Inlägg från: Anonym (testköket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (testköket)

Tror jag kommer få sparken..:(

På vårt bolag är det standard att kallas till rehabsamtal om man är sjukfrånvarande mer än fem gånger på ett år, spelar ingen roll varför.

Och så ska det fyllas i en blankett om företaget kan /ska göra nåt.
    ---
    Men förmodligen är detta din chans att förklara vad i helskotta som händer för din arbetsgivare, för annars kan du nog få en varning om du har konstig frånvaro.

HR är alltid med vid dessa samtal. Dels som vittnen från företagets sida, och dels för att en del chefer kan spåra ur. De har inte alltid korrekt kunskap om arbetsrätt och hur man får lov att formulera sig till en anställd för att det inte ska bli tal om provocerad uppsägning senare.

• Anonym (testköket)

Men bara lämna aset innan ni får barn.

Det kan knappast göra denna världen bättre om ett barn till måste växa upp och hata sina föräldrar eller?

Hur svårt kan det vara...?

• Anonym (testköket)
    Suzzie skrev 2013-10-10 11:54:31 följande:
    Känner med dig ts och ser att du redan fått många goda råd.

Jag tycker att mobbing på jobbet borde vara en arbetsmiljö fråga. Eftersom din chef inte verkar bry sig om din situation kanske du kan överväga att kontakta ert skyddsombud för arbetsplatsen? Tror säkert Arbetsmiljöverket kan svara på frågor om sånt här anonymt också om du vill höra dig för lite om vad som gäller.
    Men det finns faktiskt en gräns mellan mobbing och att kollegorna reagerar på att de inte kan lita på TS att saker blir gjorda utan måste kolla allt för att inte få skit i efterhand och en massa saker att reda ut?

Både jag och en vän har senaste åren haft kollegor som inte alls gör sitt jobb och anledningen kan ju kvitta för andras del, man blir till sist väldigt irriterad och påverkad av det.
  • Anonym (testköket)
    Anonym (Grottman) skrev 2013-10-11 07:53:28 följande:
    Då ska det tas upp i rätt forum, inte snackas bakom ryggen på vederbörande. Den det berör måste få en chans att rätta till sig, annars BLIR det mobbing.
    Förvisso, men du vet säkert själv att när man har försökt fråga varför inte saker blir gjorda och fått ett undvikande svar så drar sig ändå de flesta i det längsta för att "skvallra" till chefen. Så därför går folk och retar upp sig till vanvett nästan först. Man hoppas såklart att det är tillfälligt och att mänskan kan skärpa till sig.

Själv tog jag ett vik på annan avdelning för att komma ifrån en kollega ett år, annars vet jag inte vad jag hade gjort. När jag kom tillbaka var chefen medveten om problemet och försökte styra upp det men det funkade sådär.
Svar på tråden Tror jag kommer få sparken..:(