• skunken

    Hur reagerar omgivningen EGENTLIGEN på offentlig amning?

    Först: den här tråden handlar INTE om huruvida det är ok att amma offentligt eller ej. Det finns det andra trådar för.

    Så, då har vi klargjort det. Det jag undrar är hur ni mammor som ammar på tex caféer och restauranger upplever att omgivningen reagerar på det? Blir det några reaktioner över huvud taget? Blir folk så uppretade som man kan tro av många trådar här? Eller verkar ingen bry sig?

    Jag har en 7 veckors bebis och jag ammar. Jag har hittills inte vågat mig ut på café ellerså. man bestämmer ju liksom inte själv när det ska ammas. Jag är av åsikten att man får amma överallt, men jag är också en sån som tycker att folk ska gå klädda precis som de vill eller inte alls.

    Så har ni några självupplevda historier? Ska jag våga mig ut i världen igen?


  • Svar på tråden Hur reagerar omgivningen EGENTLIGEN på offentlig amning?
  • Ruggugglan

    Jag har själv inte upplevt något eftersom jag aldrig behövt amma på en restaurang eller ett café. Men min fd. svägerska blev utskälld när hon ammade sin son på ett café utav en äldre kvinna. Kvinnan tyckte att det var äckligt och menade på att svägerskan kunde amma där ingen annan såg henne.

  • Flickan och kråkan

    Jag ammar verkligen överallt. Jag är föräldraledig med min yngsta som är 3,5 månad och som jag ammar fritt och mycket och ofta. Jag har även en 4,5-åring och en snart 6-åring. Vi är ute väldigt mycket och de "stora" har en massa aktiviteter. Det finns liksom inget annat alternativ. Jag ammar på armen i kassan i mataffären, på föräldramöte, i ishallen, i gymnastiksalen, på skolgården, i förskolan, på gården, på lekplatsen, i biblioteket, på en bänk i stan, i väntrummet på VC, hos tandläkaren när ett av barnen är på undersökning etc etc.

    Jag har aldrig mötts av tråkiga kommentarer eller liknande. Kanske för att det för mig är en så självklar grej (jag tycker inte att det är jobbigt att amma offentligt, blir däremot stressad av att ha ett skrikande barn offentligt) och så att säga inte visar att jag är obekväm med det hela, även om jag självklart försöker att vara lite diskret med det hela. Däremot kan jag uppleva att andra - särskilt i den äldre generationen - kan känna sig lite obekväma i tron att jag kanske är obekväm. Att jag inte har möjlighet att gå undan och att de inte riktigt vet var de ska titta så att säga i rädsla för att göra mig obekväm. 

    Skulle någon kommentera min amning negativt, så skulle jag inte bry mig. Mina barn får mat och tröst när de behöver det. Punkt. 

  • LinneaJosie

    Jag har, faktiskt aningen skrämd av diskussionerna här, frågat på ett par ställen om det var okej att jag ammade. Svaret på samtliga ställen har blivit "eh, ja självklart!" Intrycket jag fått är att ingen har fattat varför jag ens tycker att det är något att fråga om

  • keron

    Jag har en endaste gång fått klagomål över att jag ammat "offentligt" och då har jag ammat i sammanlagt 6 år (utspritt över 12 år), and still counting.
    Det var ganska nyligen faktiskt. Det var en annan gäst på en restaurang som beklagade sig för personalen, tyvärr för gästen så råkade detta vara min mammas och sambos arbetsplats

    Kan tänka mig att det finns dem som kanske blänger surt på en ammande kvinna, men de flesta vågar faktiskt inte säga något. Personligen skulle jag älskvärt be personen dra nåt gammalt över sig eller dra dit pepparn växer, om någon kom fram och kritiserade min amning och tyckte att jag borde flytta mig.

  • malzac

    Jag bor i England så jag kan inte riktigt tillföra något till diskussionen förutom att de få gånger jag ammat offentligt när jag hälsat på hemma i Sverige så har jag inte märkt av något. Här i England har jag bara fått uppmuntrande kommentarer för övrigt.

    Men jag är också nyfiken på detta eftersom jag flyttar hem till Skåne om ett par veckor och har, precis som du, fått uppfattningen via snedvridna trådar här på Familjeliv att amningsklimatet därhemma är ganska svalt. Sen läste jag också någon annanstans att någon med barn i flera åldrar hade märkt en skillnad de senaste fem åren eller så, att folk blivit mer "pryda" än de var förut. Har någon annan också märkt det?

  • Vila

    Jag har ammat lite varstans och aldrig haft några problem. Var ute på restaurang sent en kväll förra veckan bland annat och ammade nästan hela tiden eftersom han är otroligt snuttig på kvällen. Det var nog bara servitören som märkte det förutom mina kompisar som satt vid samma bord.

    Jag har också ammat på caféer, IKEA, Coop, XXL, i kyrkan och ute på badplatser, museer, parker, bussar hela sommaren och ingen har sagt något negativt, jag har heller inte sett några blickar, miner, mutter eller annat. Bara positivt om någon säger något. Äldre damer är mest förtjusta och man får alltid med sig ett gott råd (som oftast går in genom ena örat och ut genom andra).

  • skunken

    Vad härligt att höra! Jag tycker att det är så självklart som något kan vara att ett spädbarn ska kunna äta överallt, precis som vem som helst. Men jag är alldeles för mesig för att ta en diskussion med någon om jag skulle bli klagad på. Tror jag. Men vem vet, helst skullejagju isåfall vilja tala om vad jag tycker. Vi får se helt enkelt! Jag ska våga mig ut lite iallafall :)

  • Curlie

    Jag upplevde aldrig att någon reagerade negativt när jag ammade min tös offentligt. Alla fördomar och ruttna kommentarer får man här på FL eller av fjortistjejer.

  • cloudberry79

    Jag har aldrig upplevt något negativt, ammar ännu min 15-månaders offentligt. INgen har sagt något dumt, har bara fått positiv respons.


    (M)amma till V -07 och E -12
  • lövet2

    Jag har ammat i sammanlagt över 7 år. På caféer, busshållsplatser, bibliotek, parkbänkar. I skoaffärer (finns alltid sittplatser där!), kyrkor och hemma hos folk. Jag har aldrig en endaste gång fått ens en sur blick. Om det då beror på att vi inte är lika "fina" av oss här i norr vet jag inte ...

Svar på tråden Hur reagerar omgivningen EGENTLIGEN på offentlig amning?