Anonym (?) skrev 2013-10-09 08:54:31 följande:
Hur får du pappans rätt att bestämma över sina veckor med barnet, till att han inte kan samarbeta? Jag förstår inte.
Om du har låtit barnet börja en aktivitet mot pappans vilja så har han rätt i att du får betala, och fixa skjuts om det behövs, för att barnet ska kunna delta under pappans veckor.
Jag ska försöka förklara som jag uppfattar det. TS du får rätta mig om jag har fel.
TS har uppfattningen att samarbetet med pappan fungerar dåligt och har en längre tid försökt förbättra samarbetet med pappan. TS har föreslagit samarbetssamtal där pappan gick på ett samtal men avvek innan samtalet var slut och vägrar nya samtal.
Barnet vill träna på ett visst ställe. Det är viktigt för barnet uppfattar jag det som, ingen nyck eller något som TS pratat i barnet. Barnet går i mellanstadiet och min uppfattning som verkar delas av TS är att barn i den åldern ska inte få styra själva allt i livet men förtjänar att lyssnas på och tas på allvar och att man gör vad som går för att barnet ska få göra saker som de verkligen önskar att få göra.
Pappan delar inte den uppfattningen utan tycker att han ska bestämma utan hänsyn till barnets vilja om och var barnet ska träna på pappans veckor.
Dvs konflikten är egentligen mellan vad barnet vill och vad pappan vill.
TS vill att de ska samarbeta för att barnet ska få möjlighet att träna där barnet vill. Pappan vill inte det utan vill att barnet ska göra som han säger.
Så egentligen... i det här fallet... nä det kanske inte handlar om samarbetssvårigheter. Utan om skillnad i uppfattning om huruvida barnets vilja är viktig?
Kanske TS tänker sig att om samarbetet fungerade bättre så skulle pappan lyssna när TS förklarar att barnet verkligen vill träna där, att det är viktigt för barnet, och böja sig för barnets vilja (obs INTE TS vilja)?