Är min 5 månaders bebis normalutvecklad?
Jag kan inte släppa tanken på att allt inte står riktigt rätt till med vår fem månader gamla son. Det kan mycket väl vara en "fixidé" från min sida. Hade en extremt stressfylld graviditet och oroade mig redan då för hur detta skulle påverka barnet. Dock hörde man ju överallt att så inte var fallet... Så kanske är det något som har hängt med från den perioden, oron alltså, för att något ska vara fel.
Vår son är väldigt aktiv, vid två månaders ålder kunde han stå stadigt i knät med hjälp. Nu mera gillar han att hoppa och studsa, simma är en favorit och han är som en fisk i vattnet. Han greppar och förflyttar ibland mellan händerna, ler när man kommer in i rummet och pratar med honom. Han söker ögonkontakt, när man tittar på honom och säger ex "hej!" så ler han stort och är sedan nöjd och vänder bort blicken. Skrattar ljudligt gör han, speciellt när man busar med honom eller gör roliga ljud. Sitter gör han stadigt med stöd, vänder sig, främst från rygg till mage men även tvärtom ibland. Något han börjat med nu är att putta upp rumpan i luften och försöka ta sig framåt, dock har han inte förstått det här med att stödja eller använda armarna till hjälp, så han ligger mest där med rumpan i vädret och ansiktet i marken och blir frustrerad.
Det som oroar är att han är så pass aktiv, alltså jag har inte träffat någon bebis som är av hans kaliber när det kommer till aktivitet. Han vill aktiveras hela tiden och blir arg och ledsen om han tvingas sitta i ett och samma rum för länge här hemma. Nya rum hemma hos andra går däremot bra. Han är svårsövd och kan inte komma till ro, på föräldragruppen satt bebisarna och somna i mammornas famnar... Men inte vår son. Han blev gnällig (pga. trötthet) men kunde och kan inte komma till ro. Han måste vaggas och det funkar endast efter mycket omkring vandrande här hemma så att han hela tiden får se nya saker och liksom somna mitt i händelsen, av trötthet. I mörka rum blir han arg, då ser han ju ingenting. Jag oroar mig också för att han inte jollrar, vänners bebisar som är 2 månader yngre jollrar bra mycket mer än vad han någonsin gjort. När han var omkring 2-3 månader kunde han jollra lite "aaao" osv, Då kunde man "prata" med honom och få ljudsvar tillbaka, men nu är han knäpptyst. Det händer att han jollrar eller iaf låter lite tyst när han har händer eller saker i munnen, men inte annars. Ett tag hade han olika "tjut" för sig, men även de har blivit färre och färre. Man läser och hör ju om hur bebisar i denna åldern bör jollra ganska mycket och även börja med att sätta ihop konsonanter och vokaler, visst det är ju så olika mellan barn, men vår son gör ju inte ens vokalljud längre.
Hans tysthet slog till vid 3 månaders ålder. Det kanske inte finns något samband, men det jag upplever att både sömnproblemen och jollret blev sämre efter vaccinationen. Även andra saker förändrades med honom, men dessa två är det jag upplever som mest förändrat.
Jag ska till BVC idag och ska ta upp oron, men vill gärna höra era reflektioner och tankar? Ni med tystlåtna bebisar hurdana var de? Började de jollra? Är det friska, krya och "normala" i sin utveckling idag?
Det man främst oroar sig för är ju att det ska vara tecken på någon typ av diagnos...