyg på att de är sjuka.
  • MissStrawberry
    Anonym (75) skrev 2013-10-07 18:41:24 följande:
    Om det är arbetstiderna du har fuskat med, dvs att du har registrerat mer tid än du faktiskt har jobbat, så är det ett brott. Jag jobbar på ett större företag och om vi misstänker fusk med tider så tar vi ut listor från passerkortssystemet där det står vilka dörrar man har dragit sitt kort i vilka tider. Sedan jämför vi tiderna från dörrarna med tiderna i tidsregistreringen.

Jag har varit på företaget i snart tio år och jag känner till tre fall där folk har avskedats efter att ha fuskat med tidregistreringen.
    Vet att det är minst två på min mans företag som fått sparken av exakt samma anledning.
    Regeln är att du ska stämpla in när du är redo att börja jobba och sen ut när du lämnar avdelningen.
    De stämplade kanske in kl. 08.00 som de skulle men gick sedan och böt om, drack kaffe, satt vid datan osv minst en halvtimme innan de faktiskt gick in på avdelningen och sen samma sak när de skulle hem. Alltså minst en timme om dagen som de fick betalt för men inte arbetade....
Svar på tråden Tror jag kommer få sparken..:(