Inlägg från: Anonym (känner igen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (känner igen)

Är min 5 månaders bebis normalutvecklad?

Du skulle kunna beskriva vår dotter när hon var i den åldern förutom att hon stod på händer och knän och gungade.

Tidig motoriskt och sa knappt flasklock innan hon blev ca 10 mån. Har i stort sett aldrig bara somnat utan vi har alltid fått aktivt söva henne.

Idag är hon 2,5 år och fullt normal. Aningen före medel motoriskt och aningen efter språkligt men definitivt inom normalgränserna. Pratar konstant här hemma även om hon är tystare bland folk

• Anonym (känner igen)
    Anonym (TS) skrev 2013-10-09 18:32:07 följande:

Åh! Vad skönt att höra att någon har liknade barn. Vår son klättrar på oss och försöker ta sig överallt men kan inte, blir grymt förbannad när han inte kommer någonstans. Tar med hjälp ett par steg, väldigt ostabilt dock. Men det här med sömnen, blev det bättre? När isf? Har du tips på hur ni sövde ert barn? Vår son matvägrar i perioder också, verkar som att han inte har tid att göra nått så tråkigt som att äta. Vilket resulterar i en ledsen och hungrig bebis, då blir det ännu svårare att sova. Den onda cirkeln, för trött för att äta men för hungrig för att sova stämmer ganska bra på honom. Nått du känner igen?
    Dottern krånglade fruktansvärt med maten mellan 3 och 4 mån. Till slut gick det bara att amma på vänster bröst, liggandes i sängen samtidigt som hon sov... På BVCs inrådan började vi med gröt vid 4 mån och sen blev det långsamt bättre med amningen. Att bli matad var aldrig nån favorit så vi körde halvt om halvt på BLW.

Tror vi har testat allt när det gäller att söva henne. Gunga på balansboll, bära i famnen, i sjal, i sele, köra i vagn (ingen hit mitt i vintern kan jag lova), amma till sömns. Hon är fortfarande svårsövd men nu somnar hon åtminstone i sin säng. Vid 5 mån var det sjal som gällde har jag för mig.

För oss blev mycket bättre vid ca 6 mån. På drygt 2v lärde hon sig krypa, sätta sig upp, ställa sig upp och gå mot möbler. En helt annan unge efteråt.
  • Anonym (känner igen)

Dottern började dra sig fram när hon var ca 2 mån (under höga och frustrerade skrik för att det gick så långsamt ) men snacka om att vi blev chockade. Hade inte räknat med förflyttningar förrän flera månader senare... Då hade vi en hopvikt filt med ett lakan runt som väl tydligen var rätt greppvänligt. Att undvika är väl kläder med tryck eftersom trycket gärna fungerar som "halksockor"

Svar på tråden Är min 5 månaders bebis normalutvecklad?