Anonym (deprimerad) skrev 2013-10-11 12:13:05 följande:
Men det konstiga är att jag inte ens kan komma på att jag fått någon kritik, ialf inte de senaste 1-2 månaderna. Mycket av det dom säger känner jag inte igen alls. De flesta på min arbetsplats har väldigt svårt att prata med varandra om såna saker, folk vågar liksom inte, vilket jag tyvärr tror leder till skitsnack.
Det chefen har sagt till mig, fel som hon upptäckt, är bara småfel, fel som även mina kollegor gör. Skillnaden är att jag gjort väldigt många småfel på sistonde.
Av det mina kollegor tagit upp med chefen, det mesta känner jag inte igen alls. Och eftersom jag gjort fel på andra punkter så tror ju min chef på allt mina kollegor säger. jag har ingen chans att försvara mig utan jag får helt enkelt ta det, även fast det känns lite orättvist.
Får se om jag blir av med jobbet eller inte, hur som helst ska jag börja söka nya jobb senare i år/början av nästa år.
Det är möjligt att de lindat in sin kritik för mycket, så du därför inte ens uppfattat det som kritik. Jag vet inte. Men konflikträdsla är ju inget ovanligt.
Jag vet inte om det rätta egentligen är att byta jobb (även om jag förstår att det känns olustigt med så knepiga jobbarkompisar). Felet är ju egentligen inte ditt jobb, du kan ditt arbete och har varit jättebra på det tidigare, men din hemsituation med våldtäkt, misshandel och elände gör helt enkelt att du blir en sämre arbetstagare. Som grädde på moset blir det oxå dålig stämning på jobbet när folk inte vet hur de ska tackla din psykiska förändring och allt blir bara värre.
Om du mår bättre av det tycker jag absolut du ska försvara dig mot överdrifter och falska beskyllningar. Det är väl egentligen ingen som förhindrat dig att försvara dig, slå näven i bordet och säga till chefen att nej, vissa saker stämmer inte Om något gått snett på jobbet är det ju inte rätt att du får bära skulden bara för att du begått vissa andra små fel och verkar ur balans. Men det är lätt att någon specifik person blir något av en syndabock och du är så nedtryckt i skorna av din sambo att du verkar svälja det mesta.
Men du ska ju inte behöva ha det så här. Om du byter jobb kommer du ändå befinna dig i en situation där du riskerar att sköta jobbet sämre än andra (pga dina hembekymmer) och dina nya arbetskamrater kan börja fundera över vad som pågår och vem du är egentligen.
Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig med ditt "trassel" eller är du helt ensam med den här killen? Jag skulle önska att nu läger du fokus på livet utanför jobbet. På dig och på sambon. Det finns inget hopp kvar för er, det finns saker som varit bra en gång, men det kommer aldrig tillbaka. Aldrig. Det finns ett liv utan denne kille, ett bra liv, ett liv där du kan sköta ditt arbete och få arbetskamrater du också kan ha som vänner. Ett liv där du får blomstra upp istället för att bli nedpsykad en en sambo. Du känner dig svag nu, men jag lovar dig, att du
kommer att börja växa när du lämnat honom. Och du behöver inte stå ensam om du lämnar, det finns
många som kan stå i en skyddande ring runt omkring dig och känner du ingen själv, så finns det kvinnojourer och andra. Snälla, slösa inte bort det enda liv du har på den här människan, det är inte värt det! Det finns i slutändan bara kaos och mörker och ångest med honom! Ska han nästan döda dig för att du ska lämna honom eller vad krävs tror du? Det som är bra med denne kille kan du också få hos andra, andra som
inte slår och psykar dig! Livet är kort, låt inte denne man förstöra så mycket för dig. Det är inte ditt fel att det blivit så här, d
u har inget att skämmas för, men det finns en väg ut. Tro mig. Men livet är kort, fan, låt det inte gå 25 år innan du lämnar honom. Kram.