• Anonym (HJÄLP!)

HJÄLP! Vad kan jag göra när pappan vägrar att samarbeta?!

År efter år har det varit psykisk misshandel på mig ´som nu även har gått över på vårat barn.

Jag kan idag hantera det...men det kan inte mitt barn.

Han är visserligen oviss om pappans manipulativa beteende. Fast jag tror att han börjar förstå mer o mer... Jag har i omgångar varit så rädd att jag inte har vågat gått ut genom dörren. Idag är jag starkare, Och jag tror att det är därför som han går genom vårat barn...  

Nu har jag fått nog! Det går inte att samarbeta! Har föreslagit samarbetsavtal-men han vägrar!
    Vi har varit på ett samtal för ett par år sen. Men då blev han så nervös, avslutade samtalet och kom inte tillbaka till nästa...

Vad ska jag göra?!?!

Vi har barnet varannan vecka.

Snälla HJÄLP!!! 

• Svar på tråden HJÄLP! Vad kan jag göra när pappan vägrar att samarbeta?!
  • Anonym (?)
    Anonym (HJÄLP!) skrev 2013-10-07 17:10:51 följande:
    Mellanstadieelev

Vem som ska hämta o lämna på lov. Vart han ska träna...inget han får bestämma själv för sin far.
    Vi bor i olika kommuner... 
    Förstår inte... Ni kan inte samarbeta för att pappan inte gör som du vill eller vad menar du?
  • Anonym (?)
    Anonym (HJÄLP!) skrev 2013-10-09 07:08:23 följande:
    Finns inga bussar som stämmer överens med hans skol/träningstider =( Det är nästan 3 mil emellan oss...så cykla o gå är uteslutet,

Hur får du pappans rätt att bestämma över sina veckor med barnet, till att han inte kan samarbeta? Jag förstår inte.

Om du har låtit barnet börja en aktivitet mot pappans vilja så har han rätt i att du får betala, och fixa skjuts om det behövs, för att barnet ska kunna delta under pappans veckor.

• Anonym (svårt)
    Anonym (?) skrev 2013-10-09 08:54:31 följande:
    Hur får du pappans rätt att bestämma över sina veckor med barnet, till att han inte kan samarbeta? Jag förstår inte.

Om du har låtit barnet börja en aktivitet mot pappans vilja så har han rätt i att du får betala, och fixa skjuts om det behövs, för att barnet ska kunna delta under pappans veckor.

Jag ska försöka förklara som jag uppfattar det. TS du får rätta mig om jag har fel.

TS har uppfattningen att samarbetet med pappan fungerar dåligt och har en längre tid försökt förbättra samarbetet med pappan. TS har föreslagit samarbetssamtal där pappan gick på ett samtal men avvek innan samtalet var slut och vägrar nya samtal.

Barnet vill träna på ett visst ställe. Det är viktigt för barnet uppfattar jag det som, ingen nyck eller något som TS pratat i barnet. Barnet går i mellanstadiet och min uppfattning som verkar delas av TS är att barn i den åldern ska inte få styra själva allt i livet men förtjänar att lyssnas på och tas på allvar och att man gör vad som går för att barnet ska få göra saker som de verkligen önskar att få göra.

Pappan delar inte den uppfattningen utan tycker att han ska bestämma utan hänsyn till barnets vilja om och var barnet ska träna på pappans veckor.

Dvs konflikten är egentligen mellan vad barnet vill och vad pappan vill.

TS vill att de ska samarbeta för att barnet ska få möjlighet att träna där barnet vill. Pappan vill inte det utan vill att barnet ska göra som han säger.

Så egentligen... i det här fallet... nä det kanske inte handlar om samarbetssvårigheter. Utan om skillnad i uppfattning om huruvida barnets vilja är viktig?

Kanske TS tänker sig att om samarbetet fungerade bättre så skulle pappan lyssna när TS förklarar att barnet verkligen vill träna där, att det är viktigt för barnet, och böja sig för barnets vilja (obs INTE TS vilja)?
  • Anonym (?)
    Anonym (svårt) skrev 2013-10-09 09:28:03 följande:

Jag ska försöka förklara som jag uppfattar det. TS du får rätta mig om jag har fel.

TS har uppfattningen att samarbetet med pappan fungerar dåligt och har en längre tid försökt förbättra samarbetet med pappan. TS har föreslagit samarbetssamtal där pappan gick på ett samtal men avvek innan samtalet var slut och vägrar nya samtal.

Barnet vill träna på ett visst ställe. Det är viktigt för barnet uppfattar jag det som, ingen nyck eller något som TS pratat i barnet. Barnet går i mellanstadiet och min uppfattning som verkar delas av TS är att barn i den åldern ska inte få styra själva allt i livet men förtjänar att lyssnas på och tas på allvar och att man gör vad som går för att barnet ska få göra saker som de verkligen önskar att få göra.

Pappan delar inte den uppfattningen utan tycker att han ska bestämma utan hänsyn till barnets vilja om och var barnet ska träna på pappans veckor.

TS vill att de ska samarbeta för att barnet ska få möjlighet att träna där barnet vill. Pappan vill inte det utan vill att barnet ska göra som han säger.

Så egentligen... i det här fallet... nä det kanske inte handlar om samarbetssvårigheter. Utan om skillnad i uppfattning om huruvida barnets vilja är viktig?

Kanske TS tänker sig att om samarbetet fungerade bättre så skulle pappan lyssna när TS förklarar att barnet verkligen vill träna där, att det är viktigt för barnet, och böja sig för barnets vilja (obs INTE TS vilja)?
    Enligt vad jag förstår är barnet folkbokförd hos pappan. Att Ts då bestämmer att barnet får ha en aktivitet hos henne, som hon anser att pappan ska skjutsa till, utan att pappan godkänt detta, är inte riktigt klokt.

Om nu Ts anser att barnet behöver aktiviteten så får väl Ts skjutsa och betala för den?
  • Anonym (svårt)
    Anonym (?) skrev 2013-10-09 09:31:16 följande:
    Enligt vad jag förstår är barnet folkbokförd hos pappan. Att Ts då bestämmer att barnet får ha en aktivitet hos henne, som hon anser att pappan ska skjutsa till, utan att pappan godkänt detta, är inte riktigt klokt.

Om nu Ts anser att barnet behöver aktiviteten så får väl Ts skjutsa och betala för den?

Jag är ledsen men jag förstår inte vad barnets folkbokföring har med saken att göra?? Barnet bor varannan vecka hos föräldrarna.

Ska man hårddra det - Föräldrarna har gemensam vårdnad och barnet bor varannan vecka. Barnet går i skola på pappans ort och TS skjutsar och hämtar vid skolan VARJE dag varannan vecka. Är det då helt orimligt att barnet har EN aktivitet på TS ort dit pappan skjutsar och hämtar varannan vecka?

Och återigen. Det är inteTS som önskar aktiviteten. Det är BARNET.
  • Anonym (?)
    Anonym (svårt) skrev 2013-10-09 09:40:07 följande:

Jag är ledsen men jag förstår inte vad barnets folkbokföring har med saken att göra?? Barnet bor varannan vecka hos föräldrarna.

Ska man hårddra det - Föräldrarna har gemensam vårdnad och barnet bor varannan vecka. Barnet går i skola på pappans ort och TS skjutsar och hämtar vid skolan VARJE dag varannan vecka. Är det då helt orimligt att barnet har EN aktivitet på TS ort dit pappan skjutsar och hämtar varannan vecka?

Och återigen. Det är inteTS som önskar aktiviteten. Det är BARNET.
    Jag märker det. Där barnet är folkbokförd är att betrakta som barnets hem. Ts kör för att lämna och hämta barnet i skolan. Ts accepterar det. Ts kan inte kräva att pappan ska skjutsa till en aktivitet på annan ort. Ts valde att låta barnet börja aktiviteten utan att förankra det med pappan. Ts problem att lösa.

• Anonym (svårt)
    Anonym (?) skrev 2013-10-09 09:42:33 följande:
    Jag märker det. Där barnet är folkbokförd är att betrakta som barnets hem. Ts kör för att lämna och hämta barnet i skolan. Ts accepterar det. Ts kan inte kräva att pappan ska skjutsa till en aktivitet på annan ort. Ts valde att låta barnet börja aktiviteten utan att förankra det med pappan. Ts problem att lösa.

Då förstår jag hur du menar men det du skriver om folkbokföringen stämmer faktiskt inte. Barn som bor varannan vecka har två hem. Det stället där de är folkbokförda är inte mer hem än det andra stället.

Det har till och med diskuterats att ändra på regelverket så att barn som bor varannan vecka hos sina skilda föräldrar ska kunna vara folkbokförda i båda hemmen.

Nej TS kan inte kräva att pappan ska göra någonting. Där är vi överens. TS har ingen rätt att kräva att pappan skjutsar. Men TS önskar att pappan skulle lyssna på barnet och respektera barnets vilja. Om det är praktiskt genomförbart att TS skjutsar till och från skolan varje dag sina veckor så verkar det inte helt orimligt att pappan skulle kunna skjutsa till och från en aktivitet en gång i veckan, det verkar inte direkt vara 50 mil emellan. Så TS önskar att pappan skulle lyssna på barnets vilja. Det är ingen 3-åring som fått en idé i huvudet utan ett barn på mellanstadiet som önskar sig en aktivitet.
  • Anonym (HJÄLP!)
    Anonym (svårt) skrev 2013-10-09 09:28:03 följande:

Helt korrekt!
    Anonym (?) skrev 2013-10-09 09:42:33 följande:

Inte för att det har med saken att göra...MEN barnet är folkbokfört hos MIG! Tidigare har barnet haft  träning på pappans ort där JAG har kört och delat på ALLAkostnader som har med träningen att göra. Och detta för BARNETS intresse.  Nu är det så att det är BARNET som vill träna på orten som JAG bor på. Hen har alltså gått från en sport till en helt annan.
  • Anonym (HJÄLP!)

Och OAVSETT vart barnet är skrivet så har man som förälder/vårdnadshavare att tillgodose BARNETS bästa, intressen och behov!

Man ska sätta barnen i fokus, inte en själv!!

Så oavsett vems vecka, dag det är så är det BARNET som ska komma först!!! 

• Anonym (?)
    Anonym (HJÄLP!) skrev 2013-10-09 10:02:57 följande:
    Helt korrekt!
    Inte för att det har med saken att göra...MEN barnet är folkbokfört hos MIG! Tidigare har barnet haft  träning på pappans ort där JAG har kört och delat på ALLAkostnader som har med träningen att göra. Och detta för BARNETS intresse.  Nu är det så att det är BARNET som vill träna på orten som JAG bor på. Hen har alltså gått från en sport till en helt annan.
    Så varför går barnet i skola där pappan bor?
Svar på tråden HJÄLP! Vad kan jag göra när pappan vägrar att samarbeta?!