• tarmac

Julkalender till frun - part two!

Smogen skrev 2013-10-18 11:29:16 följande:
    Hej
    Tycker jag börjar få till en bra mix, vad tror ni om det här:
    1:a december är ju en söndag, så jag tänkte starta lite lugnt med en dubbeltriss och ett litet brev om att hon har en egen julkalender att se fram emot i år.
    Lördagen den 7:e tänkte jag ställa till med "Hotellfrukost" då det är svårt att smyga med alla inköp som behövs till den så får man väl avslöja lite i förtid vad som komma skall, men istället får hon vara delaktig och varje dag ange en sak som hon vill ha på frukostbordet på lördagen, så måndag till fredag blir det en enklare lott, typ tian eller likande.
    Söndag den 8:e, blir det en bok av Ernst Kirchsteiger, Året med Ernst.
    Ny vecka, här tänkte jag bygga upp luckorna med ingredienser ex badbomber, ljus, hudkräm mm dessa saker skall sedan användas ihop på lördagen till ett härligt uppfriskande bad med egentid och avkoppling. Söndagen någon tjockare tidning med jultema.
    Inför 4:e advent kommer "höjdpunkten" lite tidigare, beroende på att jag redan bokat konsertbiljetter till onsdagen den 18:e med efterföljande middag, de vägrade flytta på konserten till på lördagen Flört
    19:e Glögg med tillbehör, lite olika eller kanske egengjord, vi får se.
    20:e Ögonbindel, massageolja dels en som blir varm när man blåser på den men även massageljus, självklart då följt av en helkroppsmassage.
    21:e Smycke av något slag (förlovningsdag)
    22:e till 24:e här saknas det fortfarande innehåll, kanske någon oskyldig sexleksak, underkläder eller liknande...

Vad tror ni är jag på rätt väg?       

Bra jobbat! Jag tror det är bra att ha något varje dag. Även om det är litet. På så sätt blir det ju lite spänning varje dag.
    Det går att smyga med en hotellfrukost om du vill. Jag lyckades förra året. Vet inte om du bor i hus eller har extra kyl eller så, men jag hade kylvaror i det kalla garaget. Altan/balkon funkar om det inte är för kallt, vi hade några plusgradersnätter i dec där jag bor.

Min lista ser ut så här (kan ändras något, men det känns ändå bra):
    1. (extra) tid till hobby
    2. träningsprylar
    3. Smink, del ett (hon var på sminkparty och jag fick värdinnan att se ut några saker hon inte köpte men ville ha, några småsaker och sedan lucka 24).
    4. glögg (eller BH, har inte bestämt mig)
    5. Sexleksak
    6. Ena barnets födelseberättelse (har fått klagomål på att "Pappans version" inte kommit än)
    7. Finfrukost
    8. Massage
    9. Smink, del två.
    10. Thé
    11. Vin/ost/kex-kväll
    12. Semesterdag (om jobbet godkänner, annars får jag styra om)
    13. trisslott
    14. Smink, del 3.
    15. Massage
    16. Andra barnets födelseberättelse
    17. Duschcreme
    18. Thé
    19. Trosa
    20. Trisslott
    21. (extra) Tid till hobby
    22. Bodylotion
    23. Tidning (lång bilfärd, lite tidsfördriv)
    24. Smink, stort paket.

Kanske kan inspirera någon.
  • tarmac
    tarmac skrev 2013-10-18 12:24:00 följande:

Bra jobbat! Jag tror det är bra att ha något varje dag. Även om det är litet. På så sätt blir det ju lite spänning varje dag.
    Det går att smyga med en hotellfrukost om du vill. Jag lyckades förra året. Vet inte om du bor i hus eller har extra kyl eller så, men jag hade kylvaror i det kalla garaget. Altan/balkon funkar om det inte är för kallt, vi hade några plusgradersnätter i dec där jag bor.

Min lista ser ut så här (kan ändras något, men det känns ändå bra):
    1. (extra) tid till hobby
    2. träningsprylar
    3. Smink, del ett (hon var på sminkparty och jag fick värdinnan att se ut några saker hon inte köpte men ville ha, några småsaker och sedan lucka 24).
    4. glögg (eller BH, har inte bestämt mig)
    5. Sexleksak
    6. Ena barnets födelseberättelse (har fått klagomål på att "Pappans version" inte kommit än)
    7. Finfrukost
    8. Massage
    9. Smink, del två.
    10. Thé
    11. Vin/ost/kex-kväll
    12. Semesterdag (om jobbet godkänner, annars får jag styra om)
    13. trisslott
    14. Smink, del 3.
    15. Massage
    16. Andra barnets födelseberättelse
    17. Duschcreme
    18. Thé
    19. Trosa
    20. Trisslott
    21. (extra) Tid till hobby
    22. Bodylotion
    23. Tidning (lång bilfärd, lite tidsfördriv)
    24. Smink, stort paket.

Kanske kan inspirera någon.

Just det. Om jag lyckas lösa barnvakt så byts någon dag mot ett restaurangbesök.
  • tarmac
    Anonym (Batterikatten) skrev 2013-10-18 15:27:33 följande:
    OJ! Vad ni har legat i!
    Ligger lite efter känner jag....

@tarmac: noterar thé på två dagar. Kanske byta ut en thé mot en till massage...?
    Fast vad vet jag, din käresta kanske är väldigt förtjust i thé.
    Här hemma går massage före mycket på "önskelistan".

En otippad semesterdag är ju underbart! Tid på tu man hand och få skämma bort varandra lite.

Du skrev extra tid till hobby. Finns det kanske något litet att ge som hör ihop med hobbyn?

@Smogen: Jag tror du är på rätt väg. Tarmacs idé om vin/ost/sex kväll tänkte jag också ta.
    Jo, jag vet att det är två te, även två trisslotter. Borde kunna lägga in massage istället. Fast det är skönt att inte ha för tidskrävande saker mitt i veckan, då jag jobbar och det alltid är mycket i december. Men jag ska ge det en funderare till.

För övrigt kan en överraskande vin/ost/kexkväll leda till en sexkväll, det ena utesluter inte det andra. ;)
  • tarmac
    Khaleesi skrev 2013-10-20 05:27:20 följande:
    Suck! Varför kom inte hela inlägget med? Händer mig ofta :( Får skriva om listan när jag sitter vid datorn!
    Har för mig det är något med och-tecknet (&) och mobilversionen som inte blir bra.

Ser fram emot fler tips, även om min lista har mycket redan är det bra med en radda tips inför nästa kalender. =) 
  • tarmac
    Anonym (Batterikatten) skrev 2013-10-20 22:40:09 följande:
    ......klipp, klipp.....

Enkelt beskrivet: tänk dig att man tar fram en 3 hästars utombordare, plockar bort propellern och drar igång den och lägger den på ryggen t ex. Inte sensuellt alls, men gör gott för kroppen. På kort tid.
    Fast det är väl inget att ha "bakom en lucka i kalendern", present till båda på julafton kanske.

Khaleesi nämnde fina trosor och du med. Finns ju en hel del snyggt och dessutom billigt på HM. Det är ju tanken som räknas. Typ ett par fin-fina nära jul, ett par eller två från HM bakom någon "lucka" kanske..?

Jag köpte några par "Hanky Panky" ett år som var packade som små julgransprydnader och hängde upp i granen.

Gör inte det.

Ungarna ställde tusen frågor kring vad det var för nya grejor jag hängt i granen och varför man inte fick röra dem bara mamma. Sen kom svägerskan och fattade galoppen rätt snabbt.  Inte helt lyckat.
    Man blev liksom pervot som hänger trosor i granen...
    Tycker ändå du förtjänar ett "A for effort" för grantrosorna. =) Kul idé!

Har hört talas om en sån där magic wand. Jag skulle nog kunna behöva en. Får se vad som hamnar på min önskelista...
  • tarmac
    Jemp skrev 2013-10-21 10:07:14 följande:
    Kul! Undrar om man ska göra något liknande...

Vad hade du för kalender? Jag har ingen i stil med presentkalendern vi hade på väggen hemma när jag var liten, kändes som första problemet, haha.

Min kalender blev en nödlösning förra gången, men jag kommer behålla konceptet även detta år. En skokartong eller liknande som får agera luckan varje dag. Kvällen innan preppas den med mordondagens innehåll. Då det var så olika storlek på alla luckor så tog jag något som rymde det största paketet.

Naturligtvis smyckas lådan lite. T.ex. med dagens nummer på locket. Eller med en "månadsvy" med 24 nummer och så kryssas ett nummer över varje dag som passerar.

När det gällde t.ex. restaurangbesökt så låg det ett rim eller liknande i lådan som beskrev dagens innehåll.
  • tarmac

@Smogen: Det kan ju bara bli något positivt av det, knappast något negativt. Ett gott skratt förlänger livet. Men nu har du för alltid förstört min bild av "Rudolf med röda mulen". =)

• tarmac
    Anonym (Inspirerad) skrev 2013-10-23 09:11:50 följande:
    Jag blev otroligt inspirerad av denna tråd då jag älskar att överraska. Jag tänkte mig ett upplägg med 24 paket hängandes på ett snöre.

Detta kommer ingå i min kalender:
    1. Dikt (kärleksförklaring samt presentation av kalender)
    2. Kärleksböna
    3. 60 minuter massage (skall tillägga att jag brukar massera henne dagligen men kanske endast 15 min)
    4. Vin/ost/kex-kväll
    5. Värmehjärta
    6. Kyssbalsam
    7. Trisslott
    8. Jelly SPA
    9. Sällskapsspel med musiktema
    10. Handkräm
    11. Chokladpraliner med portvin
    12. Bodybutter
    13. Godisunderkläder
    14. 3-rätters gourmet-middag (hemlagat)
    15. Skicka iväg henne på en SPA-behandling
    16. Doftljus
    17. Någon form av smink
    18. Bio tillsammans
    19. Förspelstärningar
    20. Chokladpizza
    21. G-punktsvibrator (jag skall vara bortrest här ett par dagar :))
    22. Kvällsmys med glögg och film
    23. Bingolott (pensionärsvarning, men vi uppskattar det)
    24. Fortfarande oklart

Samtliga paket tänkte jag komplettera med ett rim.
    Tack för mycket bra inspiration.                               
    Tack själv för bra inspiration.

Håller med om att den där kärleksbönan lät rolig. Måste kolla upp den.
  • tarmac

@Inspirerad. Tack för tipset om coolstuff.se! Det fanns ju massor roliga saker där. Något av de där 52-veckors-spelen lät roliga. Även de mer vågade spelen, som fifty days of play, men jag tror inte de skulle uppskattas lika mycket hemma.

Tur det finns gott om tid att botanisera där. Det finns så mycket man skulle kunna köpa, men det är ju en budgetfråga också.

• tarmac
    Anonym (Inspirerad) skrev 2013-10-24 08:10:24 följande:

Precis. Det ä en svår avvägning vad som kommer att gå hem eller inte.

På tal om budget, får man fråga vad era "kalendrar" kommer landa på? Min kommer upp i ca 4000:- men då kostar SPA-upplevelsen 1100:- så den drar upp det en del. 

Gjorde ett snabbt överslag nu och om jag inte förköper mig på coolstuff.se utan håller mig till ursprunglig plan, så landar min kalender på ca 2600-2700. Med en osäkerhet för vad restaurangbesöket kommer gå på. Fast under 3000 bör jag klara mig.
Svar på tråden Julkalender till frun - part two!